Saturday, July 3, 2010

Terbuktilah SPR pencacai UMNGOK sebab enggan buat pendaftaran secara automatik semata-mata untuk sempurnakan agenda Umno

Tindakan kerajaan Umno-BN yang enggan melaksanakan pendaftaran pemilih secara automatik menerusi Jabatan Pendaftaran Negara (JPN) dipercayai mempunyai motif untuk menyempurnakan politik agenda Umno-BN. Presiden PAS, Dato' Seri Tuan Guru Abdul Hadi Awang mendakwa kajian yang dibuat Pemuda Umno itu bersifat politik dan sarat dengan motif tersembunyi.

Sebenarnya SPR boleh mengatasi masalah ini dengan mengadakan pendaftaran secara automatik tetapi mereka sengaja tidak mahu melaksanakannya kerana hendak menyempurnakan agenda Umno," dakwanya pada sidang media Pakatan Rakyat di bangunan Parlimen baru-baru ini.


Beliau turut menyanggah kajian berkenaan yang dianggap bersifat perkauman.

"Walaupun semua pihak mengakui Melayu merupakan teras kepada negara ini tetapi Umno kini berada dalam ketakutan kehilangan kuasa, kebimbangan bahawa orang bukan Melayu akan menyokong Pakatan Rakyat dan teras kepimpinan beralih kepada pakatan yang lain," tegasnya.

Kenyataan beliau kemudiannya disokong Ketua Umum KeADILan, Dato' Seri Anwar Ibrahim. "Kami sepakat dan bersetuju dengan kenyataan Ustaz Hadi tadi, dan data kajian tersebut balum disahkan dan kita tidak tahu angka sebenarnya," ujarnya kepada pemberita.

Masalah pendaftaran pengundi baru ini, tegasnya menggambarkan kegagalan SPR dalam menunaikan tanggungjawab mereka menguruskan pentadbiran mengenai pilihan raya. Beliau juga turut membangkitkan mengenai kesukaran rakyat Malaysia yang berada di luar negara untuk mendaftar sebagai pemilih.

"Namun usaha mendaftarkan ini disulitkan oleh SPR dengan mengenakan prosedur seperti seorang pengundi perlu menggunakan 50 borang. Kemudian terdapat ratusan ribu di luar negara yang tidak mempunyai hak untuk mengundi. Kita akan tuntut mengenai hal ini, mengapa tidak boleh mendaftar semua pengundi?" tegasnya.

Ahli Parlimen Permatang Pauh itu juga mendakwa apa yang terjadi hari ini, membuktikan kecuaian SPR. Sementara itu, Penasihat DAP, Lim Kit Siang menempelak kajian Pemuda Umno itu dengan menyifatkan ianya tidak benar sama sekali.

Dalam satu kenyataan berasingan, SPR dilaporkan mengakui lebih ramai bukan Melayu mendaftar sebagai pengundi selepas Pilihan Raya Umum 2008 kerana DAP paling agresif menjalankan program pendaftaran pemilih baru, terutama di kalangan belia Cina.

Sumber

No comments: