Tuesday, August 27, 2013

SILA BERHATI-HATI BUKU YANG DIFATWAKAN HARAM INI MUNGKIN SUDAH BERADA DIRUMAH ANDA (GAMBAR)


Majalah hiburan Mangga yang mirip kepada majalah Playboy kini difatwakan haram.

Pihak Jabatan Mufti Kedah Darul Aman kini telah memfatwakan bahawa majalah hiburan Mangga terbitan Utusan Karya adalah haram dibaca dan dilihat.

Menurut Jabatan Mufti Negeri Kedah Darul Aman, melalui Cabutan Keputusan Jawatankuasa Fatwa Negeri yang bertarikh 29 Mei 2012 menjelaskan bahawa:

“Mana-mana penerbitan yang mempamerkan wanita-wanita ataupun lelaki yang mendedahkan aurat hukumnya adalah haram kerana bertentangan dengan kehendak syariat. Oleh itu, dicadangkan supaya Bahagian Kawalan Penerbitan, Kementerian dalam Negeri (KDN) menangani isu ini dengan lebih efektif.”

4 comments:

Anonymous said...

Lembabnya kita nak bertindak...majalah haramjadah ni sudah berbelas tahun dipasaran..baru sekarang nak fatwa haram!!?? Itu pun hanya MENCADANGKAN KDN supaya mengambil tindakan....silap haribulan..UMNO kata tak boleh maka senyaplah mufti2 ini!! Runtuhnya Islam dan masyarakat apabila pihak berkuasa ugama tak ada gigi!!!!

Anonymous said...

utusan dah ada Majlis Fatwa sendiri, majlis fatwa kedah atau malaysia nak masuk campur tu apa hal, jgn nak menyebuk atau busy body. ahli ahli penal utusan berkelulusan agama lebih tinggi drp kau.

Anonymous said...

Anon 11.13AM..memang kamu species yg bangang...jenis kamulah yg akan merosakkan generasi!! Kalau utusan dah ada Majlis Fatwa sendiri, kenapa majalah haramjadah ni tak diharamkan?!! Macam ni punya majalah dng gambar2 telanjang masih boleh dijual di kedai??...apa punya Majlis Fatwa Utusex ni???Haramjadah punya utusan!!

maw said...

mengeluarkan fatwa dan melaksanakan fatwa adalah dua perkara berbeza.banyak fatwa telah dikeluarkan akan tetapi adakah fatwa tersebut telah dilaksanakan menurut perintah allah swt.?renong renongkanlah jangan tunggu sampai malaikat maut tercegat dimata serta allah berbicara.assallammualaikum selamat menyambut hari raya mengikut syariah allah maaf zahir dan bathin.