yang setia mengikuti blog ini dan ingin mengikuti

Firman Allah SWT:

Wahai umat manusia! Sesungguhnya Kami telah menciptakan kamu dari lelaki dan perempuan, dan Kami telah menjadikan kamu berbagai bangsa dan bersuku puak, supaya kamu berkenal-kenalan (dan beramah mesra antara satu dengan yang lain). Sesungguhnya semulia-mulia kamu di sisi Allah ialah orang yang lebih taqwanya di antara kamu, (bukan yang lebih keturunan atau bangsanya). Sesungguhnya Allah Maha Mengetahui, lagi Maha Mendalam PengetahuanNya (akan keadaan dan amalan kamu).
(Surah Al-Hujurat ayat 13)

Innity

Monday, July 23, 2012

AKU JADI PELIK, MASA DIA LAGHA TAK ADA PUN USTAZ2 YANG SIBUK NAK TARBIYAH DIA. TAPI BILA DIA MASUK PAS RAMAI PULAK USTAZ2 PERTIKAIKAN DIA NI.

https://fbcdn-sphotos-a.akamaihd.net/hphotos-ak-ash4/s480x480/376473_10150945345692592_822151553_n.jpg

Ustaz Pro UMNO tu dah lupakah pada Hadis Nabi SAW yang bermaksud:

“Sampaikan daripadaku walaupun satu ayat” (Riwayat al-Bukhari).

Adakah kita perlu tunggu dapat tauliah baru nak sampaikan risalah Islam?




7 comments:

Tebuan said...

Ostad ni mengata orang tapi dia lebih bodoh. Sebenarnya perkataan "Ustaz" itu bukan untuk guru tapi untuk Pengarah2 atau Ketua2 Jabatan.
Macam diapun tak perlu panggil Ustaz, panggilan sebetulnya ialah
"Muallim" bagi lelaki(rojul) dan Muallimah bagi nisa'. Dalam kes Abby ni tak salah panggil dia ustazah kerana dia bukan mengajar tapi memimpin. Yang mengajar tu muallimah. Bodoh betul ostad ni. Dia selaku orang dalam disiplin agama sepatutnya memberi inspirasi, motivasi juga appresiasi kepada orang dari situasi lagha ke situasi celek agama. Orang agama yang bodoh beginilah membuatkan orang jauh dari Islam. Kalau ada dekat aku cili dan aku tampar mulut becok si himar ni.

Anonymous said...

ya aku pun heran juga , dah org nak benda baik, sokong . ni do pedeei pula. us.tu tau Qur'an n hadis. sepatutnya sokong benda baik x kira sapa pun.....

Anonymous said...

Kalau Takat Hafal Quran....,Burung Kakak Tua pun Boleh Hafal Quran...!!!
Banyak Hafiz Quran Masuk Neraka Dulu dari Orang Awam...., Mereka Tak Hadam Dengan Ilmu Mereka...,Patutnya Merekalah Yg Mengalu-ngalukan Orang Nak Berhijrah...,ini Dia Pulak Kutuk Orang Nak Buat Baikkk....., Dia nie Busuk Hati....Perasan Bijak Ugama Konon.......Pegiirahhh Mabukkk...!!
PtuuiiiHHHH.....!!!

Anonymous said...

Siapa pulak yng lantik Abby sebagai ustazah yg lantik dia sebagai ustazah ialah puak umno yg cemburu melihat abby dipentas PAS...Abby pun mengaku yg dia banyak tidak tahu tentang agama. PAS jemput beliau kepentas adalah untuk menjadi aura kpd anak2 muda supaya berkumpul diceramah pas...

Saya yakin Ust. Kazim tidak lihat penampilan abby dipentas PAS. DAN juga bukan sebagai ustazah, ini diakui oleh Abby sendiri yg mana katanya beliau ingin bimbingan. berkemunkinan besar ust. kazim ambil berita di surat2 khabar pro umno. saya nak tanya Ust. kazim, apa yg kita lihat kecenderonagn artis yg masuk umno..bukan nak bercakap pasal agama malah bertambah lagho. beliau hanya diambil sebagai umpan .mungkin mereka ini terus lagho.

PAS dng artis memang telah lama ada perhubungan sbb itu natijahnya mereka bersama2 pas. Sbb ust kazim sudah tinggal pas maka ust. kazim tidak ada maklumat.

jebat_berani said...

Jebat Berani : Sekalung TAHNIAH buat para para artis yang semakin berani menegakkan kebenaran walaupun mungkin akan menjejaskan kerjaya mereka sebelum ini.Nampaknya mereka sangat yakin sesungguhnya rezeki itu datangnya dari Allah S.W.T bukannya dari manusia.


Mungkin ramai yang mempertikaikan 'ketauliahan' artis artis ini dalam memberikan ceramah berkaitan agama Islam.Namun tahukah mereka bahawa Islam tidak mendidik ummatnya agar hanya menyampaikan ilmu agama jika mereka cukup bertauliah.sebagaimana sabda Rasulullah S.A.W dalam hadithnya yang berbunyi,


بَلِّغُوا عَنِّى وَلَوْ آيَةً
Maksudnya :“Sampaikanlah dariku walau hanya satu ayat” (HR. Bukhari)


Hadith ini membawa pegertian bahawa Rasulullah memerintahkan untuk menyampaikan perkara agama dari baginda,kerana Allah S.W.T menjadikan agama ini sebagai satu-satunya agama bagi manusia dan jin (yang artinya),

“Pada hari ini telah kusempurnakan bagimu agamamu dan telah kusempurnakan bagimu nikmat-Ku dan telah aku ridhai Islam sebagai agama bagimu” (QS. Al Maidah : 3)

Tentang sabda beliau, “Sampaikan dariku walau hanya satu ayat”, Al Ma’afi An Nahrawani mengatakan,

“Hal ini agar setiap orang yang mendengar suatu perkara dari Rasulullah S.A.W bersegera untuk menyampaikannya, meskipun hanya sedikit.Tujuannya agar nukilan dari Rasulullah S.A.W dapat segera tersambung dan tersampaikan seluruhnya"

Hal ini sebagaimana sabda Baginda S.A.W, “Hendaklah yang hadir menyampaikan pada yang tidak hadir”. Bentuk perintah dalam hadits ini menunjukkan hukum fardhu kifayah.

Oleh itu sewajarnya tiada yang mempertikaikan untuk sesiapa pun menyampaikan pesanan Rasulullah ini dan juga ilmu ilmu Allah.Ini kerana telah jelas dalam Islam bahawa setiap manusia berkewajiban untuk menyampaikan apa yang mereka tahu kepada yang tidak tahu kerana Allah S.W.T. WALLAHUAKLAM

gagaragaikareng said...

ostad ni dah tak popular mcm dulu dah, tu yg meracau bukan-bukan.

Anonymous said...

sampaikanlah ilmu walau sepotong ayat

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

nuffnang

Bloglist 1

Apa Perkongsian Mereka (10 Paling Terkini)