Saturday, January 2, 2010

Slogan Baru UMNO/BN 'Kapitalis didahulukan, keuntungan diutamakan'

KUALA LUMPUR, 1 Jan: Perdana Menteri Datuk Seri Najib Tun Razak dicadangkan menukar tema 1Malaysia 'Rakyat Didahulukan, Pencapaian Diutamakan' kepada tema yang baru - 'Kapitalis didahulukan, keuntungan diutamakan'.

Naib Presiden PAS Datuk Mahfuz Omar memberi cadangan sinikal tersebut sebagai respon pada keputusan kerajaan menaikan harga gula RM0.20 bermula 12 tengah malam semalam.

Beliau yang juga Ahli Perlimen Pokok Sena berharap rakyat menilai semula slogan 1Malaysia Najib dan sistem Aras Tanda Pencapaian (KPI) kerajaan yang kononnya demi kepentingan rakyat.

Selain mengkritik Najib, Mahfuz juga mendakwa keputusan yang diambil oleh Menteri Perdagangan, Koperasi dan Kepenggunaan Datuk Seri Ismail Sabri bukanlah keputusan terbaik demi kepentingan rakyat.

"Ia tidak bantu meningkat pendapatan rakyat, kenaikan harga gula akan tinggalkan kesan berantai pada kenaikan harga susu, tepung, roti, biskut dan barang keperluan rutin yang lain," jelasnya.

Dakwanya, kenaikkan harga gula itu mengambarkan bahawa kerajaan seolah-olah sedang mengurangkan subsidi gula dengan membiarkan pemegang permit kebenaran (AP) tertentu sahaja mengimport gula.

Tambahnya lagi, kerajaan sepatutnya melonggarkan undang-undang kastam dengan membenarkan rakyat tempat mengakses barang-barang asasi, termasuk gula untuk kegunaan rutin dari negara-negara jiran.

Dengan berbuat demikian, beliau berkata, mampu memberikan rakyat suatu tawaran harga paling minima dan murah kerana para pembekal barang-barang asasi terpaksa bersaing memenuhi keperluan rakyat.

Ianya sekaligus, memecahkan blok monopoli oleh kapitalis tertentu dan mengukuhkan blok konsumerisme rakyat di Malaysia.

Dalam perkembangan berkaitan, sebelum ini, harga sekilo gula di Malaysia dan kepulauan Borneo masing-masing adalah RM1.45 dan RM1.55.

Sumber:Harakahdaily

6 comments:

Ayid said...

Salam Naim,

Ada lagi satu slogan UMNO

Rakyat menderita, Raja Gula baru gembira.kuah3 heh hehe

Na'im Nikmat said...

UMNO nak jaga Raja Gula jer,nasib rakyat tiada dalam agenda perjuangan UMNGOK memang bongok............

Muhd Iqbal Samsudin said...

dh la gula naik..
hrga rokok pulak turun..
apa kna la krjaan bn ni..
nk bg rkyat mampos cpt agknya...hihi

Unknown said...

Salam sdr. Na'im

Terima kasih kerana sudi menjadi follower blog mountdweller.

Pada saya selagi BN\UMNO mengutamakan keuntungan kapitalis selagi itulah kesejahteraan rakyat akan terabai. Rakyat akan dijadikan bahan sorong-tarik. tetapi malangnya rakyat malaysia tidak pernah serik.

Unknown said...

UMNO parti perniagaan anda..

Na'im Nikmat said...

Ana setuju 100% komen saudara2