yang setia mengikuti blog ini dan ingin mengikuti

Firman Allah SWT:

Wahai umat manusia! Sesungguhnya Kami telah menciptakan kamu dari lelaki dan perempuan, dan Kami telah menjadikan kamu berbagai bangsa dan bersuku puak, supaya kamu berkenal-kenalan (dan beramah mesra antara satu dengan yang lain). Sesungguhnya semulia-mulia kamu di sisi Allah ialah orang yang lebih taqwanya di antara kamu, (bukan yang lebih keturunan atau bangsanya). Sesungguhnya Allah Maha Mengetahui, lagi Maha Mendalam PengetahuanNya (akan keadaan dan amalan kamu).
(Surah Al-Hujurat ayat 13)

Innity

Tuesday, August 23, 2016

HANYA KERANA SEBIJI STRAWBERI SEORANG WARGA EMAS DIHINA DAN DIMAKI HAMUN...


39 comments:

Anonymous said...

Sebagai rakyat Malaysia kita kena ada budi bahasa, jangan lah abil hak orang tanpa kebenaran, tanyalah dulu boleh rasa ke tidak strawberi tu, ni main ambik bedal je mana tak kwan tu marah, Walau pun sudah bayar tapi perangai emak mertua awak tu tak bolih diterima orang, kalau saya pun marah jugak dengan mak mertua awak tu.

Anonymous said...

Rasa sebiji strawberry tu dah mintak izin ke belum? Orang tu berniaga. Suka hati mak bapak kau saje amik sebijik masuk dalam mulut. Mmg patut kena maki. Cuba bayangkan kalau melayu yang jual, pastu Cina buat macam tu. Kau marah tak?

Na'im Nikmat said...

Owh begitu, bagaimana pula adab kita dgn org tua? Kalau peniaga tu ada adab dia tidak akan menengking seorg warga emas semata2 kerana merasa sebiji buah... Ini bukan soal kaum tp soal adab terhadap org yng lebih tua... Anak warga emas tu dah bayar kenapa perlu bising2 lg dan cakap ini tempat cina bagai? Yng sy tahu bkn semua peniaga kaum cina yng kurang ajar mcm dia... Yang dlm gambar tu ialah cina rasis spesis manusia tiada adab...

Anonymous said...

Adalah amat tidak wajar peniaga bodoh sombong, bongkak dan biadab memaki hamun dan menghina warga emas kerana sebiji strawberi. Adakah sebiji strawberi itu mempunyai nilai yang lebih tinggi dari maruah orang? Sebagai peniaga, mereka sepatutnya melayan pelanggan dengan baik supaya mereka mendorong pelanggan membeli produk mereka ! Nampaknya peniaga bodoh sombong dan biadap hanya layak jual daging babi sahaja!

Anon 11:55 AM dan Anon 12:01 PM memang suka kalau ibubapa mereka sendiri dimaki hamun dan dihina oleh peniaga bodoh sombong sebab maruah mak bapak mereka tidak berharga berbanding dengan harga sebiji strawberi!

Marilah kita semua pulau (boycott) peniaga-peniaga bodoh sombong dan bongkak dan biadap supaya mereka belajar menghormati pelanggan ! Gunakan kuasa pengguna untuk mengajar peniaga bodoh sombong dan biadab!

Anonymous said...

Anon 11:55 AM memang bangang dan biadap sebab dia mahu memaki hamun dan menghina orang tua kerana sebiji strawberi. Inilah akibat otak Anon 11:55 AM diletak dibawah tapak kaki !

Anonymous said...

Anon 12:01 PM adalah contoh manusia biadap dan tidak bertamadun kerana menyokong peniaga biadap memaki hamun dan menghina orang tua kerana sebiji strawberi.Besar sangatkah nilai sebiji strawberi sehingga membolehkan manusia celaka seperti Anon 12:01 PM dan peniaga samseng tahi kucing memaki hamun dan dan menghina orang tua? Manusia bangang dan tidak bertamadun memang bersikap biadap !

Cik Minah said...

Ayaaaaa.......memang salah amik barang orang tanpa
kebenaran. Bukan je duit rm2.6 bilyon termasuklah juga
sebijik strawberry. Kenalah tanya, "Boleh saya rasa
sebijik...?"....susah sangat ke tanya....???

Anonymous said...

1. Amik brg tanpa meminta kebenaran tuan punya memang satu kesalahan. Sbg tuan punya brg kita ada beberapa option/ pilihan
a. memaafkan
b. memaki hamun
c. memaafkan serta memaki hamun
d. menghalalkan
e. membuat aduan
f. meminta ganti rugi
g. dll

Namun menunjukkan/mempamerkan kebodohan/kejahilan melalui perlakuan yang berlebih2an dan membuat provokasi melampau contohnya memaki hamun, memekik, memalukan...lagiiii la besar kesalahan di mana agama dan ajaran apa pun tak suruh penganutnya buat...

Anonymous said...

Ambil hak orang lagi salah rasanya, strawberry tu masih bukan hak dia, mcm mana klu Cina tu kaya saya x nak terima duit tu, saya nak strawberry tu blk. Makcik tu nak buat mcm mana? Kita orang islam x boleh buat mcm tu, walaupun 5 sen, tetap hak orang. Maki hamun tu lantak dia la, kena maki hamun, dunia je. Kita ni akhirat kena la Jaga. Ko mkn hak orang lain. Perangai orang islam ni kena Jaga dulu.

Anonymous said...

Tidak ingat jah kisah sorang alim yang terpaksa kerja 3 tahun dan kena berkahwin dgn anak gadis itu pakcik itu yang dikatakan, pekak, bisu dan cacat( klu tak salah) hanya kerana makan sebiji buah epal yang hanyut. Nasib ko baik makcik sbb Cina tu terima duit, klu tak haram la Buah yang dimkn tu utk makcik selamanya.

Anonymous said...

Duit bukanlah segala2nya. Ambik barang tanpa kebenaran tetap salah walaupun dah bayar 2 kali ganda nilai barang itu. Terimalah makian sebagai kifarah kesalahan itu. Amik kau!

Anonymous said...

Main rasa jer sesuka hati tanpa kebenaran adalah ajaran ISLAM? Memalukan bangsa dan agama!! Pastu anak dia ingat duit dia boleh beli segalanya. Dah bayar kira settle la. Ada dia mintak maaf dengan cina tu? Ada dia suruh mak dia mintak maaf dengan cina tu?

Na'im Nikmat said...

Ini Cameron Highland tempat cina lu jgn langsi... Oklah kita mengakulah makcik tu tersilap sbb rasa buah tanpa kebenaran... Mmg selayaknya makcik itu dimaki dan dihina sbb itu tempat cina... Aku xtau apa masalah masyarakat kita... Etika peniaga dgn pelanggan pun dah kantoi... Sebagai peniaga yng beretika tidak seharusnya mengherdik pelanggan tidak kiralah kamu melayu, cina atau india... Kalau cina tu baik sgt dia xkn mainkan isu perkauman... Kalau tgk pd gambar tu yng perempuan cuma tenangkan si lelaki yng emosi... Sebenarnya kes ini bukanlah besar sgt kalau disetelkan dgn berhemah... Adalah sesuatu yng bodoh apabila mengherdik makcik itu yng tempat itu tempat cina... Nampak sgt cina tu ada semacam dendam dgn org melayu...

Anonymous said...

1. Kita hanya baca apa yang orang tu tulis, kita tak tahu keadaan sebenar, agak salah klu kita terus menghukum Tanpa dgr pihak lagi satu.
2. Dia nak langsi ka, rasis ka, apa ka, itu hak dia, cara dia berniaga, tak suka jgn la pergi. Boikot terus, kita tak boleh marah dia klu rasis, orang kitapun ramai yang rasis.
3. Siapa Yang xde Adab ni, bg aku dua dua xde adab.

Na'im Nikmat said...

Penjual tu mmg rasis itu mmg kenyataan... Cubalah benda ni kena kat ibu atau bapa kita, agak2 apa perasaan kau apabila mak atau bapak kau kena maki hamun semata2 sbb sebiji strawberi... Apakah kau tenang shj apabila ibu kau seorg warga emas dihina , ditengking dan dimaki dpn org ramai? Cakap mmg senang sbb tak kena kat kau... Org yng lebih tua wajar dihormati itu prinsip Islam... Aku tak menghukum peniaga cina yng lain tp peniaga cina tu mmg biadap+rasis dan sikap mcm ni tak boleh diterima dlm masyarakat yng berbilang kaum seperti di Malaysia...

wmefairooz eirman said...

Woi dah maki duit ambik, baru dapat TOL, bukan tanah mak bapak dia, tapi kalau mak bapak dia pun time depa salah nak customer mulut manis, aku kalau maki mak bapak aku buh penumbuk je. Kalau kau tak letak sign "no testing" TU CINA Bodoh Cina sekarang takde bodoh macam ni, lagi satu sial punya melayu bagi komen memang patut kena maki, ni la kata malayu membangsatkan melayu sendiri, ni kes terlebih dedak jugak ni

wmefairooz eirman said...

Suka-suka bagi option, boleh maki balik, jenis tak reti agama. Kalau makcik tu tak tahu dia ingat display boleh makan lepas tu takde larangan No testing- Cina tu lah yang bodoh

Anonymous said...

Susah sgt ker nak letak signboard tulis 'no-testing'?

Anonymous said...

kalau itu temapt china ini tanah melayu
masa nak medeka dulu pilih cara senang denagn bagi hak kerakyatn pada orang orang yang dibawa mausk oleh penjajah
nah sekarang baru tau puak tu dah besar kepala
nasi dah jadi bubur

salah memang salah tapi tengok juag salah tu berat sangat ke
tak kan pasai 1biji mau maki lebih lebih
nasib baik tak ada orang yang kuat sikit kalau ada mau kena lempang china ni kalau kena pun memang patut
ini china jenis memamg kurang ajar punya
tak sedar kediri
ingat - ramai lagi china yang tak paseh bm walau dah puluh tahun duk kat negara ini

Anonymous said...

Kita sbg org islam ni wajib tahu haram hukumnya makan hak org tanpa kebenaran. Lain kali mintak kebenaran dulu. Tak perlu ada signboard bagai. Kalu ingat islam, mintak kebenaran dulu.

Klu dah beli, dah sah jadi hak, makanlah puas2 banyak manapun. Tak sapa nak sumpah seranah.

Anonymous said...

Susah sangat ker nak mintak kebenaran sebelum makan benda orang? Anak tak ajar ker?

Anonymous said...

Wishhhh....tak kan tak tau buah tu bukan dia punya...Tak apa..itu peringatan utk makcik tu supaya laen kali jangan sapu hak orang.

Tak kan nak ikut perangai m01?

Anonymous said...

Mak mamat tu salah.
Makan benda org tanpa kebenaran sapa suruh?

Anonymous said...

Lain kali beli dulu baru makan. Jangan makan dulu baru mintak kebenaran.

Anonymous said...

Punca utamanya ialah makan dulu tanpa kebenaran. Mungkin cina tu marah sbb dah selalu sangat terkena ngan org2 macam mak cik ni kot.. Klu sehari ada 20 org perangai mcm mak cik neh, mau lingkup bisnes..

Anonymous said...

Mak ko buat hal, tak payahlah nak viral. Buat malu kaum aje.

Anonymous said...

Ko ingat strawberi tu murah macam buah rambutan?

Anonymous said...

Salah mak dia jugak.
Sapa suruh makan hak org.

Anonymous said...

Org yg makan barang org lain tanpa minta kebenaran adalah orang yang bodoh sombong dan biadap.

Anonymous said...

Patutnya dah tua tu sebelum makan jualan orang, mintalah kebenaran. Kalau org dah benarkan barulah boleh makan. Dah salah tu mengaku aje la dan mintak maaf. Mintak halalkan apa yg dah dimakan tu. Jadi darah daging turrr...

Anonymous said...

Tentulah marah.
Aku tak halalkan.

Anonymous said...

"Boleh saya rasa sebijik?"
Susah ke nak cakap gitu?

Anonymous said...

Tindakan towkay strawberry menghina dan memaki hamun warga emas sekeluarga sehingga menjatuhkan maruah keluarga warga emas walaupun harga sebiji strawberry itu telah dibayar oleh penulis adalah tindakan yang salah dan berdosa dan tidak bermoral.

Pencacai-pencacai strawberry menulis perbuatan makan buah strawberry tanpa kebenaran adalah salah dan berdosa dan mereka menganggap tindakan memaki hamun dan penghinaan ke atas warga emas sekeluarga sebagai tindakan yang betul. Ini jelas menunjukkan pencacai-pencacai strawberry tersebut bersikap double standard, hipokrit dan tidak bermoral!

Tindakan pencacai-pencacai haprak menyokong dan membela towkay strawberry menghina dan memaki hamun warga emas sekeluarga juga adalah tindakan yang salah dan berdosa !

mohd shahran said...

mungkin peniaga ni ada track record sebelum2 ni makan, rasa tanpa izin dan terus belah.. kitapun kalau orang dtg makn, rasa tanpa izinterus belah.. tokey pun terpaksa jual lesen.. dah rezeki nak kena maki. cuba kalau dia tak buat macam u.. rasanya tidak ada yang maki tanpa sebab.

Anonymous said...

Ok mari kita cuba berlaku adil kpd warga emas itu dan peniaga itu. Pertama mmg sikap masyarakat kita yng akan merasa buah sebelum membeli, ia seakan benda yng betul utk dibuat tp kalau diikutkn pd segi etika kita patut minta izin sebelum merasa dan hny boleh merasa apabila dipelawa. Kedua peniaga itu tiada adab sopan, semua benda boleh diselesaikan dgn cara yng rasional bkn emosi. Jika tidak mahu keadaan demikian berlaku lg si peniaga perlu dan wajib meletakan tanda 'no testing'.

Benda dah jadi, gantirugi pun dah dibayar jd tidak perlulah diperbesarkan lg benda itu. Manusia buat silap dan manusia belajar drpd kesilapan...

Kesimpulannya kalau tak nak kena maki jgn merasa tanpa izin dan kalau tak mahu buah dirasa letak tanda no testing...

An Anonymous said...

Memang dah adat berniaga buah customer nak rasa dulu.. Kalau peniaga Cina tu jujur hiriskan buah strawberi tu agar dapat dirasai oleh semua bakal pelanggan. Apa mahu takut kalau buah yg dijual mmg yg berkualiti?

Cik Minah said...

Nampaknya orang yang komen, cakap wajar merasa dulu buah strawberry
sebelum membelinya, mesti tak pernah beli strawberry. Kesiannya.
Dia ingat orang jual strawberry macma jual buah langsat atau duku, letak dalam satu bekas, bila nak beli baru amik untuk timbang.

Untik pengetahuan semua, Strawberry dijual dalam bekas polister - mungkin mengandungi 10 atau 15 biji sekotak, ikut rega atau beratnya. Jadi kalau makcik tu bukak kotak dan makan sebijik, memanglah mengundang kemarahan Cina tu.

Samalah macam amik 4 bilyon from KWSP dan tabong pencen.
Ada tabong, maknanya adalah yang empunya. Mana boleh amik sesuka hati, walaupun awak PM. OOOoo... Mentang-mentang dia
warga emas, wajarkah perbuatannya itu.......?????

Anonymous said...

Soalan:
Mengapa peniaga strawberry dan pencacai-pencacainya tidak membenarkan orang makan sebiji strawberry?

Jawapan:
Sebab peniaga strawberry dan pencacai-pencacainya tidak mahu rahsia buah strawberry masam terbongkar dan orang ramai tidak mahu beli. Kita pun pernah menanggung kerugian kerana kita telah beberapa kali terbeli buah strawberry masam di Cameron Highland. Selepas itu, kita tidak membeli sebarang strawberry di Cameron Highland.

Soalan:
Apakah jenis ajaran yang mengatakan peniaga boleh bebas memaki hamun dan menghina pelanggan? Apakah jenis manusia yang berpegang kepada ajaran ini?

Jawapan:
Ajaran sesat ! Pengikut ajaran sesat zaman batu!

Anonymous said...

ala sembang lebat la korang..cuba pehak yg salah kat mata korang tu kebetulan sama menyokong tegar parti yg korang taksub..mungkin dia jadi x salah dah kan? kan? hehehe..
ok contohnya cina tu pangkah pas..org tua tu pulak pangkah umno sokong najib..so kat pentaksub pas org tua tu la yg salah,cina tu jadi betol kan? kan? hehehehehehehehe

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

nuffnang

Bloglist 1

Apa Perkongsian Mereka (10 Paling Terkini)