yang setia mengikuti blog ini dan ingin mengikuti

Firman Allah SWT:

Wahai umat manusia! Sesungguhnya Kami telah menciptakan kamu dari lelaki dan perempuan, dan Kami telah menjadikan kamu berbagai bangsa dan bersuku puak, supaya kamu berkenal-kenalan (dan beramah mesra antara satu dengan yang lain). Sesungguhnya semulia-mulia kamu di sisi Allah ialah orang yang lebih taqwanya di antara kamu, (bukan yang lebih keturunan atau bangsanya). Sesungguhnya Allah Maha Mengetahui, lagi Maha Mendalam PengetahuanNya (akan keadaan dan amalan kamu).
(Surah Al-Hujurat ayat 13)

Innity

Thursday, April 17, 2014

TEGURAN SUCI DAN JUJUR TERHADAP USTAZ DON.




SURAT TERBUKA UNTUK USTAD DON DANIYAL

Bismillahirrahmanirrahim. Dengan nama Allah yang Maha Pengasih lagi Maha Penyayang.

Salaam a'laikum warah matullahi wabarakatuh.

Ke hadapan Ostad Don Daniyal yang dihormati, moga anda dan keluarga berada di bawah lembayung kasih sayang dan rahmatNya, InshaAllah.

Wahai Ostad,

Baru-baru ini seantero Tanah Melayu gempar dengan dua dakwaan anda:

 1. Bani Tamim itu merujuk kepada Tanah Melayu
 2. Fatwa Syaikh Ali Jumaah tentang halalnya darah ikhwan itu benar

Saya tidak mahu mengulas panjang perkara nombor satu itu, memandangkan sudah ramai cerdik pandai dan tokoh-tokoh agama menegur dan mengkritik anda untuk itu. InshaAllah saya yakin ostad dapat menerima teguran-teguran yang dilontarkan dengan baik dan berlapang dada. Cuma saya masih ternanti-nanti sekiranya ada video atau rakaman suara anda yang meminta maaf dan menarik balik kenyataan itu. Sekiranya ada, bolehlah sesiapa letak pautannya pada ruangan komen post ini.




Wahai Ostad,

Tujuan surat ini ditulis adalah untuk bertabayyun dengan anda, sepertimana yang diseru oleh anda sendiri. Secara spesifiknya tentang dakwaan anda yang nombor dua itu.

Untuk rekod, jujur saya sendiri tidak mendengar dan melihat video TiubAnda yang sudah menjadi viral itu. Saya hanya berkesempatan untuk menonton video balas anda, yang menjawab kritikan dan teguran orang ramai tentang dakwaan anda yang sungguh liar itu. Itu pon tak sempat nak habis. Maka tulisan ini banyak berdasarkan komen-komen dan tulisan yang saya baca di alam maya, juga borak-borak dan cakap-cakap mereka yang pernah menonton video itu dengan mata kepala mereka sendiri.

Oleh sebab itu, saya mohon maaf awal-awal, andai ada perkara-perkara yang disebutkan di sini tidak tepat dan tersasar daripada apa yang anda maksudkan. Untuk mengelakkan kontroversi dan daripada berlaku tidak adil kepada anda, apa yang akan saya tuliskan akan bersifat lebih umum dan meluas. Harapnya begitulah.

Wahai Ostad,

Sebelum itu, ingin saya jelaskan di sini, betapa saya amat menghormati anda. Anda merupaka figur agama yang amat diminati masyarakat. Anda sentiasa menjadi rujukan dan ikutan masyarakat dek besarnya pengaruh anda dalam kalangan mereka.

Malah saya sendiri pernah mendengar ceramah anda secara langsung suatu ketika dahulu. Jujur, saya amat terhibur dan kagum dengan perkongsian yang anda berikan. Apatah lagi anda berceramah ketika itu dengan memakai kot sepasang, lengkap dengan cermin mata hitam. Fuh. Anda adalah manifestasi bahawa untuk menjadi seorang ostad, tidak semestinya perlu sentiasa memakai serban dan jubah. Dengan pendekatan anda ini, anda telah berjaya menarik minat ramai anak muda untuk lebih dekat dan selesa dengan agama. Bukan anak-anak muda sahaja, malah makcik-makcik juga. Eh.

Oleh sebab itu, topi saya untuk anda. Bukan semua tokoh agama berjaya mencapai status dan kejayaan seperti yang anda kecapi sekarang.

Wahai Ostad,

Namun kebenaran tetap kebenaran. Meski pahit, saya wajib menegakkannya. Saya menulis ini dengan penuh sedar bahawa saya mengambil risiko yang besar untuk ditempelak dan dikritik habis-habisan oleh para peminat anda. Saya sanggup mengambil risiko itu.

Mungkin sudah banyak teguran dan kritikan yang ostad terima tentang isu ini. Saya tidaklah berniat untuk menambahkan lagi beban dan keserabutan pada anda. Namun saya merasakan, perlu untuk saya menyuarakan pendapat dan pandangan saya selaku wakil kepada ramai anak muda yang tidak bersetuju dengan kenyataan anda itu. Ok perasan la pulak bila masa kau orang lantik saya jadi wakil kan. Eheh.

Saya bukanlah apa-apa. Bukan juga siapa-siapa jika hendak dibandingkan dengan anda. Saya hanyalah seorang insan yang masih lagi hingusan dan bertatih untuk menjadi seorang hamba yang diredhaiNya. Saya tiada sijil agama dari mana institusi pengajian. Juga tidak pernah mendapat tauliah untuk memberikan ceramah agama.

Yang saya ada hanyalah ilmu-ilmu yang saya perolehi dari bulatan gembira dan konferens riang yang saya hadiri. Juga kadang-kadang tu adalah bertalaqqi ilmu dengan seorang dua ostad yang saya kenali. Dan sudah tentu, banyak juga ilmu dan pengetahuan yang saya perolehi daripada bacaan-bacaan yang saya lakukan. Selain itu, saya bukanlah seorang tokoh agama pada pandangan mata masyarakat.

Namun itu tidak bermakna saya tidak berhak untuk menyuarakan rasa hati dan pendapat saya. Apatah lagi dakwaan dan tuduhan anda itu amat berat dan dekat dengan diri saya.

Wahai Ostad,

Dengan bersetuju malah menyokong fatwa yang dikeluarkan oleh Syaikh Ali Jumaah yang menghalalkan darah ikhwan dan sesiapa sahaja yang menentang kerajaan di Mesir, anda telah membuat suatu kesilapan yang besar. Sebagai seorang figur yang berpengaruh dalam masyarakat, anda telah memberi isyarat bahawa darah seorang Muslim itu halal apabila dia menentang kerajaan yang memerintah.

Entahlah, mungkin ada hadith-hadith atau ayat-ayat al-Quran yang membenarkan hal tersebut, tetapi jika mahu diikutkan dengan ilmu saya yang seciput ini, hasil daripada pembacaan yang saya tidak seberapa ini, darah seorang Muslim itu amat tinggi nilainya di sisi Allah, malah lebih bernilai lagi daripada Kaabah di Mekah itu!

"...bahawa barangsiapa membunuh seseorang, bukan kerana orang itu membunuh orang lain, atau bukan kerana berbuat kerosakan di muka bumi, maka seakan-akan dia telah membunuh semua manusia."

[al-Ma'idah, 5:32]

Sedangkan nyawa bukan Islam pon diangkat martabatnya oleh Islam, apakan lagi nyawa kita sesama Muslim.

"Ketika itu kami berada di tempat ibadah bukan Islam, lalu dilalukan di hadapan kami jenazah bukan Islam. Maka kami berdiri. Dikatakan kepada kami bahawa itu ialah mayat seorang majusi. Maka kami berkata kepadanya, “Sesungguhnya pernah dilalukan di hadapan Nabi SAW seorang jenazah bukan Islam, lalu Nabi SAW berdiri. Dikatakan kepada Nabi SAW bahawa itu adalah jenazah Yahudi, maka baginda berkata kepadanya, “Bukankah ianya juga adalah insan yang bernyawa."

[Hadith Riwayat Bukhari dan Muslim]

Wahai Ostad,

Kalaupon benar ikhwan dan mereka yang menentang kerajaan itu adalah golongan bughah, takkanlah bunuh itu adalah satu-satunya solusi yang ada? Adakah darah dan nyawa saudara sesama Islam itu begitu rendah harganya, hanya kerana mahu menegakkan sebuah kerajaan yang zalim?

Dan jika benar Syaikh Ali Jumaah itu seorang ulama' yang adil dan mulia, mengapa dia tidak mengeluarkan fatwa yang sama ketika puak-puak tamarrud merancang makar-makar untuk menjatuhkan Presiden Mursi..??

Maaf, tapi saya langsung tidak boleh menerimanya apabila hujah anda untuk menyokong hujah Ali Jumaah adalah kerana dia pernah bermimpi bertemu Rasulullah SAW dan kononnya, baginda lah yang mengarahkan agar dilakukan pembantaian kejam dan zalim terhadap penyokong Mursi dan penentang kerajaan al-Sisi.

Aduhai Ostadku.

Agaknya sebab itulah, pengasas Ikhwanul Muslimin, Almarhum Imam Hassan al-Banna datang dengan Usul 20nya, di mana pada Usul 3, dinyatakan dengan jelas:

"Iman yang benar, ibadah yang sahih dan mujahadah mengandungi cahaya dan kemanisan yang diberikan Allah ke daalam hati hambaNya yang dikehendaki. Namun ilham, lintasan hati, kasyaf dan mimpi bukanlah dalil hukum syarak dan tidak diambil kira kecuali jika tidak bercanggah dengan hukum-hukum dan nas-nas agama."

Usul ini amatlah relevan kerana rupa-rupanya di zaman ini, memang wujud ramai golongan yang mendakwa bermimpi itu dan ini untuk menjustifikasikan tindakan atau rancangan mereka yang terang tang tang menyalahi syarak! Menggunakan hujah mimpi untuk kepentingan diri sendiri!

Lahawla wala quwwata illa billahil 'alliyil adzim.

Dr. Asri Zainul Abidin juga telah menjawab isu ini di dalam penulisannya. Anda bolehlah membacanya di sini.

Tak cukup dengan Dr. Asri, Syaikh Yusuf al-Qardhawi juga pernah menempelak fatwa Ali Jumaah itu. Kritikan Syaikh Yusuf Qardhawi, seorang ulama' kontemporari ulung di era moden ini terhadap kecurangan Syaikh Ali Jumaah boleh dibaca di sini.

Wahai Ostad,

Berkaitan dengan isu salafi dan wahhabi ini, saya mahu bertanya kepada anda. Jika benar lah ahli ikhwan itu ramainya terdiri daripada golongan salafi dan wahhabi, mengapa di Mesir itu mereka tidak sertai sahaja parti Salafi an-Nur, yang sememangnya sudah terang lagi bersuluh merupakan jemaah dan perkumpulan golongan Salafi?

Adakah mereka itu musuh dalam selimut, api dalam sekam, gunting dalam lipatan dalam pertubuhan Ikhwanul Muslimin? Sungguh, saya tidak dapat mengotakkan fakta itu.

Lucu sekali apabila difikirkan, selama ini geng-geng salafi sering menuduh ikhwan sebagai ahli bidaah. Di satu pihak pula, geng-geng tarikat sufi menuduh ikhwan sebagai salafi dan wahhabi. Yang untung siapa? Musuh-musuh Islam yang menyaksikan perbalahan sesama Muslim ini dengan penuh riang gembira dan keterujaan sambil makan popkon panas perisa karamel masin.

Saya hanya mampu menggeleng kepala.

Wahai Ostad,

Poinnya adalah, anda adalah seorang figur yang disegani oleh ramai orang dan sebahagian besar daripada masyarakat di Malaysia ini. Anda bertanggungjawab dengan apa yang anda katakan, apatah lagi apabila ia memberi pengaruh yang besar kepada sudut pandang dan perspektif mereka.

Dengan mengatakan ikhwan itu wahhabi, anda secara efektifnya juga telah melabel semua orang yang menyertai bulatan gembira (Baca: Usrah) itu juga wahhabi. Itu adalah satu tuduhan berat yang tidak boleh diterima akal. Dan disebabkan oleh anda yang cukup berpengaruh itu, tidak mustahil sekiranya ada orang yang akan lari dan menolak ajakan-ajakan untuk menyertai bulatan gembira kerana takut dilabel sebagai salafi dan wahhabi. Aduhai.

Oleh sebab itu saya katakan di awalan tadi, tuduhan/dakwaan anda itu amat berat dan sangat dekat dengan saya dan saya yakin, berat dan dekat juga dengan ramai lagi orang di luar sana.

Anda menyeru agar asatizah dan ramai orang di luar sana untuk bertabayyun dengan anda. Bagaimana pula sikap anda dengan ikhwan? Apa mereka tidak layak untuk mendapat tabbayun daripada anda? Adakah anda sudah meneliti fakta-fakta yang ada, membuat kajian dengan terperincinya, sebelum membuat tuduhan yang semberono yang sebegitu rupa?

Wahai Ostad,

Izinkan saya menutup penulisan ini dengan sepotong hadith:

"Barangsiapa yang beriman dengan Allah dan hari akhirat, maka hendaklah dia berkata baik atau diam."

[Hadith Riwayat Bukhari dan Muslim]

Harapnya anda dapat menerima teguran ini dengan baik dan berlapang dada. Tidaklah ada niat lain saya menulis ini melainkan sebab rasa hormat dan kasih saya kepada anda fillah.

Moga anda dapat merenungi kembali dakwaan dan kata-kata anda yang menimbulkan kontroversi itu. Dan sekiranya perlu, saya amat berharap anda dapat menarik kembali kenyataan anda itu dan membuat permohonan maaf kerana sungguh, anda telah mengguris banyak hati dan perasaan di luar sana.

Dan sekiranya saya telah mengguris hati atau perasaan anda atau keluarga, saya memohon maaf sesungguhnya. Bukan untuk mencari populariti. Bukan juga untuk mendamba publisiti. Cuma saya tahu ramai yang tidak bersetuju dengan pendapat anda yang satu ini dan saya merasakan perlu untuk saya menyampaikannya.

Moga Allah ampunkan dosa-dosa saya, anda dan kita semua, biidznillah.

Sekian, terima kasih.

Yang benar,
Inche gabbana
Angel Pakai Gucci


Nota kaki berkematu : Surat ini bukanlah ditujukan pada Ostad Don sangat pon. Jika dia baca, alhamdulillah. Jika tidak pon, alhamdulillah.

Nama pon surat terbuka. Mungkin ramai dalam kalangan kita yang kurang faham konsep surat terbuka.

Penulisan ini lebih ditujukan kepada anda semua di luar sana, bagi meluruskan salah faham yang mungkin timbul sebagai kesan langsung daripada video Ostad Don itu. Sebab saya tahu, peminat Ostad Don sangat ramai. Maka sangat tidak adil sekiranya mereka hanya mendengar dari sebelah pihak sahaja.

Video itu dibuat secara terbuka dan disebarkan kepada umum. Arakian surat ini juga bersifat terbuka dan sesiapa sahaja boleh membacanya. Tiada serangan peribadi terhadap Ostad Don dan tidak pula saya memburuk-burukkannya. Tidak timbul soal saya perlu menghantar surat ini secara peribadi kepadanya.

Allahu ta'ala a'lam. Saya terus meraikan dan menghargai sebarang kritikan dan teguran. Tegurlah saya, agar hati saya tidak mati.

Moga Allah redha. Kerana akhirnya, itulah saya yang kejar, itulah yang saya damba.

Aman, tanpa perang

5 comments:

Anonymous said...

Ustaz-ustaz muda ni bila pakai serban besar,jubah labuh,kain selempang dibahu,bercelak dan bersugi rasa dah cukup hebat.Apatah lagi muka selalu keluar dikaca TV depa ingat sudah jadi bintang filem dan selalu dikerumuni oleh peminat.Mulalah buat kenyataan dan pandangan ikut nafsu-nafsi nak tunjuk hebat.Ingatlah: Kalau kail panjang sejenkal,jangan lautan nak diduga.

abuamir said...

Sokong 100% pendapat TT, sama2lah kita muhasabah diri tak kiralah siapa pun kita terutama para ustaz yg jadi figur kpd masyarakat. Kita harap lain kali para ustaz jgn keluarkan pendapat peribadi tetapi hendaklah secara mesyuarah atau jamaah. Berhati-hati dgn berita yg disampaikan oleh org kafir dan fasik.

Berhati-hati dgn hukum yg melibatkan nyawa sama ada org Islam atau bukan Islam agar kita tidak berlaku zalim. Sesungguhnya pemimpin yg zalim serta pengikutnya itu ahli neraka kata nabi SAW.

Semoga kita tidak jadi pengikut atau penyokong org zalim dimana-mana pun.

shameel Iskandar said...

Bagus dan menarik surat terbuka utk Ustaz Don ni. Ustaz Don adalah ustaz selebriti.. selebriti pula meraih populariti.. Inilah masalah yg melanda apabila selebriti dan populiriti saling bersatu dan bersepadu sekali gus menatijahkan taksub yang melimpah ruah.

Sebagai Ustaz Selebriti, pendapat Ustaz Don dinilai berdasarkan populariti. Jarang kerana hujah dan ilmu.

Anonymous said...

Kita di Malaysia mempunyai Kekurangan dari segi mentakrif bidang keilmuan seseorang lalu kita menelan semua darinya..
Itulah kesilapan awal dlm hal ini..

Jika kita lihat secara asas,Ustaz Don mempunyai keahlian dlm Al-Quran dan Fiqh..
Beliau byk mengajar Kaedah2 membaca Al-Quran mengikut tertib,spt Tajwid,Imalah,Tashil dan juga Qiraat..Begitu juga dgn perkara2 asas dlm Ibadah..
Jika dinilai disitulah keahliannya yg sebenar..

Namun apabila beliau cuba bercakap tentang SIASAH,disini kita perlu menilai bahawa SIASAH bukanlah keahlian Ustaz Don dan pandangannya terutama dlm memberi pandangan berkaitan isu MESIR baru2 ini maka keliahatan ciri tidak cermatnya disini..
Namun bg sy pendapat beliau itu boleh dipatahkan krn beliau hanya merujuk kpd satu shj sumber iaitu Fatwa Syeikh Ali Jumaah dan..
Ustaz Don juga mempunya prasangka terhadap Ikhwan Muslimin sekali lg menunjukkan bahawa rujukan sumber beliau sgt terhad dan tidak menyeluruh utk dijadikan konklusi..

Sy dh tgk video ucapan beliau tentang Isu MESIR baru2 ini..
Sy tidak bimbang dgn pandangan beliau krn sy menilai beliau dari segi usia dan beliau memerlukan byk lg masa utk memahami sesuatu isu yg sedang berlaku spt mana org lain memerlukan masa utk menilai karektor sbnr UMNO dlm politik Malaysia..
Smpai skrg ada org yg gagal terus utk menilai sisi gelap UMNO itu termasuk org2 agama..

Beliau bersandar kpd sifat peribadi Syeikh Ali Jumaah sebagai alas utk membenarkan Fatwanya yg menyokong KUDETA di Mesir..
Beliau kalah dgn Peribadi Syeikh Ali Jumaah lalu membenarkan Fatwa Syeikh itu..
Disinilah kecuaian Ustaz Don dengan mengangkat Peribadi dan sumbangan ilmu Syeikh Ali Jumaah lalu mengabaikan Perilaku dan kekejaman puak KUDETA yg sgt keterlaluan kejamnya sehingga melanggar Masjid,menembak org2 tua dan wanita malahan membakar mayat2 org awam..
Inikah perlikau yg sesuai utk kita jadikan penilaian utk berdiri dibelakang sebuah Fatwa?
Malahan pelajar Al-Azhar sendiri menjadi korban kekejaman pihak KUDETA termasuk bangunan2 di Al-Azhar..
Lg satu yg beliau dan sesiapa juga perlu memahami ialah adab2 dlm berkilaf iaitu Fatwa atau Ijtihad..
Perlu kita sedari dan fahami bahawa Ijtihad dari seorang Mujtahid tidak akan membatalkan Ijtihad para Mujtahid yg lainnya..
Maknanya disini Ijtihad yg dijadikan Fatwa oleh Syeikh Ali Jumaah itu tidak bersifat mutlak malahan tidak mampu membatalkan Ijtihad yg menentang KUDETA..
Inilah yg semua org perlu faham sebelum pergi lbh jauh lg..
Apakah Ustaz Don juga kurang membaca sehingga tidak tahu bahawa Universiti Al-Azhar pernah dibolosi oleh Agen2 Freemason yg menyamar sebagai tenaga pengajar di sana selama bertahun-tahun?
Apakah Ustaz Don tidak tahu bahawa Ikhwan Muslimin begitu ditakuti oleh Israel dan Amerika dan tahukah Ustaz Don bahawa Amerika dan Israel adalah dalang disebalik KUDETA ini krn gaji tentera MESIR dibayar oleh AMERIKA sendiri malahan kebergantungan makanan MESIR iaitu Gandum datangnya dari AMERIKA?

Ustaz Don perlu menilai data2 ini sblm memberi pandangan terhadap isu di MESIR..
Silap umat awam adalah menelan kata2 kurang cermat ini krn tidak dpt metakrifkan keahlian bidang ilmu Ustaz Don..
Beliau belum lg mencapai kematangan dlm ilmu siasah dan mungkin belum menerokai ilmu Askatalogi lalu kerana itu pandangannya dpt dipatahkan oleh org awam..
Ttp wlw bagaimanapun,keilmuan beliau dlm Al-Quran dan Fiq terutama Ibadah jgnlah kita abaikan krn keahliannya adalah kedua-dua perkara ini..

Anonymous said...

Tak payah la dok bawa cerita2 israiliyat yg tak pasti sandarannya.....
soheh Bokhari Muslim pun baca tak habis lagi nak bawa hadis doif buat apa ustaz ooi...

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

nuffnang

Bloglist 1

Apa Perkongsian Mereka (10 Paling Terkini)