Nuffnang

Innity

Innity

Saturday, January 30, 2010

Fitnah di Shoutmix,Kemunafikan Blogger2 UMNGOK saksikan sendiri!!!!

Setelah ana,Akhi Ayid kini Akhi Mohamad Azhan,Akhi Briged Akhdor(CHIP) pula difitnah.Ana akan menutupnya dalam masa terdekat.Sekarang ini kita saksikan sandiwara mereka puak2 UMNGOK dishoutmix ana.Ya mereka memang kotor lagi jijik itulah blogger UMNGOK.........Mereka gunakan Propaganda kononnya Bloggers DAP,PKR yang mengklon shoutmix ana..Lawak memang lawak saksikan sendiri ya akhi kemunafikan blogger2 UMNGOK.

Munafik dalil dari Al-Quran dan As-Sunnah

Dalil dari As-Sunnah(Hadis)

Dari Ibnu Umar r.a, dari nabi s.a.w sabdanya:”Perumpamaan orang munafiq seperti seekor kambing betina yang bingung mengikuti dua ekor kambing jantan. Sekali ia hendak mengikut yang ini, kali yang lain pula hendak mengikut yang itu.”
(Muslim)

Sabda Rasulullah s.a.w yang maksudnya:
“Ada empat perkara, sesiapa yang melakukannya maka ia adalah seorang munafik tulen. Sesiapa yang melakukan satu daripada empat perkara itu, maka ia mempunyai salah satu daripada sifat munafik, hingga dia meninggalkannya . (Empat sifat itu ialah) apabila dipercayai ia khianat, apabila bercakap ia berdusta, apabila berjanji ia mungkir dan apabila bertengkar ia mengenepikan kebenaran. (Menegakkan benang basah ) “.
Riwayat Ahmad

Dari Asma’ r.a katanya:”Pada masa (hidup) Rasulullah s.a.w pernah terjadi gerhana matahari. Lalu aku pergi menemui ‘Aisyah dan kudapati dia sedang solat. Aku bertanya kepadanya,”Mengapakah orang banyak mengerjakan solat?” Dia memberikan isyarat kepadaku dengan kepalanya (mendongak) ke langit. Aku bertanya, “Ayat? (tanda kebesaran Allah?)” Jawab ‘Aisyah, “Ya! Tanda kebesaran Allah!” Rasulullah s.a.w lama sekali berdiri (dalam solat), sehingga aku pusing (pening). Lalu aku mengambil air satu qirbah dan kubawa dekat denganku. Kemudian kubasahi kepala dan mukaku. Kata ‘Asma selanjutnya,”Ketika Rasulullah s.a.w telah selesai solat dan matahari telah terang kembali, baginda berkhutbah di hadapan orang ramai. Mula-mula baginda memuji dan menyanjung Allah. Sesudah itu baginda bersabda, antara lain:”Tidak ada sesuatu pun yang belum pernah kulihat melainkan telah kusaksikan dalam solatku sebentar tadi, syurga dan neraka. Sesungguhnya telah diwahyukan kepadaku bahawa kamu semua akan disoal di dalam kubur, atau seperti fitnah (bencana) dajjal. Masing-masing kamu akan didatangi lalu disoal,:”Apa pengetahuanmu tentang orang (Muhammad) ini?”Orang-orang yang beriman dengan yakin akan menjawab,:”Dia adalah Muhammad, Rasulullah. Dia datang kepada kami membawa keterangan-keterangan dan petunjuk lalu kami terima dan kami patuhi.” Pertanyaan itu berulang-ulang sampai tiga kali. Sesudah itu dia disuruh tidur. Katanya,:”Kami sudah tahu bahawa kamu betul-betul beriman dengannya.Kerana itu tidurlah dengan nyenyak.” Adapun orang-orang yang munafiq dan orang-orang yang ragu dalam kepercayaan mereka, maka jawab mereka,:”Aku tidak tahu apa-apa. Aku dengar orang ramai mengatakan begitu dan begini, lalu kuucapkan pula.”
(Muslim)

Dalil dari Al-Quran

Dalam hati mereka (golongan yang munafik itu) terdapat penyakit (syak dan hasad dengki), maka Allah tambahkan lagi penyakit itu kepada mereka; dan mereka pula akan beroleh azab seksa yang tidak terperi sakitnya, dengan sebab mereka berdusta (dan mendustakan kebenaran).
(Surah Al-Baqarah ayat 10)


Orang-orang munafik lelaki dan perempuan, setengahnya adalah sama dengan setengahnya yang lain; mereka masing-masing menyuruh dengan perbuatan yang jahat, dan melarang dari perbuatan yang baik, dan mereka pula menggenggam tangannya (bakhil kedekut). Mereka telah melupakan (tidak menghiraukan perintah) Allah dan Allah juga melupakan (tidak menghiraukan) mereka. Sesungguhnya orang-orang munafik itu, merekalah orang-orang yang fasik.

Allah menjanjikan orang-orang munafik lelaki dan perempuan serta orang-orang kafir dengan neraka Jahannam, mereka kekal di dalamnya. Cukuplah neraka itu menjadi balasan mereka; dan Allah melaknatkan mereka, dan bagi mereka azab seksa yang kekal.

(Nasib kamu hai orang-orang munafik) adalah sama dengan nasib orang-orang sebelum kamu (yang telah dibinasakan), mereka lebih kuat serta lebih banyak harta benda dan anak pinak daripada kamu; seterusnya mereka telah bersenang-senang dengan bahagian mereka; maka kamu pula telah bersenang-senang dengan bahagian kamu sebagaimana orang-orang yang sebelum kamu itu bersenang-senang dengan bahagiannya; dan kamu pula telah memperkatakan (perkara yang salah dan dusta) sebagaimana mereka memperkatakannya. Mereka yang demikian, rosak binasalah amal-amalnya (yang baik) di dunia dan di akhirat, dan merekalah orang-orang yang rugi.
(Surah At-Taubah ayat 67-69).

Saya ingin menasihati diri saya dan kita semua supaya dihindar sifat-sifat orang Munafik ini dan sekiranya terdapat salah satu sifat Munafik dalam diri kita haruslah kita bermuhasabah dan buang sifat-sifat itu sebelum sifat itu memakan diri kita dan menjadikan kita sebagai bahan bakar dineraka kelak.

Friday, January 29, 2010

Aku difitnah.....

Firman ALLAH S.W.T yang bermaksud:

“Wahai orang yang beriman, jika datang kepada kamu seorang fasik membawa sesuatu berita, maka selidik (untuk menentukan) kebenarannya, supaya kamu tidak menimpakan sesuatu kaum dengan perkara tidak diingini, dengan sebab kejahilan kamu (mengenainya) sehingga menyebabkan kamu menyesali perkara yang kamu lakukan.”
(Surah al-Hujurat, ayat 6)


Kepada sahabat-sahabat yang mengenali ana, sebentar tadi ana sangat terkejut bila membaca shoutmix diblog ana ini yang tertera:

nai'm nikmat : Ana nak masuk Umno

nai'm nikmat :Ya akhir jangan anta hina sesama islam Umno

Naim :Ana nak masuk BN,jom kita pakat masuk

Inilah fitnah yang paling ana tidak pernah terlintas difikiran akan terjadi kepada ana.Inilah perbuatan yang paling tidak bermaruah yang dilakukan oleh seseorng dengan menggunakan nickname dan membuat link ke-blog ana lalu orang ini dengan tidak bermaruah menyamar sebagai ana dan mengatakan ana ingin masuk UMNO dan mengajak sahabat-sahabat ana bersama. Setelah berfikir seketika ana mengambil keputusan untuk maafkan orang yang membuat fitnah itu dengan harapan orang itu sedar yang ana sesekali tidak pernah terfikir untuk masuk Parti Sekular lagi Korupsi UMNO/BN yang terang-terang menentang Hukum-Hukum ALLAH S.W.T dan menghina Islam.

Thursday, January 28, 2010

Perhatian Warga Perak Kemungkinan Besar Dun Perak Akan Dibubarkan,Bersiap Sedia...

http://2.bp.blogspot.com/_PaR-DhgC2k8/ShJ4F88eQuI/AAAAAAAACTc/wRsj1Q3wEvo/s400/perak_hak_rakyat.jpg

Desas-desus akan berlakunya pembubaran DUN sekira keputusan kes rayuan oleh Dato’ Seri Mohd Nizar Jamaluddin berkenaan status Menteri Besar Perak yang sah akan diputuskan oleh Mahkamah Persekutuan pada 09/02/2010. Keputusan ini dikatakan akan menjadi penentu sama ada akan berlaku pilihanraya di peringkat negeri Perak atau tidak.

Warga Perak khususnya yang akan terlibat sekiranya berlaku PRK diseru segara menyemak daftar pemilih bagi memastikan kelancaran proses PRK dan untuk memastikan tiada strategi kotor yang kemungkinan besar akan diguna pakai oleh UMNO/BN. Tidak dapat dinafikan bahawa UMNO/BN akan mengerahkan seberapa banyak jentera-jentera mereka untuk memastikan UMNO/BN mendapat mandat menjadi Kerajaan 'by hook or by crook' yakni dengan apa cara sekalipun kerana kita sedia maklum motto UMNO/BN ialah 'Matlamat menghalalkan cara'.

Satu lagi perkara yang perlu kita ambil kira ialah ini:

500,000 penduduk Perak belum daftar pengundi

Kira-kira 500,000 daripada 2.37 juta penduduk Perak yang layak mengundi tetapi belum mendaftar sebagai pemilih terutama golongan muda yang berumur 21 tahun ke atas, kata Pengarah Suruhanjaya Pilihan Raya (SPR) Negeri, Ahmad Adli Abdullah.

Beliau berkata angka tersebut berdasarkan rekod sehingga April tahun 2009.

Beliau berkata mereka yang layak mengundi sewajarnya mempunyai kesedaran yang tinggi untuk mendaftar sebagai pemilih bagi memenuhi tanggungjawab sebagai rakyat.

"Orang ramai masih kurang kesedaran mengenai kepentingan mengundi sedangkan satu undi membawa erti yang besar dalam setiap pilihan raya," katanya pada majlis menyerahkan kain rentang SPR bagi tujuan promosi daftar pemilih kepada Pos Malaysia cawangan Perak di Ipoh.

Pengurus Besar Pos Malaysia cawangan Perak Mohd Azizi Mohd Sanusi berkata Pos Malaysia ingin turut membantu kerajaan dalam menjalankan tanggungjawab sosial pada negara dengan menyediakan kemudahan bagi orang ramai mendaftar sebagai pemilih.

"Seperti hari ini, Pos cawangan Perak akan membantu SPR untuk mencapai objektif yang disasarkan pada tahap minimum melalui 84 pejabat pos di seluruh negeri yang beroperasi untuk menyediakan perkhidmatan ini (pendaftaran pemilih)," katanya.

BERNAMA

Wednesday, January 27, 2010

Ulasan Dr.Asri tentang dua sahabatnya Zulkifli Nordin Dan Khalid Samad.

Saya amat berdukacita apabila membaca krisis antara YB Zulkifli Nordin dan YB Khalid Samad. Kedua-duanya sahabat yang dikasihi. Saya serba salah untuk mengulas. Namun isu ini telah dimainkan oleh media. Saya amat berharap ia menemui penyelesaian yang harmoni. Kedua-duanya pejuang rakyat, dan kedua-duanya mempunyai sumbangan yang tersendiri.

Walaupun bukan lama saya bersahabat dengan Zulkifli Nordin, namun saya dapat memahami sedikit sebanyak hati nuraninya. Perasaan islami dan sayangkan masa depan umat Islam dalam jiwanya amat tebal. Walaupun kadang-kala saya berbeza pendapat dengannya, namun saya tetap menghormati jiwanya yang sensitif dan sentiasa berkobar-kobar dalam membela agama.

Adapun YB Khalid Samad baru sahaja saya bersahabat dengan beliau. Pada saya, beliau cuba agar Islam dilihat sebagai agama yang praktikal dan adil untuk semua pihak. Dalam menangani dakwah di Malaysia, apa yang menjadi masalah adalah bukan-muslim gagal melihat keagungan Islam, keadilannya dan kebenaran risalah tersebut sebagai bukti ia benar-benar dari Tuhan Yang Sebenar. Mesej inilah barangkali yang cuba disampaikan.

Kedua-dua tokoh ini kesayangan kita semua. Kita tidak mahu ada antara mereka yang terbuang atau dipinggirkan. Jika hendak terpinggir, biarlah ahli-ahli politik sampah yang kontang idea dan sumbangan yang wujud dalam masyarakat kita. Bukan mereka berdua ini.

Isu nama Allah semua kita sepakat bahawa kemungkinan untuk ia diselewengkan atau menimbulkan ketidakharmonian itu wujud. Cuma kita berbeza dalam menanganinya. Ada yang meminta agar dihalang secara mutlak. Ada yang menyatakan diizinkan, cumanya garis panduan mestilah ditetapkan untuk mengelak kegusaran. Jika garis panduan itu dilaksanakan dengan teliti, maka ketakutan pihak pertama juga mungkin dapat dihilangkan.

Saya mengharapkan kedua sahabat ini tidak bertegang, kerana kita semua masih memerlukan khidmat mereka berdua.

-dr mohd asri zainul abidin, USM.

Saman RM546 Juta : BN lepas tangan, ayah penyanyi Fazley jadi kambing hitam...

Ngeri sungguh jadi Setiausaha Kerja (SUK) Barisan Nasional, bila Syarikat Pentas Permata Sdn Bhd (PPSB) mengemukakan saman, dengan begitu mudah mereka hantar afidavit yang mengatakan :

“BN bukanlah pihak yang bersalah untuk disaman dan saluran betul ialah menerusi setiausaha kerjanya”.

Menurut Bernama, PPSB memfailkan saman itu pada 7 Disember 2007, terhadap BN kerana menamatkan kontrak bertarikh 5 Januari 2006 untuk membekal dan memasang papan iklan pengiklanan di kawasan terbuka bagi mempromosikan BN.

Syarikat itu, yang dilantik sebagai ejen untuk memasang papan iklan tersebut untuk BN, menamakan BN yang diwakili pada ketika itu setiausaha kerjanya Datuk Yaakob Mohammad sebagai defendan.

PPSB dalam pernyataan tuntutan, antara lain mendakwa bahawa menurut kontrak itu, BN berhak menamatkannya pada bila-bila masa dalam masa enam bulan ketika ia ditandatangani tetapi notis penamatan kontrak tersebut dikeluarkan selepas enam bulan.

Syarikat itu mendakwa bahawa ia mengalami kerugian keseluruhan sebanyak RM546,552,800 akibat tindakan itu dan memohon amaun pembayaran balik, kos, faedah dan relif lain yang wajar diputuskan mahkamah.

Bagi saya, tindakan PPSB betul dan BN kena bertanggungjawab secara kolektif, bukannya menjadikan SUK, Datuk Yaakob yang juga ayah kepada penyanyi terkenal Fazley sebagai kambing hitam.

Memanglah dia yang jadi wakil untuk menguruskan perkara itu. Tetapi semua keputusan tidak dibuat oleh beliau sendiri. Pengerusi BN masa itu (Pak Lah) juga patut dipertanggungjawabkan.

Datuk Yaakob juga adalah orang kuat Umno iaitu parti yang pernah disaman sebanyak RM RM218 juta oleh syarikat pembekal barangan pilihan raya, Elegant Advisor Sdn. Bhd kerana enggan membayar kos penyediaan barangan kempen Pilihanraya 2004.

Sumber:http://syukran.wordpress.com/

Tuesday, January 26, 2010

DUN Perak bubar?

http://2.bp.blogspot.com/_PaR-DhgC2k8/ShJ4F88eQuI/AAAAAAAACTc/wRsj1Q3wEvo/s400/perak_hak_rakyat.jpg


Saya dapat panggilan telepon dan mesej yang begitu banyak sejak dua tiga hari lepas, semalam adalah panggilan dan mesej yang paling banyak saya terima.

Soalan yang ditanya sama, betulkah DUN Perak bubar hari ini ? Saya tanya semula, siapa yang bubarkan? Berita ni dapat dari mana, kami orang Perak tak tahu apa pun, anta dari Johor boleh tahu pulak. Begitulah hebohnya berita DUN Perak bubar.

Berita DUN Perak akan bubar bermula setahun yang lalu, mesej dan maklumat dari berbagai sumber kononnya dari istana, dari Putrajaya, dari UMNO yang boleh dipercayai, dari pejabat SUK, dari hakim, dari polis, dari SPR, dan berbagai lagi. Ada yang mendakwa dapat maklumat dari kawan yang kenal rapat dengan pemandu PMlah, Zambrylah dan macam-macam lagi.

Ada yang terus percaya, minta PAS Perak dan PR terus bersedia menghadapi pilihanraya, yang mengambil kesempatan untuk projek cetak poster pun ada.
Ada juga yang mendakwa dapat maklumat dari kedai gambar, kononnya beberapa EXCO dan wakil rakyat BN telah ambil gambar calon di kedai mereka, begitulah rumus yang begitu kuat akan pembubaran DUN Perak.

Kesimpulannya sehingga sekarang DUN Perak tak juga bubar, Zambry pula senang hatinya boleh berjalan ke luar negeri bersama PM, sebelum ini ke US dan UK. Pimpinan PAS Perak pula cukup berhati-hati nak tinggalkan Perak, bimbang ketiadaan di Perak kemungkinan DUN Perak akan bubar.

Sekarang yang menjadi berita panas dalam SMS dan blog, kononnya keputusan hakim mahkamah federal dah bocor, 4 hakim memutuskan Hj Nizar MB yang sah, 1 hakim lagi mengatakan Zambry pula hakim yang sah.

Rumusan ini tidak pula pasti kebenarannya, tidak ada sumber yang jelas, mahkamah tidak pula bersidang bagi memutuskan siapa MB yang sah di Perak.

Rakyat semakin hairan, susah sangat ke nak buat penghakiman, hakim pula 5 orang, kalau seorang hakim Mahkamah Rayuan boleh buat penghakiman yang cukup pantas bagi menafikan keputusan mahkamah tinggi tempoh hari, tak kan 5 orang hakim federal tidak boleh buat penghakiman.

Inilah padahnya apabila hak dan kepentingan rakyat dinodai oleh UMNO BN melalui rampasan kuasa tempoh hari.

Berita-berita seumpama ini sentiasa panas,isu bubar DUN tidak akan senyap begitu sahaja, rakyat di Perak tidak akan merasai ketenteraman, pegawai-pegawai kerajaan akan buat kerja dalam keadaan tidak senang hati, projek-projek kerajaan tidak banyak dapat dilaksanakan, pelabur luar tidak berani menangung risiko melabur di Perak, akibatnya pertumbuhan ekonomi di Perak tidak stabil, rakyat sentiasa resah dan menjelang sidang DUN Perak akan datang pasti akan ada kekecohan.

Sumber:http://misabah.blogspot.com

Monday, January 25, 2010

Pendedahan Panas. Perhatian Untuk Semua Blogger PR!!!!!

Saya mempunyai maklumat yang boleh dipercayai bahawa lawatan ke India baru-baru ini oleh Najib dan delegasi Kerajaan (UMNO / BN) ujuan utamanya adalah untuk merekrut secara kontrak profesional IT dan hacker dari India selama 3 tahun . Dianggarkan bahawa lebih daripada 200 orang akan direkrut dan dibayar RM300 juta setahun.

Tugas mereka hanyalah untuk mengancam, memintas dan melumpuhkan blog-blog yang menentang kerajaan.

Oleh kerana Media Perdana dikuasai dan dikawal kerajaan manakala Internet dan blog-blog terletak diluar kawalan atau tidak dapat dikawal oleh kerajaan, kali ini Najib dan UMNO/BN yang telah kehilangan arah akan berusaha habis-habisan untuk melemahkan blog-blog anti-kerajaan dengan bantuan profesional IT dan hacker dari India untuk menghantar virus dan trojan ke alamat IP individu melalui pembekal perkhidmatan Internet Celcom dan TMnet .

Najib, Hishamuddin dan Rais Yatim, bersama dengan beberapa Menteri Kabinet UMNO / BN telah mengadakan rundingan tertutup dengan CEO - CEO dari Telekom dan Celcom untuk membincangkan perkara ini sebelum Najib berangkat ke india.

Tujuan mereka ialah untuk mempengaruhi kata laluan masuk, akses penerbitan tempatan,sistem melambatkan sistem, bahkan hingga memusnahkan data- data di dalam hard disk jika ada yang mengakses blog anti kerajaan dan juga menghalang laman-laman blog daripada menyiarkan berita-berita yang buruk tentang kerajaan.

Perkara ini tidak akan melibatkan blog-blog pro kerajaan kerana pemintasan akan dilakukan berdasarkan alamat IP dan POP Proxy individu. Jadi, jika anda mengakses blog pro-kerajaan, anda tidak akan terjejas.

Najib dan UMNO / BN akan memastikan bahawa Rakyat Malaysia tidak akan dapat mengakses berita dari sebarang portal-portal dan juga blog-blog anti-kerajaan dan laman tersebut tidak akan dapat menyiarkan sebarang berita yang benar tentang salah laku rasuah mereka dan strategi untuk menggulingkan Prakatan Rakyat di Internet .

Rais Yatim, Muhyiddin dan Hishamuddin baru-baru ini telah menyentuh mengenai Blogs, Facebooks, dan Twitters yang dikatakan boleh menghancurkan budaya kita.

Selain itu mereka juga merancang untuk membenarkan polis dan tentera untuk membuat permohonan bagi memiliki Mykad , sudah pasti tujuannya ialah bukan kerana subsidi petrol dan kegunaan lain tetapi sebagai pengundi UMNO/BN dalam pilihanraya yang akan datang.

Isu Kalimah Allah baru-baru ini juga dirancangkan oleh Najib dan UMNO untuk memperolehi lebih banyak sokongan Melayu.

Ini menjelaskan bahawa Najib dan UMNO akan mencuba segala cara untuk kekal berkuasa untuk terus merompak kekayaan Negara untuk jangkamasa yang lebih lama.

Khutbah-khutbah jumaat dan juga ceramah Ugama telah diarahkan agar menekankan tentang isu Kafir untuk tahun 2010 dan 2011 juga bertujuan untuk mendapatkan kembali sokongan masyarakat Melayu Islam terhadap UMNO.

Membeli ahli politik ,wakil-wakil rakyat dan pengundi dari Pakatan Rakyat juga merupakan sebahagian daripada rancangan mereka untuk melemahkan Pakatan Rakyat sehingga mereka boleh tetap berkuasa.

Mereka juga mempunyai rancangan untuk meningkatkan pendapatan dan elaun semua kerabat diraja secara diam-diam, untuk mendapatkan sokongan mereka untuk tetap berkuasa.

Ini adalah terjemahan surat yang telah dikirim oleh seorang pembaca kepada Malaysia Today dan telah disiarkan oleh Malaysia Today.

Oleh Wan (Putrajaya)

MT Admin,

Saturday, January 23, 2010

Israel Curi Organ Mangsa-mangsa Gempa HAITI

Israel dicurigai punya motif lain dibalik bantuan yang diberikannya untuk masyarakat Haiti yang baru saja tertimpa bencana gempa bumi dahsyat. Sebuah rakaman video yang disiarkan di situs Youtube mencetuskan kecurigaan bahawa delegasi Israel melakukan pencurian organ tubuh manusia dari para korban gempa di Haiti.

Rakaman video itu dihantar hari Selasa (19/1) oleh T. Westseorang warga negara AS yang tinggal di Seattle, Washington dan anggota kelompok AfriSynergy Productions. Dalam rakaman video tersebut, West mengemukakan kecurigaannya bahawa kumpulan bantuan dari kemiliteran Israel yang dikirim ke Haiti kemungkinan terlibat dalam pencurian organ tubuh manusia dari para pasien yang menjadi korban gempa Haiti.

West, seperti dikutip laman Ynet mengatakan bahawa ada sekelompok orang yang tidak punya hati nurani sedang beroperasi di Haiti dan orang-orang itu adalah anggota kumpulan penyelamat termasuk di antaranya tentera-tentera Israel. Ia mengingatkan kembali kes pencurian organ tubuh manusia yang dilakukan militer Israel di masa lalu dan pemantauan terhadap perbuatan itu sangat kurang.

West menghimbau rakyat Haiti untuk saling melindungi warganya terhadap kelompok-kelompok medis yang datang ke negeri itu dengan berkedok ingin membantu padahal ingin mencari wang dari tragedi yang menimpa Haiti. Pada Ynet, West mengatakan, ia memberikan peringatan itu bukan kerana ia menentang Israel tapi ia sangat membenci ideologi Zionisme yang dianut Israel.

"Kita menyaksikan apa yang dilakukan Zionis Israel di Afrika Selatan dan Palestin. Dari sejarah dan penderitaan kami, saya memahami apa yang sedang dialami rakyat Palestin," ujar West yang masih keturunan Afrika.

West yang bekerja sebagai jurnalis, pembawa acara talk show dan relawan di sejumlah LSM itu menyatakan, dia menghargai kehadiran militer Israel yang ingin membantu korban gempa di Haiti. Tapi ia mengingatkan bahawa di Haiti saat ini, mayat bergelimpangan di mana-mana dan ada orang yang ingin mengeksploitasi mayat-mayat itu. "Harus ada transparansi di Haiti," tukasnya.

Munculnya rakaman video itu seakan menggugah kesedaran masyarakat internasional terutama warga Haiti untuk lebih waspada atas kehadiran tim-tim bantuan dari luar negeri utamanya dari Israel. Apalagi media massa belakangan ini memuji-muji Israel yang dinilai cepat tanggap karena mendirikan rumah sakit darurat di Haiti. Bahkan sekutu Israel, AS dianggap masih kalah cepat dalam membantu warga Haiti.

sumber

Sultan Johor mangkat

Sultan Johor, Sultan Iskandar Ibni Almarhum Sultan Ismail, mangkat pada jam 7.08 malam semalam di Hospital Pakar Puteri Johor Bahru. Baginda berusia 77 tahun.

Pengumuman kemangkatan baginda diumumkan oleh Menteri Besar Johor, Datuk Seri Abdul Ghani Othman.

Baginda dikejarkan ke Hospital Pakar Puteri, pagi tadi kerana gering.

Sultan Iskandar meninggalkan Sultanah Zanariah serta 10 orang putera-puteri.

Baginda yang diputerakan di Istana Semayam, Johor Baharu pada 8 April 1932, dimasyhurkan sebagai Sultan Johor pada 11 Mei 1981.

Tiga tahun kemudian pada 15 November 1984 baginda dilantik sebagai Yang di-Pertuan Agong kelapan.

Jenazah Al-Marhum Sultan Iskandar akan disemayamkan di Makam Diraja Bukit Mahmoodiah jam 2 petang ini.

Friday, January 22, 2010

Rakyat Malaysia Bersedialah Untuk Naik Minyak

UMNO Juara Rakyat itulah yang sedang di war-warkan diseluruh pelusuk alam. Selepas harga gula naik kini 'Juara Rakyat' akan mempertimbangkan untuk menaikkan harga petrol pula.

Menteri Perdagangan Dalam Negeri, Koperasi dan Kepenggunaan, Datuk Seri Ismail Sabri Yaakob berkata kerajaan 1Malaysia akan memperkenalkan mekanisme harga baru petrol sebelum bulan Mei ini.

Menurut beliau Majlis Ekonomi Negara akan menentukan sama ada harga petrol akan naik atau sebaliknya. Berdasarkan perkembangan harga semasa di pasaran dunia, harga petrol terus menunjukkan peningkatan.

Jadi pengumuman kerajaan sebelum Mei nanti sudah boleh dijangka, harga minyak akan naik! Kecualilah, kalau betul-betul rakyat didahulukan dan gimik menjadi juara rakyat diutamakan maka harga minyak akan turun.

Bila harga minyak naik maka faham-fahamlah, harga barang akan melambung dan seterusnya inflasi akan meningkat. Tetapi yang peliknya, menteri yang sama kelmarin berkata harga barang dijangka tidak naik lagi selepas ini.

Tak tahulah siapa penasihat ekonomi menteri ini atau menteri ini memang tak belajar bab ekonomi.

Bila harga minyak naik, kita wajar beterima kasih kepada kerajaan 1Malaysia kerana berterusan menjaga kebajikan rakyat agar kita terus berterima kasih dan mengundi parti juara rakyat ini pada pilihanraya umum akan datang.

Maka semua rakyat di negara ini perlu bersiap sedia untuk naik minyak!

Angkasanuri
Sumber:Harakahdaily

Thursday, January 21, 2010

Saya cadang seluruh rakyat Malaysia undi secara pos...

Pengerusi SPR, Abd. Aziz Mohd. Yusof berkata, pihaknya sedang meneliti untuk memperluaskan hak pengundi pos kepada mereka yang berada dalam perkhidmatan-perkhidmatan penting, yang sebelum ini terhad untuk anggota tentera dan polis.

Beliau berkata SPR sedang meneliti dari segi bilangan mereka termasuk adakah mereka (dalam perkhidmatan penting) ini boleh bergilir-gilir untuk mengundi, misalnya di sebelah pagi separuh berbuat demikian dan pada sebelah petang separuh lagi.

Menurutnya pertimbangan ini adalah untuk mereka yang terlibat dalam urusan pilihan raya.

Aziz menambah bahawa jika ini dibenarkan, bermakna hak pengundi pos yang sebelum ini dikhususkan hanya untuk pasukan tentera, polis atau pegawai kerajaan yang bertugas di luar negara akan diperluaskan ke perkhidmatan penting lain.

Beliau berkata demikian kepada media di Putrajaya semalam.

Saya secara peribadi tidak pernah mendengar rungutan jururawat, doktor dan wartawan tentang kesulitan mereka untuk mengundi tetapi sering mendengar masalah tentang nama pemilih dicatatkan 2 kali dalam senarai pemilih; nama pengundi mati masih ada dalam daftar pemilih; isu pengundi hantu ; tuntutan menggunakan dakwat ; penghapusan undi pos ; ketidaktelusan SPR dan lain-lain. Tetapi SPR nampaknya lebih peka kepada masalah yang remeh temeh dan kecil berbanding dengan masalah integriti SPR itu sendiri.

Jelas sekali SPR tidak mengambil kira langsung pandangan sebahagian besar rakyat dan parti-parti politik khususnya PR yang sudah lama membuat tuntutan supaya daftar pemilih dibersihkan dari sebarang kekeliruan; tuntutan menggunakan dakwat untuk mengelakkan pengundi mengundi lebih dari sekali dan sebagainya.

Di saat rakyat dan parti politik bercakap tentang ketidaktelusan undi pos dan penipuan yang mungkin berlaku dalam urusan pengundian pos, tiba-tiba SPR ingin meluaskan penggunaan undi pos.

Jadi saya cadangkan kepada SPR mansuhkan sahaja semua pengundi awam jadikan mereka semua pengundi pos. Mudah untuk SPR buat kerja. Saya yakin BN pun lebih suka semua pengundi menjadi pengundi pos. Jadi tidak perlulah kita beratur panjang di pusat-pusat pengundian, kita hanya perlu tunggu kertas undi dihantar kepada kita di rumah dan kita mengundi di rumah. Selepas kertas undi kita pos atau petugas SPR datang sendiri ambil di rumah kita.

Harap SPR pertimbangkan cadangan saya ini, saya yakin Najib dan Muhyiddin pun setuju dengan cadangan saya ini.

Sofi Wahab
Sumber:Harakahdaily

Wednesday, January 20, 2010

Tebing Barat:Jemaah Solat Jumaat Protes Imam/khatib Baca Khutbah Berisi Kecaman dan Mengkritik Dr.Syeikh Qardhawi.

Anggota komite pusat gerakan Fatah dari autoriti Palestin - Mahmud Dahlan mengecam presiden federasi ulama Islam Dunia - Syeikh Yusuf Qardhawi dan mengkritik pernyataan Qardhawi terhadap Mahmud Abbas.

Dalam wawancaranya melalui telefon dengan pejabat berita Jerman, Dahlan mengatakan: " Qardhawi adalah seorang Muslim dan seorang ulama, dan sudah semestinya berperilaku berbeza dengan orang lain dan dia harusnya memiliki peranan dalam mengakhiri perbezaan dengan sesama Muslim, dia tidak boleh mengeluarkan fatwa yang tidak ada hubungannya dengan wacana agama."

Sebelumnya Syeikh Qardhawi telah mengatakan agar Mahmud Abbad layak untuk direjam jika memang benar dia mendukung agresi militer Israel di jalur Gaza.

Pada hari Jumaat yang lalu, kementerian wakaf dan agama pemerintahan autoriti Palestin di Tebing Barat telah membahagikan isi khutbah Jumaat yang wajib dibacakan oleh seluruh imam/khatib di Tebing Barat yang berisi kecaman dan mengkritik Syeikh Qardhawi.

Namun jemaah masjid di Tebing Barat malah memprotes isi khutbah tersebut dengan menyela dengan teriakan Allahu Akbar sewaktu khatib membacakan isi khutbah yang mengecam Syeikh Qardhawi, bahkan sebahagian jamaah di masjid lain memaksa turun khatib dari mimbar dan ada juga jemaah yang tidak mahu berimam terhadap imam yang berkhutbah mengecam Syeikh Qardhawi.

Pada sebahagian masjid terjadi bentrokan dengan aparat keamanan autoriti Palestin, ketika para jemaah memaksa turun khatib dari mimbar.

Dahlan juga mengecam Hamas yang menolak pembangunan tembok besi pemerintah Mesir. Ia mengatakan: "Mesir memiliki hak untuk menjaga dan melindungi keamanan nasional negaranya dan merupakan pelanggaran yang nyata ketika beberapa waktu yang lalu Hamas memasuki wilayah Mesir dan membunuh seorang perwira militer Mesir.

Dahlan juga mengatakan: "Setiap orang mesti ingat bahawa di era presiden Yasser Arafat tidak pernah terjadi kegilaan seperti ini, dan jika Hamas ingin berjuang, seharusnya mereka menyerang di perbatasan Israel bukan ke perbatasan Mesir."

sumber

Profil Muhammad Badi’ Al-Majid Sami; Mursyid Am Ikhwanul Muslimin Ke-8

Mursyid baru

Profil Mursyid Am Ikhwanul Muslimin Ke-8

Nama: Muhammad Badi’ Al-Majid Sami

Tanggal dan tempat lahir: 7/8/1943 – Mahallah Kubra.

Status Perkawinan: Beliau adalah suami dari Sayyidah Samiyah Shinawi mantan Direktur Sekolah dakwah Islam di Beni Suef dan Karimah Haji Mohammad Ali Shinawi seorang officer (pilot) dari generasi pertama jamaah Ikhwanul Muslimin yang dijatuhi hukuman mati pada tahun 1954 namun dianulir menjadi hukuman seumur hidup.

Jumlah Anak: Beliau memiliki 3 anak laki dan wanita:

1. Ammar (Insinyur komputer),

2. Bilal (radiolog),

3. Doha (farmasi),

sebagaimana beliau mempunyai 4 orang cucu yaitu: Ru’a, Habib, Iyad dan Tamim.

Pendidikan dan Prestasi:

- Bachelor of Veterinary Medicine – Kairo pada tahun 1965.

- Dosen Fakultas Kedokteran Hewan – Assiut pada tahun 1965.

- Master of Veterinary Medicine dan seorang asisten guru pada tahun 1977 di Universitas Zagazig.

- Doctor of Veterinary Medicine dan guru dari tahun 1979 di Universitas Zagazig.

- Asisten Profesor fakultas Kedokteran Hewan pada tahun 1983 – Zagazig University.

- Ahli Kedokteran Hewan pada Institut hewan di Sana’a 1982-1986.

- Dosen Kedokteran Hewan di Universitas Kairo pada tahun 1987 – cabang Beni Suef.

- Ketua Departemen Patologi, Fakultas Kedokteran Hewan di Beni Suef pada tahun 1990 selama dua periode.

- Wakil dekan program Pascasarjana Universitas Beni Suef fakultas Kedokteran Hewan , pada tahun 1993 untuk satu periode.

- Menjadi pembimbing 15 thesis Master dan 12 disertasi doctoral (PhD), dan puluhan penelitian ilmiah di bidang dan spesialisasinya.

Pekerjaan saat ini:

- Dosen tetap bidang Patologi, Fakultas Kedokteran Hewan – Universitas Beni Suef.

Aktivitas serikat buruh:

- Sekretaris Jenderal Jenderal Persatuan Dokter Hewan untuk dua periode.

- Bendahara persatuan profesi medis untuk satu periode.

Kegiatan sosial dan ilmiah:

- Anggota Asosiasi Dewan Kesejahteraan Islam di Mahalla al-Kubra.

- Anggota dewan club staf lembaga pendidikan Universitas Kairo selama 10 tahun, dan pengawas klub cabang di Beni Suef.

- Wakil Ketua Dewan lembaga dakwah Islam di Beni Suef pada tahun 1996.

- Ketua Asosiasi Perumahan anggota staf dan asisten Universitas Beni Suef.

- Ketua Dewan Direksi patologi dan patologi klinis setingkat negara.

- Ketua lembaga Journal of Veterinary Medical Research dari Fakultas Kedokteran Hewan – Beni Suef selama 9 tahun.

- Ketua Service Center, Fakultas Kedokteran Hewan lingkungan – Beni Suef.

- Pendiri Institut Kedokteran Hewan di Republik Arab Yaman, Sanaa, selama 4 tahun dari 1982-1986, serta mendirikan peternakan unggas dan hewan pribadi, dan penerjemahan kurikulum studi untuk bahasa Arab, dan mendirikan sebuah museum ilmiah dan bidang-bidang ilmiah lainnya pada institut kedokteran hewan.

Amanah dakwah:

- Anggota kantor administrasi di Mahala al-kubra tahun 1975 .

- Ketua kantor administrasi Mahala tahun 1977.

- Ketua Asosiasi Pendidikan negeri di Yaman 1982-1986

- Anggota Kantor Administrasi Beni Suef 1986.

- Ketua kantor administrasi Beni Suef pada tahun 1990.

- Ketua Departemen Pendidikan 1994

- Anggota Maktab Irsyad Alami (internasional) sejak tahun 1996 (Utara dan Selatan dan Utara kemudian hulu Mesir sebagai pengawas Pendidikan dan generasi muda).

- Anggota dari Kantor maktab Irsyad alami dan penilik sistem pendidikan pada tahun 2007.

Posisi dalam jamaah:

- Anggota maktab Irsyad sejak tahun 1996.

- Anggota maktab Irsyad sejak tahun 2007.

Pengalaman bersama jamaah:

- Pengalaman pertama; kasus (militer): dipenjara pada tahun 1965 bersama ustadz Sayyid Quthb dan Ikhwanul Muslimin lainnya, dan dihukum 15 tahun, di mana dia menghabiskan waktu di penjara selama 9 tahun, dan meninggalkannya pada tahnggal 4/4/1974, dan kembali bekerja di Universitas Assiut, dan kemudian dipindahkan ke Universitas Zagazig, dan kemudian ia terbang ke Yaman, lalu kembali dari sana dan mengajar di Universitas Beni Suef.

- Pengalaman kedua: Dipenjara selama 75 hari dalam kasus lembaga dakwah Islam di Beni Suef pada tahun 1998, di mana ia menjadi ketua advokasi Beni Suef setelah penangkapan Haji Hasan Jaudah rahimahullah.

- Pengalaman ketiga; kasus (militer): Masalah anggota serikat buruh pada tahun 1999; di mana pengadilan militer memvonisnya lima tahun penjara, beliau menghabiskan waktu 3 tahun dan tiga perempat tahun, lalu keluar pada putaran pertama pada tiga perempat tahun pada tahun 2003.

- pengalaman keempat: pada saat diadakan pemilu lokal pada bulan April 2008 beliau dipenjara selama satu bulan.

Tulisan dan Buah Karya pada bidang Dakwah:

- Artikel dan Hadits pada situs (ikhwanonline.com) dan lain-lain.

- Tulisan dan khawatir Al-Quran (tadabbur) yang diterbitkan dalam Jurnal pada majalah (mujtama).

- Murajaah dan penyajian konsep dakwah.

Nama Dr Mohammad Badi termasuk salah satu 100 tokoh terbesar di dunia Arab dalam enslikopedi ilmiah Arab yang diterbitkan oleh lembaga Informasi Ilmiah Mesir pada tahun 1999.


Sumber

Tuesday, January 19, 2010

Freemason Gesa Hancurkan Al-Aqsa

Kementerian Wakaf dan Agama pemerintahan Hamas Palestin di jalur Gaza memperingatkan bahawa ada kelompok-kelompok ekstrimis Freemasonry yang beroperasi secara rahsia di Amerika, memberikan tekanan yang kuat untuk mempercepatkan penghancuran Masjid Al-Aqsha.

Peringatan ini datang setelah bocornya rencana rahsia kelompok-kelompok masonik Amerika yang ingin menghancurkan dan membongkar masjid Al-Aqsha secara maksimum - dari apa yang mereka sebut sebagai rahsia dari "Segel Sulaiman."

Dalam sebuah pernyataan yang diterima IOL, pada hari Selasa (12/1) Menteri Wakaf di Gaza, Dr Talib Abu Sha'ar mengatakan: "Kelompok-kelompok Masonik ini telah melakukan penetrasi ke Amerika melalui orang Amerika sendiri, dan hal itu menunjukkan ritual agama mereka."

Freemasonry mendefinisikan dirinya sebagai gerakan spiritual yang memerlukan "kemajuan manusia", tapi gerakan ini telah banyak mendapat kritikan di banyak negara; sebagai akibat dari kerahsiaan kegiatan mereka, mereka dituduh sebagai gerakan terbesar yang berjuang untuk pemikiran agama yang sekular, untuk alasan tersebut gerakan ini telah dilarang di dunia Islam dan Universiti Islam Al-Azhar telah mengeluarkan fatwa haram keberadaannya di Mesir.

Mengutip akhbar Washington Post baru-baru ini - menginformasikan bahawa sumber-sumber AS mengatakan bahawa kelompok-kelompok ekstremis Yahudi Freemasonry, yang beroperasi secara rahsia di Amerika Syarikat, telah memberikan tekanan yang kuat untuk mempercepat penghancuran Masjid Al Aqsa.

Menteri Wakaf menyatakan bahawa kelompok-kelompok ekstremis Freemasonry telah menyatakan lebih dari sekali melalui berbagai media bahwa masjid Al-Aqsha akan dihancurkan segera, dan ia menyerukan kepada seluruh bangsa Arab dan umat Islam serta pemerintah negara-negara Islam di dunia untuk peduli terhadap masalah ini.

sumber

Monday, January 18, 2010

Isu gereja: Hishammuddin, Musa wajar letak jawatan

KUALA LUMPUR, 17 Jan: Menteri Dalam Negeri, Datuk Seri Hishammuddin Hussein dan Ketua Polis Negara, Tan Sri Musa Hassan wajar melepaskan jawatan atau diberhentikan berikutan kegagalan mengawal kejadian pembakaran dan pencemaran ke atas gereja yang sangat memalukan negara.

Naib Presiden PAS, Datuk Mahfuz Omar berkata, keadaan itu terus memberikan imej yang buruk kepada negara kerana dilihat tidak mempunyai keupayaan menjamin keselamatan dan ketenteraman awam untuk rakyat.

Katanya, kegagalan itu perlu dipertanggungjawab ke atas Kementerian Dalam Negeri (KDN) dan Polis Diraja Malaysia (PDRM) khususnya Hishammuddin dan Musa yang jelas gagal untuk mencapai Indeks Prestasi Utama (KPI) dan NKRA kedua-dua institusi tersebut.

“Oleh itu, amat wajar Hishammuddin dan Musa melepaskan jawatan atau diberhentikan dari jawatan masing-masing atas kegagalan mencapai KPI masing-masing,” ujarnya kepada Harakahdaily.

Tambahnya, apa guna bercakap dan bermesyuarat berkenaan KPI apabila KPI paling penting untuk KDN dan PDRM ialah menjaga keselamatan rakyat dan harta benda rakyat tidak dapat dijamin.

Ini, ujarnya dapat dilihat dengan kejadian terbaru di sebuah gereja di Kota Tinggi yang boleh mengakibatkan berlaku pertembungan antara kaum dan agama di kalangan rakyat Malaysia.

Katanya, kabinet Datuk Seri Mohd Najib Razak hanya bercakap besar tentang pencapaian KPI, walaupun sudah dua kali kabinet membincangkannya, tiba-tiba kewajipan asas kerajaan amnya dan KDN serta PDRM khasnya untuk menjamin keselamatan dan ketenteraman awam serta menjaga harta benda rakyat tidak dapat dilakukan.

“Hishammuddin dan Musa kena berhenti atau diberhentikan daripada jawatan masing-masing dan Najib kena tunjuk pada rakyat ‘kaki bangku’ seperti kedua-duanya tidak ada tempat dalam kabinet dan kerajaan.

“Buang saja mereka, baru Najib boleh bercakap walk the talk,” ujarnya yang juga Ahli Parlimen Pokok Sena.

Sumber:Harakahdaily

Friday, January 15, 2010

Gambar-gambar Penderitaan Askar AS

Perang, bagi siapapun, akan membawa derita. Baik bagi yang memerangi, apalagi buat mereka yang diperangi. Jika kita melihat foto-foto di bawah ini, mungkin kita akan tersentuh dan prihatin. Namun sesungguhnya, di Iraq dan Afghanistan, tragedi yang telah ditimbulkan oleh Amerika melebihi daripada ini. Mungkin foto-foto lama ini adalah yang tidak pernah mahu dilihat dan direnungkan oleh Amerika.

James Houston, veteran Pearl Harbor menangis emosi dengan sersan Mark Graunke Jr selama perayaan Hari Veteran militer di kota Dallas, November 2004. Sersan Graunke kehilangan tangan dan matanya kerana ledakan pompa di Irak. (AP Photo / The Dallas Morning News, Jim Mahoney).

Brandon Erickson kehilangan satu lengannya ketika konvoi militer diserang oleh kelompok penentang Iraq. Brandon membuat studi ilmu politik di Universiti Dakota Utara, 5 Ogos 2004. (Foto: Kory Wallen, sumber berita Associated Press melalui Cryptome)

Prajurit James E. Wright (kiri) kehilangan tangannya dalam perang Iraq. Para pegawai yang bertanggung jawab tidak teridentifikasi. (Sumber Associated Press melalui Cryptome)

Jose Martinez, 20 tahun, mengunjungi pusat medik pakar luka kebakaran di Brooke Army Medical Center di Fort Sam Houston di San Antonio, 5 November 2003. Martinez cacat dalam insiden sebuah trak yang mengangkut amunisi dan diserang oleh penentang Iraq. Trak terbakar menodai wajah dan beberapa bahagian tubuhnya. (Foto: Eric Gay, sumber Associated Press)

Sersan Jason Lada, 27 tahun, berbicara tentang pengalamannya tinggal di Iraq dengan istrinya, Heather Lada, 25 tahun, 26 Ogos 2004 di pusat doktor tentera Walter Reed di Washington. Sersan Pepper menjadi buta akibat ledakan di Iraq, dan telah belajar membaca huruf braile. (Foto: Matt Houston / AP)

Sersan Roy Mitchell dari kota Milan, negara bahagian Indiana, anggota dari Infateri 10, membayar di pasar swalayan di Amerika Serikat, disertai oleh anak-anaknya Zacaryy, yang berumur 11 tahun dan Jerrett 18 bulan, duduk di kakinya, di dekat pusat medis Walter Redd di Washington. Roy Mitchell dimutilasi di Afghanistan ketika jip Humvee-nya melompat ke mengudara setelah terjadi ledakan pada sebuah tambang. (Foto: Geral)

Gary Boggs. Beberapa kilometer dari dasar Tikrit di Iraq, jip Humvee dari Boggs terbang ketika ledakan menghentam dalam salah rute perjalanan. Banyak puing yang masuk ke dalam tubuhnya, salah satunya merosak mata kiri.

Aktor Hollywood Denzel Washington memberi medali untuk Justin R. Burgess. Masihkah ada ertinya medali itu jika tubuh Anda cacat, Mr Denzel? (Sumber Associated Press melalui Cryptome.)

Jermaine Alain Lewis, 23 tahun, Divisi Infanteri Amerika Serikat, dimutilasi oleh ledakan ranjau ketika jip Humve-nya meledak di Bagdad, 16 Juli 2003, yang membuatnya kehilangan kaki. Foto ini diambil di rumahnya di Milwaukee, negara bagian Wisconsin.

Robert Loria memainkan pianio di rumahnya dekat Middletown, New York. Loria kehilangan lengan kiri oleh ledakan sebuah pompa di Iraq.

Umno gagal, PAS lulus

Saya telah menjadi seorang pemerhati politik sejak tahun 1985 lagi. Pada masa itu sehinggalah tahun 2008 sebagai ahli sebuah keluarga Cina yang menetap di Kuala Lumpur, saya mempunyai satu pendapat sahaja berkenaan dengan PAS iaitu PAS ialah sebuah parti yang agak fanatik.

Walaupun ahli-ahli keluarga saya telah mengundi parti DAP sejak tahun 1990 lagi, apabila DAP berkerjasama dengan PAS pada tahun 1999 dalam Barisan Alternatif, kami telah mengundi Barisan Nasional (BN).

Semua ahli-ahli keluarga saya termasuk saudara-mara dan juga rakan-rakan Cina saya yang lain amat menggeruni PAS sebab pada masa itu kami berpendapat bahawa PAS ialah parti yang amat merbahaya sebab PAS tidak peduli dengan kaum lain dan mempunyai fikiran yang sempit.

Tetapi semua itu telah berubah pada Pilihanraya Umum tahun 2008 oleh kerana kami sudah muak dengan gejala rasuah dalam BN dan oleh itu walaupun DAP bekerjasama dengan PAS dan PKR, kami telah mengundi DAP.

Selepas Nizar Jamaluddin menjadi Menteri Besar Perak, kami mendengar berita bahawa beliau amat rajin dan berusaha membantu semua kaum dan golongan masyarakat yang miskin tanpa mengira bangsa dan ugama. Beliau juga seorang yang telus, ikhlas dan berwibawa. Ini serba sedikit telah mengubah fikiran kami terhadap PAS.

Tetapi pada Februari 2009, apabila BN merampas kuasa di Perak, kami telah 100% menyokong PAS sebab kami telah melihat dengan amat jelas bahawa yang fanatik dan yang gilakan kuasa ialah BN.

Dan pada Januari tahun ini pula, sekali lagi BN telah menunjukkan belangnya. Kali ini melibatkan soal ugama pula dimana 2 sepupu orang kuat UMNO telah membuat kenyataan bahawa mereka tidak boleh menghalang orang Islam yang hendak mengadakan protes tentang keputusan mahkamah membenarkan akhbar Katolik Herald menggunakan perkataan Allah dalam seksyen Bahasa Malaysianya.

Manakala pemimpin-pemimpin PAS pula seperti Tuan Guru Nik Aziz, Salahuddin Ayub, Khalid Samad dan Dr. Dzulkefly Ahmad telah mengutuk dengan sekeras-kerasnya pembakaran gereja Metro Tabernacle dan serangan keatas gereja-gereja yang lain. Selepas ini, 2 sepupu dari UMNO ini cuba pula buat ‘damage control’. Tetapi saya yakin orangramai tidak lagi mempercayai dengan lakonan sandiwara mereka yang bodoh itu.

Akhirkata, sebagai seorang yang berugama Katolik saya ingin juga menyatakan bahawa saya rasa amat terharu dengan sokongan yang diberi oleh PAS dalam hal ini. Masa telah tiba. Saya menggesa rakyat untuk membuka mata mereka. Bukan sahaja PAS For All tetapi PAS All The Way.

Selena Tay
14hb Jan 2010

Sumber:Harakahdaily

Thursday, January 14, 2010

Hebat! Dua Tok Guru lakukan "checkmate" serentak

Kita seolah-olah sedang melihat atau menghadapi satu "game politik". Mungkin seperti satu permainan Chess (catur). Siapa sedang merancang "checkmate" ?


"Game 1 " - Kebenaran Mahkamah Tinggi penggunaan kalimah ALLAH.

" Game 2 " - Rayuan oleh KDN menangguh keputusan. Mahkamah benarkan.

" Game 3" - PM Najib benarkan demostrasi di masjid seluruh negara.

" Game 4" - IG Musa larang demostrasi.

" Game 5 " - Demostrasi oleh barua-barua UMNO seperti Pekida, GPMS, Pewaris dan Perkasa.

" Game 6" - 3 Gereja di lontar molokov coktail dan ada disimbah cat.

" Game 7" - PM Najib bagi bantuan RM500,00 untuk baikpulih gereja yang diserang.

" Game 8" - Menteri Polis Hishamudin ancam guna ISA.

" Game 9 " - PM Najib sekonyong-konyong mendakwa UMNO tidak terlibat dengan serangan ke atas gereja. Najib juga mendakwa UMNO bukanlah Parti Perkauman.

" Game 10" - Serangan ke atas Gereja masih berlaku.

Setelah isu kaum, UMNO gagal. Kini UMNO cuba "hidupkan" isu agama. UMNO menjangkakan PAS akan "menari" bersamanya dalam "game" ini.

Malangnya PAS terlebih dahulu "checkmate" melalui lawatan ke gereja yang terlibat oleh Pimpinan Tertinggi Mursyidul Am TG Nik Aziz dan Presiden TG Haji Hadi. Turut melawat Naib Presiden dan Ketua Pemuda.

Akhirnya bantuan RM500,00 oleh PM Najib umpama debu di tiup sepoi-sepoi angin. Orang bagi, kita ambil. Percaya tidak sekali-kali.

Nampaknya talian hayat yang ada pada UMNO kini hanyalah ISA.

Tok Pepijat
Sumber:Harakahdaily

Wednesday, January 13, 2010

Nik Aziz Lawat gereja kerana simpati .UMNO buat apa???

KOTA BHARU, 12 Jan: Menteri Besar, Tuan Guru Datuk Nik Abdul Aziz Nik Mat menjelaskan kesediaan melawat beberapa gereja di Kuala Lumpur baru-baru ini kerana simpati penganiayaan yang dilakukan.

Beliau berkata, kunjungan ke gereja yang terbakar kerana dikhianati sama seperti menziarahi orang yang sakit.

“Islam mengajar umatnya bersimpati terhadap orang teraniaya seperti kejadian membakar gereja di beberapa tempat di Lembah Klang baru-baru ini.

“Perbuatan itu sememangnya tidak boleh diterima oleh Islam kerana menggunakan kaedah kekerasan,” katanya ketika ditemui pemberita sekembali dari Kuala Lumpur di Lapangan Terbang Sultan Ismail Petra, hari ini.

Baru-baru ini Menteri Besar Kelantan melawat tiga gereja di Kuala Lumpur termasuk Gereja Katholik Assumption, Jalan Assunta dan Gereja St Francis Xavier di Jalan Gasing bagi melihat dari dekat kesan kerosakan akibat dikhianat pihak tidak bertanggungjawab.

Tuan Guru Nik Abdul Aziz mempersoalkan tindakan pihak terbabit sehingga merosakkan rumah ibadat orang bukan Islam.

“Saya pergi kerana rasa simpati terhadap mereka yang teraniaya,” ujarnya.

Beliau juga berkata, lawatannya ke gereja hanya boleh dijadikan isu kepada mereka yang berfikiran sempit.

“Sebelum ini pun saya pernah melawat kuil Hindu dan Buddha di Tumpat beberapa kali. Sami-sami Buddha juga datang ke pejabat saya,” ujarnya.

Beliau juga berkata, lawatan tersebut secara tidak langsung dapat menterjemahkan keindahan Islam kepada golongan bukan muslim.

Sumber:Harakahdaily

Tuesday, January 12, 2010

Anjing-Anjing Israel Dilatih Serang Orang Yang Sebut "Allah Akbar"

Militer Israel diduga melatih anjing-anjing pemburunya untuk menyerang orang yang meneriakkan kalimat "Allahu Akbar." Informasi ini pertama kali disiarkan Radio Militer Israel melalui laporan korespondennya, Carmela Menashe.

Kecurigaan itu menguat oleh laporan Ahmed Tibi, warga Arab anggota parlimen Israel yang mengungkapkan di depan rapat pleno parlimen bahawa para orangtua tentera Israel menyaksikan sendiri bagaimana anjing-anjing pelacak itu dilatih untuk menyerang orang yang meneriakkan kalimat "Allahu Akbar", dalam sebuah acara yang dijalankan unit anjing pelacak militer Israel.

"Anjing-anjing pelacak militer Israel dilatih untuk menyerang dan menerkam orang-orang Arab yang meneriakkan kalimat "Allahu Akbar," kata Tibi di hadapan anggota parlimen.

Meski Radio Militer Israel sendiri yang pertama kali melaporkan informasi tersebut, namun pihak militer Israel membantahnya. "Salah satu dari kemampuan yang dimiliki unit anjing pelacak kami adalah melatih anjing-anjing itu untuk menemukan musuh yang mengenakan seragam atau yang mengenakan pakaian sipil," demikian pernyataan IDF.

sumber

Monday, January 11, 2010

Keretakan Hospital Rawatan Harian Pemaisuri Bainun,Siapa Kontraktornya???


Pembinaan yang tidak sampai 6 tahun dinding hospital telah retak. Ini membahayakan orang awam yang mengunjungi hospital tersebut. Adakah ia mengikut piawaian yang di tetapkan atau ada unsur penyelewengan telah berlaku? Siapa kontraktornya???

Saturday, January 9, 2010

Nasib Najib Terus Dirundum Malang.....

http://media.economist.com/images/20081108/4508AS4.jpg

Nampak PM 1Malaysia semakin tertekan berikutan isu-isu berkaitan kelemahan dan penyelewengan Kerajaan 1 Malaysia. Nampaknya isu 'Kalimah ALLAH' tidak mampu menutup bau busuk bangkai penyelewengan Kerajaan 1 Malaysia. Najib dilihat cuba mengalih isu pembunuhan Altantuya Shariibuu dan dakwaan rasuah dalam pembelian kapal selam Scopene dengan pihak berkuasa Perancis yang berkemungkinan memanggil beliau untuk memberi keterangan.

Sekarang Najib dilihat sedang mencipta sesuatu muslihat bagi mengalih perhatian rakyat Malaysia.Selain itu terdapat banyak lagi isu yang memeningkan kepala PM 1 Malaysia kita diantaranya:

1.Hak Royalti Minyak Rakyat Kelantan.

2.Kehilangan Enjin Pesawat T.U.D.M.

3.Kematian mengejut Teoh Beng Hock yang telah dibuktikan oleh pakar forensik dari Thailand Dr.Prontip bahawa beliau telah di BUNUH.

4.Kes perbicaraan MB Sah VS MB Haram di Perak.

Isu kalimah ALLAH yang diharap dapat mengalih isu ditambah dengan berita pembakaran beberapa Gereja sesekali tidak dapat menutup bau busuk bangkai yang ditinggalkan UMNO....

Thursday, January 7, 2010

Musibah sebagai cubaan untuk menilai kekuatan iman umat Islam.




[nizar070110b.jpg]

Seseorang yang ingin mengenalpasti sesuatu perkara atau benda, sama ada asli atau palsu, maka wajarlah terlebih dulu mengujinya dengan kaedah tertentu. Begitulah keadaannya keimanan yang terselit di dada seseorang, perlu sekali melalui proses ujian atau cubaan Allah untuk menilai sama ada teguh atau rapuh.

Rasulullah SAW bersabda yang bermaksud:

“Sesungguhnya Allah akan menguji dan mencuba salah seorang di antara kamu dengan cubaan sebagaimana salah seorang kamu menguji kadar emasnya dengan api. Maka sebahagian mereka akan keluar dari ujian itu bagaikan emas kuning berkilat; maka itulah orang yang dipelihara Allah daripada bermacam syubhat. Dan sebahagian mereka akan keluar bagaikan emas hitam, dan itulah orang yang tergoda fitnah.” (Hadis riwayat Thobrani)

Allah berfirman yang bermaksud:

“Adakah manusia mengira, bahawa mereka akan dibiarkan saja, dengan mengatakan: Kami telah beriman, padahal mereka belum lagi mendapat cubaan?” (Surah al-Ankabut, ayat 2)

Sebagai seorang yang beriman, kita hendaklah yakin bahawa segala kesusahan atau pun kesenangan yang Allah berikan semuanya adalah ujian terhadap hamba-Nya.

Firman Allah yang bermaksud:

“Dan aku jadikan bagi kamu sekalian keburukan dan kebaikan sebagai fitnah (ujian) dan kepada Aku-lah kamu akan dikembalikan.” (Surah al-Anbia’, ayat 35)

Kami rakyat Perak sentiasa mendoakan agar Dato' Seri IR Hj Nizar tabah menghadapi ujian ALLAH S.W.T dan semoga cepat sembuh hendaknya.

Pihak berkuasa Perancis berkemungkinan memanggil Najib untuk memberi keterangan kes ......

Pembunuhan Altantuya Shariibuu dan dakwaan rasuah dalam pembelian kapal selam Scopene terus menghantui Perdana Menteri dengan pihak berkuasa Perancis berkemungkinan memanggil beliau untuk memberi keterangan.

Sumber-sumber mengesahkan sebuah laporan polis akan dibuat di Paris tidak lama lagi bagi menyiasat tuduhan RM540 juta dibayar kepada syarikat kroni Datuk Seri Najib Razak oleh sebuah syarikat Perancis untuk pembelian kapal selam itu.

Ini berikutan keengganan pihak berkuasa Malaysia, termasuk polis dan Suruhanjaya Pencegahan Rasuah Malaysia (SPRM) bertindak telus menyiasat dakwaan itu walaupun pelbagai bukti di ketengahkan sejak beberapa tahun lalu, ketika Najib masih Menteri Pertahanan.

Menurut sumber berkenaan semua dokumen dan laporan mengenai kematian Altantuya serta dakwaan rasuah berhubung pembelian dua kapal selam oleh kerajaan Malaysia sudah diserahkan kepada dua peguam Perancis. "Kedua-dua peguam tersebut tiba di Malaysia kira-kira tiga minggu lalu untuk berbincang mengenai laporan polis yang akan dibuat di Paris tidak lama lagi,” kata sumber berkenaan. "Pihak kami sudah serahkan semua dokumen termasuk keratan akhbar dan laporan media mengenai isu pembunuhan Altantuya dan Scopene,” tambah beliau.

Altantuya adalah bekas kekasih Abdul Razak Baginda yang dikaitkan dengan syarikat Peri Mekar. Syarikat itu dilaporkan menerima RM540 juta daripada pembekal kapal selam berkenaan menerusi perjanjian yang direstui oleh Najib.

Abdul Razak adalah kenalan rapat Najib malah pernah bertindak sebagai penasihat kepada beliau. Altantuya mati dibom pada tahun 2006 apabila beliau dikatakan tiba di Malaysia untuk menuntut komisyen USD500,000 dari hasil penjualan kapal selam itu.

Razak dibebaskan dari tuduhan bersubahat membunuh Altantuya tetapi dua pegawai polis disabit kesalahan atas tuduhan itu dan dihukum gantung. Seorang penyiasat persendirian P Balasubramaniam yang di upah oleh Abdul Razak membuat perakuan bersumpah mengesahkan bahawa Razak sendiri memberitahunya Najib mempunyai hubungan dengan Altantuya .

Bala kini berlindung di luar negara tetapi sanggup memberi keterangan kepada SPRM dengan syarat disoal siasat di negara ketiga kerana bimbangkan keselamatannya jika kembali ke Malaysia. Tawaran itu tidak disahut SPRM. Bala sebelum ini turut mendedahkan adik Perdana Menteri, Nazim Razak mengugut beliau untuk menarik balik akuan bersumpah mengaitkan Najib Razak dengan kes Altantuya.

Sumber:freemalaysiatoday

Media sedang melaga-lagakan kita...

Media dan para blogger terlalu ghairah berbicara tentang perkataan Allah.
Yang pastinya tujuan Media pro UMNO/BN ialah untuk sekadar melaga-lagakan Pakatan Rakyat dan tujuan sebenar mereka ialah untuk menutup isu-isu ini:

1.Hak Royalti Minyak Rakyat Kelantan.

2.Kehilangan Enjin Pesawat T.U.D.M.

3.Kematian mengejut Teoh Beng Hock yang telah dibuktikan oleh pakar forensik dari Thailand Dr.Prontip bahawa beliau telah di BUNUH.

4.Kes perbicaraan MB Sah VS MB Haram di Perak.

5.Kes pembunuhan model monggolia yang sedang hebat diperkata media asing tapi disorokkan media arus perdana.

Diharap kita tidak terpedaya dengan helah UMNO dan menganggap mereka pembela agama kerana kita sedia maklum bahawa UMNO penuh dengan tipu daya serta muslihat kotor……


Kenyataan berdasarkan prinsip Islam bukan kerana keputusan mahkamah - Abdul Hadi

KUALA LUMPUR, 6 Jan: Presiden PAS, Datuk Seri Tuan Guru Abdul Hadi Awang berkata, kenyataan medianya berkaitan isu penggunaan nama 'Allah' baru-baru ini tidak merujuk kepada penghakiman yang dikeluarkan oleh Mahkamah Tinggi terhadap kes penggunaan kalimat 'Allah’ untuk penerbitan Herald.

Apa yang dimaksudkan oleh beliau adalah "prinsip asas yang digunakan oleh Islam dalam menentukan kaedah penggunaan kalimat ”Allah” itu secara sebenar."

Beliau membuat penjelasan ini ekoran laporan akhbar The Star yang melaporkan seolah-olah beliau menyokong keputusan mahkamah tinggi itu.

Berikut adalah kenyataan yang dikeluarkan oleh Setiausaha Politik beliau, Dr Ahmad Samsuri Mokhtar.

Penjelaskan artikel berita akhbar The Star 6 Januari 2010

Satu artikel berita yang bertajuk “Word Allah not restricted only to Muslims, says Hadi” sebagaimana yang diterbitkan oleh akhbar The Star, muka N12 bertarikh 6 Januari 2010 adalah dirujuk.

Dalam para keempat ianya ditulis sebagai : “In supporting the High Court’s decision that allowed the weekly Herald to use the word 'Allah', he said the principle of freedom of religion was championed by Islam because human beings could not be forced to profess any religion except through their own freewill”.

Ingin dijelaskan disini bahawa kenyataan akhbar yang dikeluarkan secara rasmi oleh Presiden Parti Islam SeMalaysia (PAS) pada 4 Januari 2010 itu tidak merujuk kepada penghakiman yang dikeluarkan oleh Mahkamah Tinggi terhadap kes penggunaan kalimat ‛Allah’ untuk penerbitan Herald. PAS hanya menjelaskan prinsip asas yang digunakan oleh Islam dalam menentukan kaedah penggunaan kalimat ”Allah” itu secara sebenar.

Oleh yang demikian, maksud yang difahami dari para keempat terutamanya merujuk kepada ayat ”In supporting the High Court’s decision..” yang ditulis itu adalah tidak tepat sama sekali.


Dr Ahmad Samsuri Mokhtar
Setiusaha Politik Presiden PAS
6 Januari 2010

Wednesday, January 6, 2010

UMNO hanya bersandiwara dalam mempertahankan kalimah ALLAH...

Ramai benar yang terlalu ghairah berbicara tentang perkataan Allah.
tetapi terlau sedikit yang hendak memenuhi mesjid.

mereka yang konon mempertahankan kalimah Allah tidak pun datang solat di mesjid.
Kalau pakaian anak perempuan dan isteri mereka macama perempuan Yahudi dan Nasrani tidak pulak ada bantahan besar-besaran?

Kenapa tidak halang mereka yang menentang perintah Allah secara terang-terang?

Bila timbul hukum sebat kenapa perlu ditangguh-tangguh?

Sedangkan yang sabit kesalahan sendiri mahu hukuman disegerakan.
Kenapa tidak ada bantahan besar-besaran bila Hakim yang beragama ISLAM melarang kanak-kanak memakai serban di sekolah?

Tetapi golongan inilah yang paling galak konon merayakan Maulud Nabi.
Golongan ini juga yang memenyokong larangan memakai purdah oleh Hakim yang beragama Islam dalam kerajaan pimpinan UMNO yang konon kuat penyokong Islam.Bukankah ini semua sifat munafik?

Kalau mereka betul-betul pejuang Islam maka mereka dah lama perjuangkan hak anak-anak nak pakai serban di sekolah. Hak wanita nak pakai purdah di tempat kerja. Dan menegur pemimpin UMNO dan isteri mereka yang mencabar hukum Allah dengan mendedahkan aurat. Dan menggalakkan pendedahan aurat setiap hari di khalayak ramai.
Kenapa semua ini tidak ada bantahan hatta dari mufti?

Kenapa Mufti tidak menegur secara terbuka isteri Raja Melayu yang mengepalai Majlis Agama Islam yang mendedahkan aurat?Ini adalah perkara seharian.

Dan kita juga tidak nampak Mufti dan yang mengepalai solat Subuh berjemaah di mesjid besar?

kenapa kena serahkan kepada Imam Besar?

Bukan mufti berperanan mendidik melalui tauladan?

Isu nama Allah adalah isu berapa banyak kita patuh kepada perintah Allah.Isu ini sebenarnya racun yang lebih bahaya.Kerana ramai sangat yang bercakap tentang Islam dalam nada munafik yang selama ini menentang hukum Allah secara terbuka. Dan tiba-tiba mereka mengaku pembela.

Adakah mereka ini juga telah masuk ke dalam agenda Yahudi dan Nasrani sendiri? Agenda yang lebih besar dan lebih jelas mahu meruntuhkan ISLAM dengan pergaduhan sesama Islam.

Sumber

Lagi Rakyat Didahulukan, Harga Minyak Bakal Naik...

Pakatan Rakyat (PR) meramalkan kerajaan akan menaikkan harga minyak pada tahun ini berdasarkan jaminan Pengerusi Petronas, Hassan Marican bahawa Petronas akan tetap membayar dividen RM30 bilion kepada kerajaan.

Naib Presiden Parti Keadilan Rakyat (PKR), Dr Lee Boon Chye berkata, jaminan itu jelas memberi gambaran bahawa rakyat yang akan menanggung pembayaran tersebut bagi memastikan RM30 bilion disalurkan pada kerajaan.

Boon Chye, yang juga Ahli Parlimen Gopeng berkata, jika bukan rakyat, siapa lagi yang akan membayarnya kerana Petronas sebelum ini mencatatkan keuntungan yang lemah.

“Bila keuntungan lemah, di mana mereka mahu dapatkan RM30 bilion itu. Mahu atau tidak, mereka terpaksa pindahkan pada rakyat dengan cara menaikkan harga minyak dan rakyat perlu terima kenaikan harga minyak yang dijangka naik Mei depan dalam apa cara sekalipun,” katanya.

Beliau berkata demikian ketika mengulas kenyataan Ahli Parlimen Indera Mahkota, Azan Ismail yang menjangkakan harga diesel dan petrol di negara ini dinaikkan sekali gus menambah beban yang ditanggung rakyat selepas menghadapi kenaikan harga gula: dan roti.

Azan berkata, jangkaan dibuat berdasarkan kenyataan Pengerusi Petronas, Hassan Marican yang memberi jaminan Petronas akan membayar dividen RM30 bilion kepada kerajaan.

Boon Chye berkata, sudah tiba masanya Petronas berdiri di atas keupayaan sendiri ketika menguruskan perbelanjaan dan membuat keputusan tanpa perlu melapor kepada Perdana Menteri (PM).

“Sebelum ini, Petronas melaporkan segala perkara kepada PM. Jika keadaan ini berterusan, kita takut keuntungan di peroleh Petronas kelak, hanya PM saja yang layak buat keputusan.

“Sehubungan itu, kita mahu Petronas urus sendiri hal mereka tanpa campur tangan PM dan selebihnya serahkan kepada Parlimen,” katanya.

Sementara itu, Timbalan Ketua Angkatan Muda Keadilan (AMK) Pusat, Fariz Musa berkata, kenaikan harga minyak itu bukanlah sesuatu yang mengejutkan rakyat kerana mereka sudah mengagak perkara sedemikian akan berlaku.

Fariz, yang juga Ketua AMK Terengganu berkata, kenaikan harga minyak yang dijangka naik Februari depan sudah tentu mencetus kemarahan rakyat.

“Mana tidaknya, baru sahaja dikejutkan dengan kenaikan gula dan roti, rakyat terpaksa berdepan pula dengan kenaikan harga minyak. Bukankah itu penyeksaan ke atas rakyat,” katanya .

Katanya, penderitaan ditanggung rakyat di bawah pemerintahan kerajaan Barisan Nasional memberi nafas yang sangat bermakna kepada PR untuk terus berusaha menawan Putrajaya secepat mungkin.

“Kita mahu tawan segera bagi memastikan kebajikan rakyat diutamakan berbanding BN yang hanya berusaha memperkayakan pimpinan mereka terlebih dahulu dan kesenangan rakyat diketepikan,” katanya.

Sumber

Tuesday, January 5, 2010

Isu Nama Allah: Garis Panduan Penggunaan Nama Allah Menurut Pandangan Dr Mohd Asri bin Zainul Abidin

Di sini saya mencadangkan beberapa perkara untuk diteliti dalam isu penggunaan nama Allah oleh mereka yang bukan Islam.


Seperti mana yang saya sebutkan dalam artikel saya pada tahun 2007 yang bertajuk “Beza Antara Merebut Nama Allah Dan Mempertahankan Akidah” bahawa isu ini lebih bersifat tempatan atau keselamatan setempat, bukan membabitkan larangan secara khusus dari nas-nas Islam. Harap kenyataan ini dibaca bersama dengan artikel tersebut.


Kristian Arab dan juga musyrikin Mekah dahulu juga menyebut Allah sebagai Tuhan. Nas-nas al-Quran dan al-Sunnah tidak membantah hal tersebut. Namun dalam konteks Malaysia, perkara ini agak baru. Ia menimbulkan kegusaran terutama disebabkan berbagai persoalan yang timbul, antaranya apakah maksud yang terselindung di sebalik tuntutan ini?!

Juga di pihak umat Islam sendiri, pendidikan akidah Islam tidak ditekankan secara yang sepatutnya. Kita lebih banyak menumpulkan soal fekah sehingga melupai pokok yang lebih penting iaitu akidah. Inilah sebabnya ramai orang melayu sekalipun bersolat, ada yang mudah terpengaruh dengan khurafat, bomoh, tahyul dan seumpamanya.

Jika kita jelas dalam persoalan akidah, tentu unsur-unsur seperti itu, pengaruh kristianisasi, unsur-unsur agama lain tidak dapat mengelirukan akidah dan pemikiran umat. Isu nama Allah ini sepatutnya menyedarkan kita keperluan menegaskan soal akidah dan batas-batas iman dan kufur.

Untuk mengelakkan ketegangan yang tidak baik untuk negara dan kehidupan masyarakat yang berbilang agama dan kaum, maka saya sekadar mencadangkan beberapa pekara berikut sebagai garis panduan yang patut diambil perhatian oleh pihak kerajaan;

1. Nama Allah tidak boleh dipanggil melainkan hanya kepada tuhan yang sebenar. Maka dengan itu tiada pihak yang boleh menamakan sekutu-sekutu Allah yang didakwa oleh manusia sebagai tuhan atau perantara tuhan sebagai Allah. Ini seperti memanggil berhala, atau batu, atau patung, atau manusia dengan panggilan Allah. Jika ini berlaku, muslim memang wajar menentang dan membantah. Musyrikin Quraish yang memanggil tuhan sebenar Allah tetapi mensyirikkanNya, pun begitu tidak menamakan berhala mereka dengan nama Allah, sebaliknya menamakan berhala-berhala mereka dengan panggilan al-Lata, al-‘Uzza, Manat dan seumpamanya.


2. Manusia memang sewajar memanggil tuhan yang sebenar Allah. Ini juga membuktikan ajaran Islam yang memanggil tuhan ‘Allah’ itulah yang benar. Maka, tidak mengapa, bahkan sepatutnya semua manusia tanpa mengira agama menyatakan “Allah yang menciptakan alam”, “Allah yang menurunkan hujan”, “Allah menyuruh kita melakukan kebaikan” dan seumpamanya. Perkataan-perkataan itu benar. Adalah tidak wajar seorang muslim membantah apabila mendengar bukan muslim menyatakan perkara seperti itu. Bahkan al-Quran menyebut: (maksudnya) “Dan sesungguhnya jika engkau (Wahai Muhammad) bertanya kepada mereka (yang musyrik) itu: “siapakah yang menurunkan hujan dari langit, lalu dia hidupkan dengannya tumbuh-tumbuhan di bumi sesudah matinya?” sudah tentu mereka akan menjawab: “Allah”. Ucapkanlah (Wahai Muhammad): “Alhamdulillah” (sebagai bersyukur disebabkan pengakuan mereka yang demikian), bahkan kebanyakan mereka tidak menggunakan akal (untuk memahami tauhid) (Surah al-Ankabut ayat 63).


3. Jika mereka akur Allah adalah Tuhan sebenar, lalu mereka memanggilnya dalam ibadat mereka maka seorang muslim tidak boleh mengganggu urusan ibadah agama lain. Walaupun Islam mempertikaikan kesyirikan mereka, tetapi kebebasan beribadah adalah hak setiap agama.


4. Bukan muslim tidak boleh menggunakan nama Allah untuk penyebaran dakyah yang menghina Islam. Ini seperti mempersendakan Allah dalam sebaran kepada masyarakat Islam atau mempermain-mainkan nama Allah dalam tulisan, lukisan, filem dan seumpamanya seperti yang sering berlaku dalam masyarakat Barat.


5. Bukan muslim tidak boleh memputarbelitkan ajaran Islam dengan mempergunakan nama Allah sebagai umpan. Tindakan provokatif seperti itu wajar diambil tindakan tegas. Adalah menjadi prinsip kemanusiaan yang dipegang oleh Islam bahawa tiada siapa pun boleh memutar belitkan maksud ajaran pihak lain. Orang Islam juga tidak boleh memutarbelitkan ajaran agama lain.


6. Menyebut nama Allah dalam pergaulan antara muslim dan bukan muslim dengan cara yang hormat dan mengagungkan Allah seperti bukan muslim menyebut kepada muslim “semoga Allah merahmati kamu”, atau “semoga Allah memberi rezeki kepada kamu” adalah diizinkan. Bahkan itulah yang sepatutnya. Nabi s.a.w ketika membuat perjanjian dengan Quraish Mekah juga masing-masing menggunakan nama Allah seperti hadis Muslim: Sesungguhnya Quraish membuat perjanjian damai dengan Nabi s.a.w. Antara wakil Quraish ialah Suhail bin ‘Amr. Sabda Nabi s.a.w : barangkali aku boleh tulis Bismillahirrahmanirrahim. Kata Suhail: Adapun Bismillah (dengan nama Allah), maka kami tidak tahu apa itu Bismillahirrahmanirrahim. Maka tulislah apa yang kami tahu iaitu BismikalLahumma (dengan namaMu Ya Allah!)”.

Ini adalah beberapa cadangan saya mengenai hal ini untuk dijadikan garis panduan kepada rakyat Malaysia agar kita tidak merusuh disebabkan isu ini. Sebaliknya, hendaklah setiap pihak menghormati sensitiviti pihak yang lain.

Dr Mohd Asri bin Zainul Abidin

Link-link berkaitan:

Nama Allah: Umno didakwa cuba membeli masa

Kenyataan Rasmi PAS - tidak membantah bukan Islam guna kalimah Allah


Alhamdulillah, PAS Sokong Penggunaan Kalimat Allah

Monday, January 4, 2010

Selepas TV dan Radio kini promosi 1 Malaysia ke-SMS pula......

Tepat jam 3:27 Ptg telefon bimbitku dikejutkan dengan satu SMS yang tertera:

Sent:1/3/2010 3:27 PM

CELCOM


RM0:Adakah anda sedar tentang konsep 1 Malaysia? Taip 1M a utk YA atau 1M B utk TIDAK & SMS ke 15888. Dari Celcom & 1Malaysia


Itulah SMS yang tertera di telefon bimbitku,sebenarnya kalau diikutkan hati aku hendak sahaja aku membalas SMS itu dengan Jawapan ini:

Untuk pengetahuan anda saya benar-benar arif dan sedar tentang konsep 1 Malaysia yang diasaskan oleh Dato’ Seri Najib Tun Abdul Razak PM kita sekarang.

‘RETORIK’ itulah jawapan yang saya rasa sangat sesuai dengan konsep 1Malaysia yang diperkenalkan itu, pasti anda tertanya mengapa saya mengatakan sedemikian? Yang pastinya slogan ‘1 Malaysia, Rakyat Didahukan ,Pencapaian Diutamakan’ langsung tidak menepati slogan dan konsep 1 Malaysia itu sendiri.

Apakah maksud ‘Rakyat Didahulukan’ jika rakyat kian ditekan terus-menerus dengan kenaikan kos sara hidup seperti kenaikan harga minyak petrol,tambang pengangkutan awam,cukai-cukai,kenaikan harga tol-tol lebuhraya,Kenaikan harga makanan asasi seperti beras,gula,tepung,susu dan sebagainya?Jadi dimanakah relevannya ungkapan ‘Rakyat Didahulukan’?

Dan jika benar rakyat didahulukan mengapa Rakyat Negeri Perak seperti saya sendiri dinafikan hak sebagai seorang rakyat yang berhak untuk memilih Kerajaan berlandaskan Demokrasi,tapi mengapa hak-hak kami dinafikan Kerajaan BN dan mengapa Kerajaan yang telah kami pilih dirampas secara haram dan mencabul perlembagaan Negeri Perak yang kami cintai.Mengapa?

Begitu juga dengan slogan ‘Pencapaian Diutamakan’ apakah maksud sebenar ‘Pencapaian Diutamakan’? Tiada langsung gambaran jelas mengenai pencapaian kerajaan BN yang boleh dibanggakan rakyat Malaysia umumnya. Adakah kadar Kemiskinan, Pengangguran dan Jenayah yang tinggi merupakan pencapaian yang boleh dibanggakan Kerajaan BN? Adakah dengan mengekang kebebasan kuasa Badan Kehakiman , Kepolisan dan suruhanjaya (SPRM,SPR) oleh kerajaan BN merupakan pencapaian yang patut dibanggakan. Bagaimana pula dengan Akta Keselamatan Dlm Negara (ISA) yang langsung tidak mempunyai ciri-ciri keadilan dan menzalimi rakyat juga merupakan pencapaian yang membanggakan Kerajaan BN?

Sebelum anda mahu bertanyakan saya tentang konsep 1 Malaysia saya rasa ada eloknya anda bertanyakan persoalan-persoalan saya ini kepada PM 1Malaysia iaitu Dato’ Seri Najib Tun Abdul Razak.

Akhir kata daripada saya sila hayati slogan ini yang telah lama berkumandang dan telah terbukti keberkesanannya. PAS FOR ALL,KEADILAN UNTUK SEMUA dan MALAYSIAN MALAYSIA yang pastinya bukan retorik tapi kenyataan.


N’N:Agak2nya berapa kredit aku kena potong kalau hantar SMS panjang ni…….

Saturday, January 2, 2010

Slogan Baru UMNO/BN 'Kapitalis didahulukan, keuntungan diutamakan'

KUALA LUMPUR, 1 Jan: Perdana Menteri Datuk Seri Najib Tun Razak dicadangkan menukar tema 1Malaysia 'Rakyat Didahulukan, Pencapaian Diutamakan' kepada tema yang baru - 'Kapitalis didahulukan, keuntungan diutamakan'.

Naib Presiden PAS Datuk Mahfuz Omar memberi cadangan sinikal tersebut sebagai respon pada keputusan kerajaan menaikan harga gula RM0.20 bermula 12 tengah malam semalam.

Beliau yang juga Ahli Perlimen Pokok Sena berharap rakyat menilai semula slogan 1Malaysia Najib dan sistem Aras Tanda Pencapaian (KPI) kerajaan yang kononnya demi kepentingan rakyat.

Selain mengkritik Najib, Mahfuz juga mendakwa keputusan yang diambil oleh Menteri Perdagangan, Koperasi dan Kepenggunaan Datuk Seri Ismail Sabri bukanlah keputusan terbaik demi kepentingan rakyat.

"Ia tidak bantu meningkat pendapatan rakyat, kenaikan harga gula akan tinggalkan kesan berantai pada kenaikan harga susu, tepung, roti, biskut dan barang keperluan rutin yang lain," jelasnya.

Dakwanya, kenaikkan harga gula itu mengambarkan bahawa kerajaan seolah-olah sedang mengurangkan subsidi gula dengan membiarkan pemegang permit kebenaran (AP) tertentu sahaja mengimport gula.

Tambahnya lagi, kerajaan sepatutnya melonggarkan undang-undang kastam dengan membenarkan rakyat tempat mengakses barang-barang asasi, termasuk gula untuk kegunaan rutin dari negara-negara jiran.

Dengan berbuat demikian, beliau berkata, mampu memberikan rakyat suatu tawaran harga paling minima dan murah kerana para pembekal barang-barang asasi terpaksa bersaing memenuhi keperluan rakyat.

Ianya sekaligus, memecahkan blok monopoli oleh kapitalis tertentu dan mengukuhkan blok konsumerisme rakyat di Malaysia.

Dalam perkembangan berkaitan, sebelum ini, harga sekilo gula di Malaysia dan kepulauan Borneo masing-masing adalah RM1.45 dan RM1.55.

Sumber:Harakahdaily

Innity