Wednesday, March 11, 2009

Penerus perjuangan As-Syahid Hassan Al-Bana

As-Syahid Sayid Qutb (Okt 1906-Ogos 1966)

Sayid Qutb atau nama penuhnya Sayid Qutb Ibrahim Husin Shazali. Dilahirkan pada 9 okt 1906 di Asyut, Mesir. Dilahirkan dalam keluarga yang taat pada pegangan agama dan berpegang teguh pada ajaran Al-Quran dan As-Sunnah. Ibu bapanya memainkan peranan penting dalam membentuk Sayid Qutb menjadi pencinta Al-Quran sejak kecil lagi, buktinya Sayid Qutb berjaya menghafaz Al-Quran seawal umurnya mencecah 10 tahun. Di awal persekolahan Sayid Qutb digambarkan oleh guru-gurunya sebagai murid yang sangat bijak dan cenderung dalam bidang sastera dan penulisan.Sesudah meningkat dewasa beliau kemudiannya berhijrah ke kaherah pada tahun 1920 sewaktu usianya menjangkau 14 tahun. Di Kaherah beliau menetap dengan saudaranya Ahmad Husin Uthman seorang wartawan berkelulusan Al-Azhar.Ahmad Husin Uthman antara individu pertama yang mendedahkan beliau dalam bidang penulisan.Ahmad Husin juga bertanggungjawab memperkenalkan beliau kepada Abbas Mahmud Aqqad yang pada ketika itu memimpin parti Al-Wald .Aqqad Kemudiannya memberi beliau peluang menyerlahkan bakat penulisannya melalui penulisan artikel dan penulisan berbentuk sastera dan kesenian dalam akhbar rasmi parti itu Al-Balagh, semua ini berlaku pada tahun 1921.Penulisannya ketika itu lebih bertemakan ketidak adilan sosial dan kesenian. Beliau kemudiannya melanjutkan pelajaran dengan memasuki sekolah Latihan Rendah Abdul Aziz dan menjadi guru sekolah rendah sebaik sahaja tamat pengajian demi untuk menampung keluarganya yang hilang tempat bergantung setelah kematian ayahnya. Kehidupannya Di Kaherah mendedahkan beliau kepada senario kehidupan masyarakat disana yang dikuasi golongan aristokrat yang memberi kesetiaan pada penjajah Inggeris. Turut berlaku ketidak adilan sosial dalam sistem penghidupan masyarakat disana.Golongan miskin ditindas, turut terhakis nilai-nilai tata susila dan jati diri akibat pengaruh penjajah dan akibat kehancuran revolusi rakyat Mesir, revolusi Urabi 1881. Pada tahun 1928 beliau sekali lagi melanjutkan pelajaran untuk memperbaiki taraf hidup dengan memasuki Tajhiziyyah Dar Al-Ulum sekolah persediaan Darul Ulum dan berkat kesungguhannya beliau berjaya memasuki Darul Ulum pada tahun 1930. Sewaktu belajar disana beliau telah membuat satu kajian mengenai kesusteraan dan Kajian beliau kemudian dibukukan.Setelah tamat pengajian dan mendapat Sarjana Muda dengan Diploma Pendidikan beliau kemudiannya menjadi guru dalam tempoh 6 tahun sebelum beralih ke Kementerian Pelajaran. Disana beliau bertugas selama 8 tahun dari tahun 1940-1948, sebelum dihantar ke Amerika akibat tindakan beliau yang tidak disenangi Menteri Pelajaran kerana tindakan beliau merancang berbagai-bagai pembaharuan dan sikap berani bersuara tanpa menghiraukan risiko. Selain dari itu beliau juga aktif menulis rencana-rencana berunsur politik dalam beberapa majalah.Pada ketika ini penulisan beliau lebih menekan konsep pembaikan ajaran islam dan mengajak masyarakat kembali kepada pegangan AL-Quran dan As-Sunnah berbeza dengan tulisannya ketika bersama Aqqad.Ketika ini beliau lebih menitik beratkan isu-isu aqidah kerana masyarakat pada ketika itu dilihat tersasar dari penghidupan beragama. Antara karya tersohor beliau ialah Fi Zilal Al-Quran yang banyak mempengaruhi perjuang-perjuang Islam dan telah menjadi rujukan banyak pegerakan Islam hingga ke hari ini. Penulisan beliau banyak terpengaruh dengan penulisan seorang tokoh reformis islam iaitu Maudidi yang menubuhkan Jama’at Islami pada tahun 1941. Sewaktu Di Amerika beliau di tugaskan membuat kajian tentang sistem pembelajaran disana disamping mengkaji sistem pendidikan disana supaya dijadikan model pembelajaran di Mesir. Namun beliau kemudian merumuskan bahawa sistem masyarakat barat yang bersifat kedunian,kebendaan dan meminggirkan agama tidak setanding dengan sistem Islam yang syumul dan tidak layak menjadi model pendidikan di Mesir,akibat dari pengcanggahan pendapat beliau kemudiannya meletakan jawatannya dalam kementerian Pelajaran. Di sebabkan amat komited dengan penulisan dan penumpuan pada keluarga beliau tidak terkesan dengan kebangkitan ‘Ikhwan Muslimin’ parti yang memperjuangkan daulah Islamiyah dan berhasrat mengembalikan pemerintahan seperti kepimpinan Khalifah dizaman Nabi MUHAMMAD S.A.W dan para sahabat setelah tumbangnya daulah khalifah Uthmaniyah. Beliau juga tidak pernah bertemu atau mengenali pemimpin dan juga pengasas Ikhwan muslimin iaitu As-Syahid Hassan Al-Bana walaupun mereka dilahirkan pada tahun yang sama dan menuntut ditempat yang sama di Darul Ulum. Tapi takdir ALLAH memungkinkan beliau mengenali Hassan Al-Bana ketika berada disebuah hospital di Amerika. Sewaktu disitu beliau merasa hairan mengapa masyarakat disana seolah-olah bergembira diatas kematian seorang insan yang bernama Hassan Al-Bana. Sejurus kembali ke tanahair beliau berusaha mencari maklumat tentang Al-bana,dan pada ketika itulah beliau mengerti apa yang diperjuangkan oleh Al-Bana dan mulai saat itu beliau bertekad meneruskan perjuangan As-Syahid Hassan Al-Bana walaupun terpaksa menggadaikan nyawa demi syahid dijalan ALLAH seperti Hassan Al-Bana. Pada ketika itu bermulalah perjuangannya didalam Ikhwan Muslimin apabila beliau secara rasmi masuk menyertai Ikwan Muslimin pada tahun 1951. Beliau berperanan menyebarkan pengaruh Ikhwan Muslimin keseluruh pelusuk dunia termasuk Malaysia sendiri menerusi siri-siri tarbiyah yang diikuti pelajar-pelajar melayu yang menuntut ditimur tengah khususnya di Al-Azhar yang kemudiannya pulang ketanahair dan menyebarkan pengaruh beliau menerusi pegerakan-pegerakan Islam seperti Parti Islam Semalaysia (PAS) dan Angkatan Belia Islam (ABIM). Namun akibat kebimbangan kuasa-kuasa barat dan pemimpin sekular Mesir terhadap kebangkitan daulah islamiyah yang diterajui beliau kerana takut dengan kebangkitan umat islam seperti yang pernah dilakukan oleh As-Syahid Hassan Al-Bana, satu fitnah yang jijik telah dilemparkan terhadap beliau apabila dituduh merancang rampasan kuasa baru , menghapuskan golongan interlek , seniman dan seniwati. Beliau sekeras-keras menafikannya dengan berkata "Syahadah yang diucapkan setiap kali aku bersolat bahawa tiada tuhan selain ALLAH dan MUHAMMAD pesuruh ALLAH, tidak mungkin akan menulis perkataan yng hina. Jika aku dipenjara dgn benar aku redha, namun jika aku dipenjara dengan sesuatu yng tidak benar, aku tidak akan menuntut rahmat daripada sesuatu yang tidak benar".Beliau turut dikaitkan dengan keganasan akibat salah tafsir sekumpulan belia yang gagal memahami isi tulisan beliau dan mengambil jalan keganasan.Akibat dari itu beliau dihukum dengan kesalahan yang tidak pernah dilakukan. Beliau telah dijatuhkan hukuman penjara 15 tahun dan kemuncaknya dijatuhkan hukuman gantung sampai mati bersama rakan-rakan seperjuangannya dalam Ikhwan Muslimin atas tuduhan ingin menggulingkan kerajan, tuduhan ini tidak pernah dibuktikan dimana-mana Mahkamah pada ketika itu. Kebanyakan dari mereka tenang mendengar hukuman ke atas mereka kerana yakin dengan Syahid yang akan mereka capai kerana memperjuangkan agama ALLAH. Pada ketika itu banyak pertubuhan islam seluruh dunia membantah dan merayu supaya hukuman ditarik balik, turut membantah 40 orang Ulama mereka, namun rayuan itu tidak di terima sama sekali oleh pemerintah Mesir pada ketika itu Jamal Abdul Nasser.Pada Isnin, 29 Ogos 1966 beliau telah dijatuhkan hukuman gantung sampai mati untuk menemui kesyahidannya.Demikianlah perjuangan seorang perjuang menegakkan agama ALLAH sehingga menemui kesyahidannya.Tiada apa yang dapat menghentikan perjuangan mereka selain syahid untuk menemui pencipta mereka dengan membawa slogan perjuangan Islam iaitu “ALLAH matlamat kami, Rasul pimpinan kami, Al-Quran perlembagaan kami, Jihad perjuangan kami & Syahid setinggi-tinggi harapan kami". Takbir ALLAHUAKBAR!

No comments: