Nuffnang

Innity

Innity

Saturday, October 12, 2013

Friday, October 11, 2013

WAJIB BACA: KISAH 2 RINGGIT, MASJID & GEREJA

KENAPA GEREJA KADANG KALA LEBIH BAGUS DARI MASJID DI MALAYSIA

Cerita menginsafkan...

Cerita ini copied dari status yang dikongsikan oleh Encik Tajul Ariffin. Ianya rentetan dari cerita seorang lelaki Islam yang mencuri wang tabung masjid sebanyak RM2 dan dijatuhkan hukuman penjara 2 tahun semalam. Sebab mencuri ialah kerana kesempitan hidup. Baca cerita di bawah dan tanya diri kita. Apakah fungsi masjid? Kenapa gereja lebih bagus dari masjid di Malaysia.

Masjid banyak duit. Tetapi pengurusan masjid buat duit masjid macam duit mereka sendiri. Curi RM2 kena penjara. Mungkin yg melidi duit tabung tu dalam kesempitan sangat.

Aku pernah masuk gereja dekat komplek Asia Jaya. Ada kotak transparent atas meja. Ada buku catitan sebelah kotak. Dalam kotak tak bertutup ada banyak duit macam2 note. Aku belek buku. Lima ruang utk diisi. Tarikh, Nama, no tel, jumlah, catitan. Berbagai kaum punya nama ada dan memang aku mencari nama melayu. Jumpa beberapa nama siap nombor talipon. Salah satu nama lelaki ambil RM 50 utk beli susu anak. Aku call no yg dicatat. Sembang bbrp minit. Baru kena berhenti kerja jaga masa tu.

"Dah jumpa pak imam masjid. Kena buat surat ke bendahari. Bendahari pula suruh gi pejabat zakat. Sampai pejabat zakat kena isi itu ini. Entah bila pula nak dapat. Kawan india suruh pi gereja. Boleh terus ambik kemudian baru tulis nama. Saya pun pergi tempat tu dgn dia."

"Kenapa encik ambik limapuluh je. Bukan ada orang jaga pun?"

"Entahlah. Tapi walaupun takde orang jaga tapi Allah nampak walaupun dalam gereja. Niat saya memang nak beli susu anak dan sikit utk tambang pusing2 cari kerja."

Terdiam aku sekejap. Lepas tu encik?

"Saya terus pergi beli susu anak dan balik rumah dgn nasi bungkus malam lima beranak. Pagi esok gereja talipon dan lepas tu saya pun dapat kerja jadi jaga di gereja tu. Takpa la asal tak mencuri."

Aku langsung teringat pada sorang pakcik yg sedang ronda tempat parking masa tu. Encik masih kerja di situ?

"Dak dah. Saya dah balik kampung ni. Gereja bagi modal. La ni saya meniaga gerai makan. "

Masjid patut boleh buat lebih baik dari gereja. Jangan bangga dengan jumlah terkumpul ratusan ribu tp ahli qariah ada yg dapur tak berasap.

 SUMBER: BLOG SERIUS

INILAH CARA PALING GENIUS UNTUK ELAK PEMBAZIRAN MAKANAN (GAMBAR)


SUMBER: OH! MEDIA FB

Sunday, October 6, 2013

AJARAN SESAT BARU YANG SEDANG MEREBAK DI MALAYSIA (GAMBAR)

GEMPAR!!! RUPANYA PRESIDEN PAS BERMAZHAB SYIAH? (GAMBAR)


Sabit dalam hadis riwayat Bukhari bahawa Nabi sallallah alaih wasallam pernah solat ke atas jenazah wanita yang selalu membersihkan masjid nabawi di kuburnya selepas ditanam. Jangan mudah-mudah menuduh orang syiah@sesat.


n'n: Nasihat aku kalau nak bodoh tu biarlah bodoh sikit-sikitjer...

Saturday, October 5, 2013

KUAT BETUL MENTERI KITA MAIN SANDIWARA (GAMBAR)


Mula2 : "kerajaan x menaja konsert kpop ni. Ianya ditaja oleh swasta" berapa jumlah penajaan? "Itu adalah maklumat sulit antara kerajaan dan syarikat swasta tersebut."

Lepas kantoi : "mmg kerajaan membayar RM1.6 juta utk konsert kpop ni tapi itu pun selepas syarikat swasta itew menarik diri."

Lepas tu pulak : "jabatan audit minum air ketum, culas, x telus. Belanja kerajaan je dia ambik kira tapi 'sumbangan' yg masuk ibarat buih yg mencurah2 tu x dicatatkan pulak! X adil tawww.."

Alih2 : "kerajaan x membazir anjur kpop ni. Drpd bagi subsidi minyak kat rakyat, baik bagi duit kat org korea. Rakyat kita dah dpt pengisian rohani melalui kpop tu cukup la..."

Menteri2 Umno ini mmg bangang. Yg dok sokong dan undi depa ni berlipat kali ganda bangang.

Innity