yang setia mengikuti blog ini dan ingin mengikuti

Firman Allah SWT:

Wahai umat manusia! Sesungguhnya Kami telah menciptakan kamu dari lelaki dan perempuan, dan Kami telah menjadikan kamu berbagai bangsa dan bersuku puak, supaya kamu berkenal-kenalan (dan beramah mesra antara satu dengan yang lain). Sesungguhnya semulia-mulia kamu di sisi Allah ialah orang yang lebih taqwanya di antara kamu, (bukan yang lebih keturunan atau bangsanya). Sesungguhnya Allah Maha Mengetahui, lagi Maha Mendalam PengetahuanNya (akan keadaan dan amalan kamu).
(Surah Al-Hujurat ayat 13)

Innity

Saturday, January 30, 2016

KORANG MASIH TAK FAHAM APA ITU TPPA TAK TAHU SAMADA NAK SOKONG ATAU NAK BANTAH, JOM BACA SECARA SANTAI......

 

Ilustrasi oleh Fahmi Reza

Pak Menteri: "Pakcik tahu kan, perjanjian ini membolehkan pakcik boleh jual barang pakcik ke Amerika... bayangkan berapa banyak untung pakcik boleh dapat...

Pakcik: "Boleh jual terus macam tu sahaja ke?"

Pak Menteri: "Ya, cukai semua hapus. Boleh masuk begitu sahaja. Pakcik cuma kena eksport dan buka kedai di sana"

Pakcik: "Berapa sewa kedai di sana? Kos eksport harga lagu mana pula? Ambil contoh dekat dulu Singapura"

Pak Menteri: "Mungkin SGD20,000 sebulan kot.. tak pasti..."

Pakcik: "RM60,000 sebulan. Macam mana nak tahan? Mana nak cari duit itu? Tunggulah ada duit dulu baru fikir."

Sewaktu pakcik tengah pikir jalan nak eksport ke Singapura, tetiba depan kedai dia ada tiga kedai baru jual produk yang sama line dengan dia.

Pakcik: "Where are you from?"

Kedai 1: "Singapore"

Pakcik: "It is cheap to come here?"

Kedai 1: "Here rental only RM20,000 a month... like SGD7,000 only - and export tax is so cheap now after signing the agreement. In Singapore, we pay SGD30,000 rental a month. With such cheap rent, we can lower our cost, and increase our production, thus lowering the prices. You see this brand (brand yang sedang dijual pakcik) - Made in Malaysia - sell at RM20 - look at ours nicer bottle also sells at RM18."

Pakcik terbeliak mata pergi jumpa Pak Menteri...

Pakcik: "Bisnes aku nak mati dah... dulu Pak Menteri kata perjanjian ini akan bantu aku... sekarang aku habis kena pukul syarikat asing."

Pak Menteri: "Kau lambat dan tak cukup modal. Bukan salah perjanjian, salah kamu. Kan ini bagus, ia buat kamu lebih berdaya saing."

6 bulan selepas itu pakcik terpaksa tutup kedai dan terserempak Pak Menteri di kedai kopi milik syarikat asing.

Pak Menteri: "Tengok perjanjian ini buat kita dapat nikmati kopi import pada harga murah begini."

Pakcik: "Betullah, ingat tak saya? Saya dari taukeh kedai sekarang kena kerja sini angkut kopi pada Pak Menteri kerana perjanjian itu juga. Memang besar jasamu pada aku, Pak Menteri."

Tiada kaitan dengan hidup atau mati.

Kredit: Timmy Say

N'N: Difahamkan juga harga ubat-ubatan akan meningkat selepas TPPA dilaksanakan... Difahamkan juga semua ahli parlimen pembangkang bersepakat tidak bersetuju dgn perlaksanaan TPPA termasuk ahli2 parlimen DAP manakala BN sebulat suara menyatakan peretujuan menyokong TPPA...Syabas juga kpd ahli parlimen PAS yng sebulat suara menolak usul TPPA namun apakan daya pembangkang tidak mampu menyekat usul itu...

No comments:

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

nuffnang

Bloglist 1

Apa Perkongsian Mereka (10 Paling Terkini)