Tuesday, June 29, 2010

Panas, Isi Perbualan Telefon Israel- TURKI!


Rakyat Turki dihebohkan oleh perbualan telefon antara Menteri Luar Negeri Turki Ahmet Davutoglu dengan Menteri Pertahanan Israel Ehud Barak berhubungan penyerangan Israel atas kapal bantuan kemanusiaan Mavi Marmara.

Akhbar Turki Habertürk edisi Sabtu (5/6) memuatkan transkrip percakapan tersebut. Berikut petikannya:

Barak: Telah terjadi penyerangan kepada tentera kami dari pihak aktivis Mavi Marmara. Tentara kami dicederakan dengan pisau. Para aktivis merebut senjata dari tentera kami.

Davutoglu: Kami menunggu permintaan maaf dari pihak anda. Kalian telah melakukan jenayah antarabangsa. Kalian mesti segera mengirimkan mereka yang tercedera dan terbunuh ke Turki.

Barak: Apakah kalian mahu mereka yang cedera?

Davutoglu: Kami yang akan membawa dan mengambil mereka. Pihak yang membunuh dan melukai orang-orang awam tidak mungkin mampu merawat mereka. Jika orang awam dipandang sebagai musuh, maka bagaimana dengan korban yang mati?

Barak: Kami bertindak atas dasar sekatan yang mesti dilakukan kepada Gaza sebagai pihak musuh.

Davutoglu: Apakah korban yang mati itu adalah musuh?

Barak: Terdapat banyak roket. Rakyat kami telah menerima ancaman roket-roket itu sebelumnya. Kami berbeza dengan Hamas. Kami sendiri tak ada masalah dengan Gaza.

Davutoglu: Apakah korban yang meninggal (di Mavi Marmara) itu menembakkan roket kepada kalian? Bagaimana boleh kalian membunuh orang awam itu? Turki bukan seperti negara mana pun. Turki memiliki kekuatan besar yang mampu menjaga warganya.

Barak: Kami sangat menghormati Turki sampai batas tertinggi, juga menghormati peranan yang telah dimainkan Turki selama ini.

Davutoglu: Penghormatan macam apa yang anda maksudkan? kalian telah membunuh rakyat kami di zon perairan antarabangsa. Tidak boleh ada satu pihak mana pun yang menghina kehormatan bangsa kami. Kalian telah tersesat selama lima tahun demi seorang tentera Israel (Shalit, ). Penduduk negeri kami juga bagi kami selaku pemerintah sangat penting. Kalian harus memperlakukan mereka juga dengan penuh rasa hormat. (ags/ht)

sumber

No comments: