MAKLUMAN MEDIA NO. 3: STATUS TERKINI GANGGUAN BEKALAN AIR TIDAK BERJADUAL DI WILAYAH KUALA LUMPUR DAN GOMBAK
KENYATAAN MEDIA
4 JANUARI 2012
(MAKLUMAN MEDIA NO. 3)
STATUS TERKINI GANGGUAN BEKALAN AIR TIDAK BERJADUAL DI WILAYAH KUALA LUMPUR DAN GOMBAK
Kuala Lumpur – Syarikat Bekalan Air Selangor Sdn Bhd (SYABAS) ingin mengemaskini laporan tentang status terkini Pelan Tindakan Kecemasan (ERP) Kod Kuning yang telah diaktifkan pada 6.00 petang, 1 Januari 2013 di Wilayah Kuala Lumpur dan Gombak berikutan kegagalan sistem pam Wangsa Maju dan di rumah pam di Pudu Hulu Baru.
Setakat ini, sistem pam di Rumah Pam Wangsa Maju dan Rumah Pam Pudu Hulu Baru ini telah beroperasi dengan stabil semenjak 2 Januari 2012. Rumah pam Wangsa Maju juga pada masa ini beroperasi pada tahap 170 JLH berbanding kadar biasa di tahap 210 JLH. Justeru itu, tempoh pemulihan bekalan air di kawasan-kawasan yang terlibat akan berlaku secara berperingkat-peringkat bergantung kepada kedudukan kawasan yang mana kawasan yang berkedudukan tinggi akan mengambil masa untuk dipulihkan berbanding dengan kawasan yang berada di kedudukan rendah. Walau bagaimanapun, oleh kerana kadar pengepaman telah dikawal pada 170 JLH dan kurang daripada permintaan harian biasa sebanyak 210 JLH, SYABAS menjangkakan ada beberapa kawasan yang akan tidak dapat dipulihkan sepenuhnya.
Bagi kawasan di Kuala Lumpur dan Gombak, bekalan air telah mula pulih seperti sedia kala dan antara sebahagian kawasan yang telah mula mendapat bekalan air adalah seperti berikut:
Kawasan Yang Mendapat Bekalan Air
Wilayah Kuala Lumpur:
Bil | Kawasan | Bil | Kawasan |
1. | Flat DBKL Dato' Keramat | 9. | UTM |
2. | Jalan Padang Tembak | 10 | FELDA |
3. | Jalan Semarak | 11 | Pusat Latihan Telekom |
4. | Jalan Gurney | 12 | Jalan U Thant |
5. | Kementah | 13 | Jalan Ampang Hilir |
6. | Pulapol | 14 | Taman Miharja |
7. | Wisma Tanah | 15 | Taman Kobena |
8. | JUPEM |
Wilayah Gombak:
Bil | Kawasan | Bil | Kawasan |
1 | Kampung Baru Ampang | 31 | Sri Rampai |
2 | Kampung Melayu Ampang | 32 | Taman Ampang |
3 | Taman Hillview | 33 | Taman Dagang Permai |
4 | Bukit Jobina | 34 | Taman Pandan Ria |
5 | Taman Dato Ahmad Razali | 35 | Taman Permai Jaya |
6 | Taman Bukit Indah | 36 | Taman Permata |
7 | Taman TAR | 37 | Taman Saujana Ampang |
8 | Ukay Heights | 38 | Taman Ampang Mewah |
9 | Ampang Jaya | 39 | Taman Ampang Utama |
10 | Dataran Ukay | 40 | Taman Bukit Ampang |
11 | Pinggiran Ukay | 41 | Taman Cahaya Ampang |
12 | Sri Ukay | 42 | Taman Dagang Jaya |
13 | Beverly Heights | 43 | Taman Halaman |
14 | Ampang Indah | 44 | Taman Kesuma Ampang |
15 | Ampang Saujana | 45 | Taman Kosas |
16 | Ampang Water Front | 46 | Taman Mulia Jaya |
17 | Bandar Baru Ampang | 47 | Taman Rasmi Jaya |
18 | Bukit Ampang Permai | 48 | Taman Sri Ampang |
19 | Bukit Indah | 49 | Taman Watan |
20 | Desa Setapak | 50 | Wangsa Melawati |
21 | JalanAmpang | 51 | Mesra Ria |
22 | Kampung Bukit Sungai Puteh | 52 | Mesra Prima |
23 | Keramat AU 1 hingga AU 5 | 53 | Mesra Villa |
24 | Kampung Indah Mulia | 54 | Ukay Bestari |
25 | Kampung Kemensah | ||
26 | Kampung Lembah Jaya | ||
27 | Kampung Pinggir Tiga Jaya | ||
28 | Kampung Tengah Lembah Jaya | ||
29 | Lembah Jaya Utara | ||
30 | Lembah Jaya Selatan |
Walaubagaimanapun, antara kawasan yang masih mengalami gangguan bekalan air di kedua-dua wilayah ini adalah seperti berikut:
Kawasan Yang Masih Mengalami Gangguan Bekalan Air
Wilayah Kuala Lumpur:
Bil | Kawasan | Bil | Kawasan |
1. | Taman Pandan Jaya | 12. | Desa Pandan |
2. | Taman Cempaka | 13. | Flat Sri Melaka |
3. | Taman Bakti | 14. | Taman Muda |
4. | Taman Nirwana | 15. | Taman Seraya |
5. | Kampung Pandan Dalam | 16. | Taman Bukit Permai |
6. | Taman Cahaya | 17 | Taman Melur |
7. | PandanCahaya | 18 | Taman Teratai |
8. | Taman Dagang | 19 | Taman Mega Jaya |
9. | Taman Shamelin | 20 | Kampung Cheras Baru |
10. | Taman Tenaga | 21 | Taman Saga |
11. | Bandar Sri Permaisuri |
Wilayah Gombak:
Bil | Kawasan | Bil | Kawasan |
1. | Kampung Tasek Permai | 3. | Kampung Ampang Campuran |
2. | Desa Lembah Permai | 4. | Tasek Tambahan |
Untuk makluman juga, sepanjang Pelan Tindakan Kecemasan (ERP) diaktifkan iaitu dari tempoh 29 Disember 2012 hingga 4 Januari 2013, secara keseluruhannya bekalan air menerusi lori-lori tangki ke kawasan-kawasan yang terjejas telah dihantar sebanyak 707 trip penghantaran, yang mana sebanyak 392 pergerakan lori tangki telah dilakukan di wilayah Kuala Lumpur dan bakinya sebanyak 315 pergerakan di wilayah Gombak. Bagi tangki air statik, SYABAS telah meletakkan sejumlah 173 tangki air statik di wilayah Kuala Lumpur dan Gombak. Walau bagaimanapun, SYABAS akan menggerakkan semua sumber yang ada pada SYABAS dan juga bantuan yang boleh diperolehi, tetapi memandangkan kawasan dan bilangan akaun yang terlibat adalah terlalu tinggi, pihak SYABAS tidak dapat menjanjikan tangki-tangki statik ini dapat dipenuhkan setiap masa.
Walau bagaimanapun, SYABAS akan terus melakukan pemantauan berterusan khususnya di semua kawasan yang terlibat di kedua-dua wilayah ini dari semasa ke semasa dan akan memaklumkan terus kepada para pengguna berhubung perkembangan terkini status gangguan bekalan air tidak berjadual yang berlaku ini.
Justeru itu, orang ramai dinasihatkan agar terus menggunakan air secara berhemah dan berjimat cermat sepanjang tempoh pemulihan bekalan air ini berlaku bagi membantu mengurangkan kesulitan yang dihadapi.
Pada masa ini, jumlah panggilan yang diterima oleh SYABAS menerusi talian bebas tol 1 800 88 5252 adalah tinggi. Justeru itu, bagi menjimatkan masa, SYABAS menyarankan para pengguna untuk mendapatkan maklumat terkini berhubung gangguan bekalan air ini menerusi laman web www.syabas.com.my. Pengguna juga boleh membuat aduan atau pertanyaan di laman Facebook atau Twitter SYABAS dengan menaip ‘puspel’ atau ‘puspel syabas’.
-tamat-
MS. PRISCILLA ALFRED
Penolong Pengurus Besar,
Jabatan Komunikasi Korporat & Hal Ehwal Awam
Tel : 03-2088 5276
Fax : 03-2088 5288
Email : priscilla@syabas.com.my
N'N: UMNO/BN sudah tiada isu untuk dimainkan apabila menuding jari kepada PR.....
No comments:
Post a Comment