yang setia mengikuti blog ini dan ingin mengikuti

Firman Allah SWT:

Wahai umat manusia! Sesungguhnya Kami telah menciptakan kamu dari lelaki dan perempuan, dan Kami telah menjadikan kamu berbagai bangsa dan bersuku puak, supaya kamu berkenal-kenalan (dan beramah mesra antara satu dengan yang lain). Sesungguhnya semulia-mulia kamu di sisi Allah ialah orang yang lebih taqwanya di antara kamu, (bukan yang lebih keturunan atau bangsanya). Sesungguhnya Allah Maha Mengetahui, lagi Maha Mendalam PengetahuanNya (akan keadaan dan amalan kamu).
(Surah Al-Hujurat ayat 13)

Innity

Sunday, June 19, 2016

AJK MASJID DI MALAYSIA BOLEH MENANGIS BILA TENGOK GAMBAR NI...


Jangan tanya mengapa generasi muda tidak mahu ke Masjid... Sbb jawapannya semasa mereka kecil mereka selalu ditengking bila bermain dalam Masjid... Berbeza dengan Masjid diluar negara mereka mesra kanak2 (gambar Masjid di Turki menyediakan tempat utk kanak2 bermain)

6 comments:

Anonymous said...

betul tu, tapi itu hanya faktor secondary, faktor utama kenapa remaja enggan ke masjid ialah kerana mak bapak depa pun liat nak sembahyang, nak ke masjid apa tak lagi...kan ada pepatah orang orang bertengkolok berkata "bapak borek anak rintik"

Anonymous said...

Tidak semua di masjid di luar negera macam ini. Facilities atas tiada ditempat aku lawati seperti di London (Kingston & Camden),Australia( Mount Gravatt & North Ridge), Lahore, Delhi dan Mekah...tetapi kanak2 disana, yang pasti mereka semua bukan orang Melayu, dari kecil2 kanak2 diajar menghormati masjid sebagai rumah Allah. Di Malaysia, kanak hanya diajar bertata tertib hanya bila melawat istana sultan atau Tanah kubur. Bapak2 marah2 kalau anak2 mereka bermain2, memijak kubur atau melangkah kubur. Bagi Melayu...kubur dan istana lebih perlu dimuliakan dari Masjid

Anonymous said...

semuanya bersalah mak bapak, ustaz ustazah , alim ulam mak, guru cikgu, pemimpin kecil besar, masyarakat dan yg punya badan. hidayah sudah ada taufik kena usaha dan ikhtiar kemudian dan akhirnya serah kpd yg maha segalanya

Anonymous said...

Aku pulak nampak ramai mak bapak kalau yg suka pergi masjid pun bawa diri masing2 atau cuma berdua.Anak2 ditinggalkan di rumah terutama anak2 yg meningkat remaja(10th ke atas).Kalau yang bawa anak pun cuma anak2 kecil sebab tak ada orag nak jaga di rumah.

Jadi kebiasaan ke masjid akhirnya jadi amalan golongan tua saja sebab yg muda2 dibiarkan berpeleseran sesuka hati oleh mak bapak masing2 dengan alasan 'budak2 dah besar pandai2lah diorang fikir sendiri'.

Anonymous said...

Bukan senang meninggalkan kanak kanak bermain bersendirian sekarang ini. Di depan mak bapak pun kejadian colik boleh berlaku. Inikan pula dibelakangnya. Lainlah kalau ada pengawal keselamatan.

Anonymous said...

Otak Melayu mana nak sama

Biar BODOH jangan kacau orang lain

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

nuffnang

Bloglist 1

Apa Perkongsian Mereka (10 Paling Terkini)