yang setia mengikuti blog ini dan ingin mengikuti

Firman Allah SWT:

Wahai umat manusia! Sesungguhnya Kami telah menciptakan kamu dari lelaki dan perempuan, dan Kami telah menjadikan kamu berbagai bangsa dan bersuku puak, supaya kamu berkenal-kenalan (dan beramah mesra antara satu dengan yang lain). Sesungguhnya semulia-mulia kamu di sisi Allah ialah orang yang lebih taqwanya di antara kamu, (bukan yang lebih keturunan atau bangsanya). Sesungguhnya Allah Maha Mengetahui, lagi Maha Mendalam PengetahuanNya (akan keadaan dan amalan kamu).
(Surah Al-Hujurat ayat 13)

Innity

Tuesday, January 26, 2016

KENAPALAH KAU BACA AL-QURAN BUKANNYER KAU FAHAM PUN...



N'N: Wahyu pertama sebut iqra...Baca,faham dan amal..

5 comments:

Anonymous said...

Berapa ramai yang baca terjemahan al-quran? Terjemahan saja tak cukup, kena baca tafsiran sekali. Baru faham.

Anonymous said...

baca al quran walau tak faham pun dapat pahala... tengok dilwale walau faham pun boleh mengundang dosa... renung² kan

Anonymous said...

Al Quran tu mukjizat, Kalam Tuhan ;
Baca, tak faham pun ada kebaikannya, ada ganjarannya.
Mula mula baca, pelan pelan baca terjemahannya, kemudian pelan pelan baca tafsirannya. Pastu bila dah timbul minat nak lebih tahu, belajar berguru.

Anonymous said...

kalau tak faham belajar lah jangan duk nak jadi dungu jugak
itu salah sendirilah
memang kena belajar cara baca faham kan maksudnya
semua kena belajar kalau tidak hidup dalam kurang ajar
kalau tak faham akan isi kandungan Quran macam mana nak amal
dalam hidup harian
nabi musa pun kena pi belajar lagi dengan khidir ini kita manusia biasa apalah hebat sangat - jangan nak sombong la selagi hidup pun atas bumi milik Allah

Na'im Nikmat said...

Betul tu kalau tak tahu jgn malu utk mula dgn iqra perbaiki makhraj huruf bila dah lancar dan fasih pelajari hukum tajwid...Bila semua dah cantik jgn pernah tinggalkan al-Quran walaupun sehari...

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

nuffnang

Bloglist 1

Apa Perkongsian Mereka (10 Paling Terkini)