Wednesday, March 4, 2009

Mujahid Palestin As-Syahid Sheikh Ahmad Yasin


Sheikh Ahmad Yasin dilahirkan di desa Al Jaurah, pinggiran Al-Mijdal, selatan Gaza. Bersama para aktivis Islam Palestin, Sheikh Ahmad Yasin mengasaskan ‘Harakah al-Muqawamah al-Islamiyah” (Hamas) di Semenanjung Gaza pada tahun 1987. Sebelum itu beliau adalah anggota sebuah pergerakan Islam yang amat berpengaruh iaitu Ikhwan Muslimin yang diasaskan oleh Imam As-Syahid Hassan Al-Bana.
Dan seperti hasrat beliau menginginkan syahid di jalan Allah, maka pada tanggal 22 Mac 2004 yang lalu, beliau telah dikurniakan Allah kematian yang paling didambakan oleh seorang mukmin sejati. Masih tidak dapat dilupakan kata-kata beliau yang berbunyi ‘Aku tidak takutkan mati, bahkan aku inginkan mati syahid, ketika Yahudi ingin membunuhku mereka boleh mencariku dikerusi rodaku,aku tidak akan kemana-mana’. Maha suci ALLAH doanya dimakbulkan ALLAH.
Pembunuhan kejam pangasas kumpulan Hamas ini memang mengejutkan umat Islam seluruh dunia. Pemimpin yang hampir lumpuh seluruh tubuh serta rabun penglihatan itu, diserang oleh Israel, bukan dengan satu peluru berpandu, malah tiga secara berturut-turut. Lebih indah lagi ialah beliau syahid sejurus selepas solat subuh di masjid, Maha Suci Allah. Perjuangan beliau kini tetap diterus oleh para perjuang-pejuang yang mengejar syahid dan kemerdekaan Palestin dari tangan Yahudi laknatullah. Pejuangan pegerakan Hamas tiada titik noktah sehinggalah Palestin menjadi Negara yang bebas dan merdeka kerana mereka yakin dengan hadis Nabi Muhammad S.A.W ‘ Tidak akan berlakunya kiamat sehingga orang-orang muslim membunuh orang-orang Yahudi, dan ketika itu orang-orang Yahudi akan berlari bersembunyi dibelakang batu dan pokok, dan pada ketika itu batu dan pokok itu akan berkata ‘wahai orang Muslim ada Yahudi bersembunyi dibelakangku mari dan bunuhlah mereka’. Ingatlah lah wahai saudara-saudara Muslimku orang-orang kafir tidak akan redha selagi kita tidak mengikut agama mereka.Ingatlah mereka musuh yang nyata, janganlah kita lalai dengan tipu daya, dakyah dan propaganda mereka. Marikah kita bersatu bersama jemaah yang memperjuangkan syiar Islam. Marilah kita bergandingan bersama Ulama-ulama.Contoh yang terbaik di Malaysia ialah seperti perjuangan Parti Islam Semalaysia(PAS)membawa wadah Islamiah demi memartabatkan Islam, marilah bersama-samalah kita mengambil iktibar dari penderitaan saudara muslim kita yang berjuang menegakkan syiar Islam di Palestin.

No comments: