Monday, November 11, 2019

DEMI DAGING KHINZIR PELANCONG ASING INI TIDAK PEDULI RAKYAT MALAYSIA TERDEDAH WABAK DEMAM BABI AFRIKA.




BAYAN LEPAS - Warga China, Hong Kong dan Taiwan didapati antara pelancong luar negara yang masih berdegil apabila membawa masuk daging babi walaupun kerajaan telah mengeluarkan arahan larangan bagi membendung penyebaran wabak demam babi Afrika (ASF).


Pengarah Jabatan Perkhidmatan Kuarantin dan Pemeriksaan Malaysia (Maqis), Zarina Ramli berkata, tujuan larangan pengimportan adalah bagi menghalang risiko kemasukan penyakit ASF ke Malaysia selain ia boleh merosakkan industri penternakan negara. 

Foto- hasil rampasan 

Menurutnya, antara produk berisiko dalam penularan virus ASF ialah babi hidup, daging babi segar, daging babi sejuk beku, daging babi proses seperti babi salai dan sosej.- Sinar Harian

Kalau  tidak dapat makan khinzir boleh meninggalkah?

Kedegilan pelancong asing ini akan memberi risiko yang besar kepada kesihatan rakyat Malaysia.

Mereka seolah-olah memandang remeh arahan Kerajaan Malaysia.

Pelancong semacam ini sepatutnya disenarai hitamkan daripada memasuki negara kita.

Setiap negara ada undang²nya jadi hormatilah. Kita tidak pernah dengar insiden² seperti ini dilakukan oleh warga Jepun kerana mereka adalah manusia yang paling bertamadun dalam dunia.

Sepatutnya sikap seperti itu dijadikan contoh oleh orang Asia terutama rakyat Malaysia. Jangan malukan nama negara kerana kita semua adalah duta negara.

Sekian.

2 comments:

mazmad said...

Barang terlarang selain dirampas until dimusnahkan , pelancung tersebut sepatutnya didenda dengan denda yang tinggi agar mereka sedar Dan hormati undang-undang negara Malaysia ini...

Anonymous said...

Bolehke? Sebabnya dap adalah penggemar babi.