Friday, January 27, 2012

AKU SUKA ULASAN GB DALAM ISU KUIN

http://4.bp.blogspot.com/-WFZoiY0104k/TeJ_W8Es0nI/AAAAAAAADu0/j_VSlIgBWtA/s320/kuin.png

Sebenarnya, pihak yang menyerang atau memburuk-burukkan MB Kedah tidak mengikuti hal sebenar apa yang berlaku.

MB Kedah sebelum ini telah membuat kenyataan bahawa "KUIN adalah di bawah tanggungjawab penuh kerajaan negeri Kedah, keputusan penggantungan dibuat pentadbiran KUIN...dan saya tidak campur tangan sangat dalam hal ini."

Yang mengambil tindakan ialah KUIN, tetapi yang diserang kini ialah MB Kedah semata-mata kerana Datuk Seri Azizan adalah pengerusi lembaga pengarah Kuin yang di bawah kerajaan negeri pimpinan PAS.

Malah serangan ke atas Azizan dilihat berlebih-lebihan pula.

Memang kita tak suka AUKU. Tapi apakah kerajaan Kedah pimpinan Azizan yang perlu dipersalahkan apabila KUIN mengambil tindakan ke atas pelajarnya yang membantah pembukaan Sekolah Insan Bestari yang menggunakan bangunan tahfiz?

Isunya lebih kurang sama dengan bantahan pihak tertentu terhadap Surau Salihiah Kanchot di Alor Setar untuk diganti dengan surau baru ditapak baru.

Ia tidak sama samasekali dengan perobohan surau dan masjid yangdilakukan oleh UMNO seperti di Bujal dan di Berembang dimana kedua-duanya dirobohkan di atas perasaan dengki hati dan bukan untuk membina yang baru.

Sama dengan isu Surau Salihiyah, KUIN menggunakan bangunan Tahfiz untuk Sekolah Insan Bestari. Dimana salahnya?

GB tidak menentang gerakan mahasiswa malah menyokongnya. Di dalam tahun-tahun 80an dahulu sewaktu GB pernah memimpin sebuah gerakan pelajar, GB pernah terlibat dengan satu bantahan menentang kenaikan yuran pelajar, tetapi di dalam pada itu GB terpaksa akur bahawa kami ketika itu boleh dikenakan tindakan di bawah AUKU.

Justeru, sewaktu keputusan J/K perwakilan pelajar memutuskan untuk berdemo, GB terpaksa tolak kerana GB katakan kepada mereka bahawa: AUKU ada dan kita perlu berhati-hati dengannya. Tidak boleh emosi berlebihan. Kami bukan dari kalangan pengecut, tetapi kami mengambil sikap "fatanah" (bijaksana) yang diajar nabi dengan menjadikan gerakan pelajar yang dipimpin sebagai gerakan yang matang dan mampu berdiplomasi di saat sekalian para pelajar sedang berang berapi.

Dengan hujah-hujjah yang GB utarakan ketika itu, risiko AUKU mengaum adalah tinggi dan kita tidak mampu berbuat apa-apa sekalipun (jika ada) menteri yang menyokong tuntutan kita masa itu.

(Tak lupa pada masa itu SB-SB sudah mula mengekori kami...)

Maka diputuskan oleh "Majlis Syura" bahawa kami perlu menemui pihak tertinggi IPT berkenaan dan mahasiswa diminta untuk "berdemo dengan solat hajat" agar Allah mempermudahkan segala urusan kita. Dan alhamdulillah, hujjah-hujjah kami diterima oleh pihak IPT dan kenaikan yuran dimansuhkan waktu itu.

Oleh itu, di dalam kes ini, AUKU yang sepatutnya ditentang bukan MB Kedah yang sepatutnya dijadikan sasaran.SUMBER

No comments: