Wednesday, June 8, 2011

Akhirnya Resepi Ayam Goreng KFC Terbongkar


Ron Douglas

New York – Siapa yang tidak kenal ayam goreng Kentucky Fried Chicken (KFC)? Rahsia lazatnya tersimpan di 11 bumbu adunan rahsia milik Kolonel Sanders. Sayangnya bukan rahasia lagi, sebab seorang warga Amerika berhasil memecahkan kombinasi itu.

Lelaki itu bernama Ron Douglas dan dia bukan seorang Tukang Masak profesional.Dia terobsesi membongkar 11 bumbu dan rempah rahsia KFC yang diciptakan Kolonel Harland David Sanders pada 1935 itu dan bahkan dia merelakan pekerjaannya sebagai Manajer Kewangan di JP Morgan,Wall Street pada tahun 2007.

Akhirnya, perjuangan tahunan itu membuahkan hasil.“Akhirnya saya menemukan kombinasi yang identik dengan adunan KFC buatan Kolonel Sanders,” ujar Ron girang, seperti dikutip news.com. Dan kini, dia telah menerbitkan sebuah buku khusus yang membongkar rahasia terdalam franchise asal Amerika tersebut.

Eksperimen Ron tidak mudah, dengan ratusan bumbu serta rempah yang dikenal dunia, dia harus mengadun jutaan kombinasi untuk mendapatkan rasa yang tepat. Pada suatu masa, Ron merasa sangat putus asa dengan isi Original Recipe KFC itu dan berusaha merasuah salah seorang tukang masaknya.

“Tapi dia tidak mahu mengatakannya kepada saya,” lanjut Ron. Namun saat melakukannya, dia mengetahui ada banyak orang di internet yang mencuba melakukan hal yang sama dengannya. Sejak itulah dia membuka sebuah website khusus yang berdedikasi untuk membongkar rahsia KFC, serta berhenti dari jabatannya di Wall Street.

Komuniti itu hanya mengandalkan beberapa penggemar makanan dan pengkritik rasa. Ron mempekerjakan beberapa tukang masak untuk bereksperimen dengan bumbu-bumbu tersebut. Buku yang dia terbitkan, 'America’s Most Wanted Recipes', yang memuat resepi rahsia KFC pun menjadi bestseller di Amerika syarikat.

Buku 'America’s Most Wanted Recipes'

Ron Douglas bersama bukunya 'America’s Most Wanted Recipes' yang berisi Resipi Rahsia Ayam Goreng KFC.

No comments: