Monday, June 6, 2011

Wanita Ini Dipecat Kerana Cuba Bandingkan Gajinya Dengan Bos di Facebook

TEMPO Interaktif, London – Seorang pekerja bank di Inggris dipecat lantaran membandingkan gaji dirinya dengan sang bos. Stephanie Bon, 37 tahun, membuat perbandingan gaji itu ke laman Facebook miliknya.

Stephanie yang bekerja di bahagian sumber daya manusia Llyods Banking Group (LBG) menulis, “direktur utama LBG baru memperoleh 4.000 pund sterling sejam, saya cuma 7 pound. Adakah tu adil.”

Si bos, Antonio Horta-Osorio, langsung memecat wanita asal Kota Essex ini setelah mengetahui komentar bawahannya itu. Horta sendiri saban tahun memperoleh 13,5 juta pound sterling dari gaji, bonus, dan pelbagai tunjangan. Lelaki berdarah Portugis ini sebelumnya memimpin sebuah bank di Kota Santander, Sepanyol.

Kejadiannya bermula ketika Stephanie menulis soal perbandingan antara gajinya dan gaji bosnya. Informasi itu ia peroleh beberapa jam sebelumnya saat berbincang dengan temannya di kantin pejabat.

Stephanie mengaku tidak percaya dengan pemecatan dirinya itu. “Saya tidak percaya diperlakukan begitu menakutkan atas gaji (bos saya) yang saya bicarakan dengan teman di luar jam kerja,” katanya geram. Ia beralasan apa yang ditulis bukan sesuatu bersifat rahsia.

Seorang juru bicara LBG yang tidak ditulis identitinya mengatakan keluarnya pemberhentianStephanie tidak ada kaitannya dengan status Facebooknya. “Stephanie dipekerjakan melalui sebuah agen dengan kontrak jangka pendek." katanya.

Sumber

No comments: