Friday, January 15, 2010

Gambar-gambar Penderitaan Askar AS

Perang, bagi siapapun, akan membawa derita. Baik bagi yang memerangi, apalagi buat mereka yang diperangi. Jika kita melihat foto-foto di bawah ini, mungkin kita akan tersentuh dan prihatin. Namun sesungguhnya, di Iraq dan Afghanistan, tragedi yang telah ditimbulkan oleh Amerika melebihi daripada ini. Mungkin foto-foto lama ini adalah yang tidak pernah mahu dilihat dan direnungkan oleh Amerika.

James Houston, veteran Pearl Harbor menangis emosi dengan sersan Mark Graunke Jr selama perayaan Hari Veteran militer di kota Dallas, November 2004. Sersan Graunke kehilangan tangan dan matanya kerana ledakan pompa di Irak. (AP Photo / The Dallas Morning News, Jim Mahoney).

Brandon Erickson kehilangan satu lengannya ketika konvoi militer diserang oleh kelompok penentang Iraq. Brandon membuat studi ilmu politik di Universiti Dakota Utara, 5 Ogos 2004. (Foto: Kory Wallen, sumber berita Associated Press melalui Cryptome)

Prajurit James E. Wright (kiri) kehilangan tangannya dalam perang Iraq. Para pegawai yang bertanggung jawab tidak teridentifikasi. (Sumber Associated Press melalui Cryptome)

Jose Martinez, 20 tahun, mengunjungi pusat medik pakar luka kebakaran di Brooke Army Medical Center di Fort Sam Houston di San Antonio, 5 November 2003. Martinez cacat dalam insiden sebuah trak yang mengangkut amunisi dan diserang oleh penentang Iraq. Trak terbakar menodai wajah dan beberapa bahagian tubuhnya. (Foto: Eric Gay, sumber Associated Press)

Sersan Jason Lada, 27 tahun, berbicara tentang pengalamannya tinggal di Iraq dengan istrinya, Heather Lada, 25 tahun, 26 Ogos 2004 di pusat doktor tentera Walter Reed di Washington. Sersan Pepper menjadi buta akibat ledakan di Iraq, dan telah belajar membaca huruf braile. (Foto: Matt Houston / AP)

Sersan Roy Mitchell dari kota Milan, negara bahagian Indiana, anggota dari Infateri 10, membayar di pasar swalayan di Amerika Serikat, disertai oleh anak-anaknya Zacaryy, yang berumur 11 tahun dan Jerrett 18 bulan, duduk di kakinya, di dekat pusat medis Walter Redd di Washington. Roy Mitchell dimutilasi di Afghanistan ketika jip Humvee-nya melompat ke mengudara setelah terjadi ledakan pada sebuah tambang. (Foto: Geral)

Gary Boggs. Beberapa kilometer dari dasar Tikrit di Iraq, jip Humvee dari Boggs terbang ketika ledakan menghentam dalam salah rute perjalanan. Banyak puing yang masuk ke dalam tubuhnya, salah satunya merosak mata kiri.

Aktor Hollywood Denzel Washington memberi medali untuk Justin R. Burgess. Masihkah ada ertinya medali itu jika tubuh Anda cacat, Mr Denzel? (Sumber Associated Press melalui Cryptome.)

Jermaine Alain Lewis, 23 tahun, Divisi Infanteri Amerika Serikat, dimutilasi oleh ledakan ranjau ketika jip Humve-nya meledak di Bagdad, 16 Juli 2003, yang membuatnya kehilangan kaki. Foto ini diambil di rumahnya di Milwaukee, negara bagian Wisconsin.

Robert Loria memainkan pianio di rumahnya dekat Middletown, New York. Loria kehilangan lengan kiri oleh ledakan sebuah pompa di Iraq.

5 comments:

Unknown said...

Salam. Walaupun kita membenci Amerika, hati saya tetap berduka apabila melihat penderitaan orang. Tetapi, jika ditakdirkan saya berada di medan peperangan, saya akan tebas kepala-kepala para kufar itu jika ada kesempatan. Semasa peperangan, perasaan pasti akan berbeza.

Na'im Nikmat said...

Salam ya akhi,
Ana bersetuju,memang kita sebagai manusia akan merasa simpati melihat penderitaan orang lain tetapi jika kita diserang maka balasan setimpal juga akan dirasai bagi orang yang menyerang.Sebagai seorang Muslim kita diwajibkan mempertahankan Negara sekali pun terpaksa bermandi darah demi mendapat Syahid dan gugur sebagai seorang Syuhada'.

Unknown said...

Salam

Pemimpin mereka yang buat celaka, mereka yang menerima musibah.

anakmuaallaf said...

Salam Na'im,
Sedih tengok musibah yang menimpa mereka..tetapi pemimpin mereka tetap galak memerangi Islam.

DAKWAH YEOP said...

jangan bersedih dengan kecatatan yang menimpa tentera penindas kafir ini. tetapi kasihanilah musibah, kematian, kecatatan, penderaan seksual, dan lain2 penyeksaan yang terpaksa ditanggung oleh umat islam di iraq dan afghanistan.

boleh jadi anda menyatakan bahawa tentera2 ini hanyalah menutut perintah? ya, mereka juga akan menurut perintah jika diperintahkan menggugurkan bom terhadap satu bandar dan perkampungan umat islam. Didoakan kehancuran yang menyeluruh kepada tentera penjajah Ameriaka dan sekutunya. amin.