Wednesday, May 25, 2011

Tahukah Anda Siapa Pencipta Website Pertama di Dunia Yang Juga Orang Yang Sama Mencipta WWW Yang Kita Sedang Gunakan Sekarang.

Sir Timothy John ”Tim” Berners-Lee, KBE (TimBL atau TBL) (lahir di London, Inggeris, 8 Jun 1955) adalah pencipta World Wide Web dan ketua World Wide Web Consortium, yang mengatur perkembangannya.

Screen Shot Laman Website Pertama di Dunia

Pada 1980, ketika masih menjadi seorang kontraktor bebas di CERN, Berners-Lee mengajukan sebuah projek yang berbasiskan konsep hiperteks (hypertext) untuk memfasilitasi pembahagian dan pembaharuan informasi di antara para peneliti. Dengan bantuan dari Robert Cailliau dia menciptakan sistem prototipe bernama Enquire.

Setelah meninggalkan CERN untuk bekerja di John Poole’s Image Computer Systems Ltd, dia kembali pada 1984 sebagai seorang rekan peneliti. Dia menggunakan idea yang mirip yang telah dia gunakan pada Enquire untuk menciptakan World Wide Web, di mana dia mereka dan membangun browser yang pertama (bernama WorldWideWeb dan dikembangkan dalam NeXTSTEP) dan server web pertama yang bernama httpd.

Laman web pertama yang dibuat Berners-Lee (dan oleh kerana itu ia juga merupakan laman web pertama) beralamat di http://info.cern.ch/ (telah diarsip) dan dimasukkan online untuk pertama kalinya pada 6 Agustus 1991.

Pada 1994, Berners-Lee mendirikan World Wide Web Consortium (W3C) di Massachusetts Institute of Technology.

Hingga kini, Berners-Lee masih tetap rendah hati dan tidak berkeinginan untuk mendapatkan status popular. Banyak yang masih tidak mengetahui kekuatan karya lelaki ini, World Wide Web.

Salah satu sumbangan terbesarnya dalam memajukan World Wide Web adalah dengan tidak mempatenkannya sehingga masih dapat digunakan secara bebas.

Sumber

No comments: