Friday, May 27, 2011

Anggota Parlimen Russia Dilarang Pamer Peha

Anggota Parlemen Rusia Alina Kabaeva (Foto: Telegraph)

MOSCOW - Para anggota parlimen Russia dan pegawai perempuan dilarang untuk menggunakan skrit mini. Ini diatur dalam aturan kod etika yang baru disusun.

Aturan kod etika yang baru ini dikhabarkan berlaku untuk semua yang pekerja di Majlis Rendah Duma Rusia. Aturan ini harus diikuti oleh siapapun termasuk oleh anggota parlimen, ajudan serta para stafnya. Demikian diberitakan Telegraph.

Menurut Suratkhabar Moskovsky para anggota parlimen ini diharuskan untuk menggunakan pakaian formal dan rapi. Tentunya hal ini mengakhiri masa-masa kebebasan para anggota parlimen khususnya yang perempuan, yang biasa mengenakan skrit mini.

Selain itu, aturan ini juga mengharuskan para anggota Parlimen Duma untuk meminima hubungan dengan wartawan. Mereka menegaskan segala bentuk pekerjaan yang berkaitan dengan media, harus diserahkan kepada division media parlimen tersebut.

Hebatnya, para anggota parlimen juga diatur dalam bertutur kata. Mereka diharuskan untuk menghindari bahasa yang kasar dan bongkak saat bersentuhan dengan pihak lain.

Bila ditelaah aturan ini memang cukup ketat. Mungkin saja hal ini dapat merubah paradigma anggota parlimen yang kerap dianggap bongkak dan bertindak semahunya saja.
(faj)

Sumber

No comments: