Wednesday, January 1, 2020

MALAYSIA AMAN DAN HARMONI KERANA MASIH WUJUD ORANG CINA MACAM NI:





CINA YANG BAIK VS CINA CHAUVINISM

Oleh: Dr Tanaka Mustafa

1) Please, kawan-kawan berbangsa Cina yang masih baik dan tidak terpengaruh dengan Dong Zhong dan chauvinism, mohon bangkit pertahankan tulisan jawi, pertahankan semangat kebangsaan, pertahankan konservatism, pertahankan keharmonian yang telah lama dibina sejak merdeka.

2) Mereka yang bantah tulisan Jawi ni, bukannya sebab tak mahu bertolak ansur sangat pasal tulisan Jawi. Menolak tulisan Jawi ini hanyalah simbol untuk menunjukkan keegoan dan keangkuhan mereka untuk menguji 'kuasa' yang mereka ada untuk membantah kerangka nasional yang telah lama dibina.

3) Padahal tulisan Jawi yang dikatakan 3 mukasurat itu pun tidaklah sebanyak mana pun. Hanya beberapa perkataan sahaja dalam simbol-simbol rasmi negara. Tidak layak pun disebut pembelajaran tulisan Jawi. Tetapi kenapa mereka tetap bantah dan tidak mahu bertolak ansur? Ya, sebab nak uji 'kuasa' dan sokongan yang akan mereka dapat.

4) Jika sebelum ini 6 muka surat, kemudian dibantah sehingga dikurangkan 3 muka surat, namun mereka terus bantah juga. Ketahuilah, setelah habis selesai tulisan Jawi yang 3 muka surat itu dihapuskan, mereka akan uji lagi kuasa mereka pada isu-isu lain yang menyentuh kerangkan nasional negara. Sebab mereka bukan alergik dengan Jawi pun. Mereka nak uji kuasa.

5) Orang-orang Cina yang sedar dan ada akal fikiran yang bersih daripada propaganda jahat mereka ini, pasti akan rasa pelik dan menyampah dengan Dong Zhong dan para pengikutnya, termasuk MCA dan DAP. Cuma kita tak tahu lah masih ramaikan orang-orang Cina yang sedar dan masih berfikiran bersih.

6) Berbanggalah wahai orang-orang Cina yang masih berjiwa nasional dan bersama-sama orang-orang Melayu mempertahankan keharmonian bermasyarakat. Anda dan orang-orang Melayu akan berdepan dengan keegoan dan keangkuhan kuasa daripada bangsa chaivinis tempatan dan chauvinis import yang masuk tak mahu keluar. Bersatulah!

Sekian

3 comments:

Wizard said...

saya belajar BI hingga ke usa dan uk. tak masuk kristian pun.

Unknown said...

Saya berkawan dgn orang tamil sejak kecil .pandai plk cakap tamil tp tak masuk tamil nilam pun.🤪

Mike said...

Bak kata pepatah melayu...masuk kandang kambeng, mengebeeekk, masuk kandang lumbu, moooooohhhh..tapi ada satu group nie....dia masuk mana2 kandang pun...dia tetap oinkkk....oinkkk...😁