Saturday, December 28, 2019

PEMIMPIN DONG ZONG SEPATUTNYA MASUK MAHARAJA LAWAK MEGA.



Dalam sebuah forum yang dianjurkan Gabungan Bertindak Malaysia @ KLSCAH, wakil Dong Zong berkata:

Masyarakat umum khususnya kaum Cina di negara ini dilihat menolak pelaksanaan pembelajaran tulisan Jawi di Sekolah Jenis Kebangsaan Cina (SJKC) dan Sekolah Jenis Kebangsaan Tamil (SJKT) adalah disebabkan ‘fear factor’ .

Setiausaha Agung Persekutuan Persatuan Lembaga Pengurus Sekolah Cina Malaysia (Dong Zong), Ng Chai Heng berkata, ada kalangan ibu bapa memberitahu mereka bimbang pembelajaran Jawi akan membawa pengaruh Islamisasi kepada anak-anak mereka.

Sumber:Malaysia Gazette

Namun kenyataan itu disangkal oleh pakar Hadith dan al-Quran, Dr.Kamilin Jamilin yang menulis kenyataan berikut:

Dahulu ketika tamadun Islam di puncak kegemilangan, pelbagai cabang ilmu sains seperti perubatan, kimia dan falak dipelajari dalam bahasa Arab.

Ratusan kalau bukan ribuan pelajar bukan Islam yang mencedok ilmu ini dalam bahasa Arab tidak menjadikan mereka muslim.

Misalnya Universiti Qarawin di bandar Fas, Maroko yang dibina pada kurun ketiga hijrah (diperakui sebagai universiti tertua dunia), mempunyai jurusan kepakaran seperti perubatan, falak, falsafah dan syariah.

Universiti ini telah melahirkan ratusan ilmuwan bukan islam, antaranya: Silverster II@Garbiret Doriac (Pope 999-1004 masihi), ilmuwan yang pertama memperkenalkan nombor arab ke Eropah dan menterjemah pelbagai buku ilmu dalam bahasa Arab yang ditimba di Andalus ke bahasa Latin.

Begitu juga dengan ilmuwan yang dikenali sebagai Ibn Maimun, seorang ahli falsafah Yahudi dan juga doktor perubatan yang pernah beberapa tahun mengajar di universiti tersebut.

Tidak pula mereka menjadi muslim hanya dengan mempelajari ilmu melalui wasilah bahasa Arab??

Hari ini ketika tamadun dunia bukan lagi di tangan umat Islam dan bahasa Arab tidak lagi menjadi bahasa utama ilmu, nak belajar mengenali sedikit huruf Jawi yang ada kaitan dengan bahasa Arab pun ditentang kerana dianggap sebagai Islamisasi!

Aduhai, alangkah lemahnya umat Islam kini…

Sumber:https://m.facebook.com/story.php?story_fbid=2645920582302831&id=1743258955902336

Kenyataan pemimpin Dong Zong itu turut disangkal seorang guru berketurunan Cina yang bernama Susan Leong.

Menurut Susan, tindakan memperkenalkan tulisan Jawi itu tidak menjejaskan kesatuan serta keharmonian dalam masyarakat malah memberi ilmu tambahan kepada pelajar pada zaman kini.

Seperti dirinya sendiri, Susan berkata beliau turut mempelajari tulisan tersebut sejak kecil dan masih mengingati kesemua 28 huruf Jawi meskipun sudah berusia 56 tahun.

Sumber:https://naimnikmat.blogspot.com/2019/12/soalan-untuk-dong-zong-dap-gerakan-dan.html?m=1

NGO rasis seperti Dong Zong sepatutnya tidak wujud dalam negara yang berbilang kaum dan berperlembagaan seperti Malaysia.

Sungguh ironi bila produk² milik ahli perniagaan Cina boleh sahaja menggunakan tulisan 'Halal' yang ditulis dalam tulisan Jawi untuk mengaut keuntungan tetapi takut diIslamkan dengan pengenalan tulisan Jawi dalam buku teks.

Dengan kenyataan dangkal dan menggelikan hati itu, pemimpin Dong Zong sepatutnya masuk Maharaja Lawak Mega.

Sekian.

No comments: