yang setia mengikuti blog ini dan ingin mengikuti

Firman Allah SWT:

Wahai umat manusia! Sesungguhnya Kami telah menciptakan kamu dari lelaki dan perempuan, dan Kami telah menjadikan kamu berbagai bangsa dan bersuku puak, supaya kamu berkenal-kenalan (dan beramah mesra antara satu dengan yang lain). Sesungguhnya semulia-mulia kamu di sisi Allah ialah orang yang lebih taqwanya di antara kamu, (bukan yang lebih keturunan atau bangsanya). Sesungguhnya Allah Maha Mengetahui, lagi Maha Mendalam PengetahuanNya (akan keadaan dan amalan kamu).
(Surah Al-Hujurat ayat 13)

Innity

Friday, April 6, 2012

TELUR YANG DIREBUS AIR KENCING INI JADI KEGEMARAN MASYARAKAT DI CHINA ( 12 GAMBAR)

Anda mungkin sudah biasa menikmati telur rebus, baik untuk sarapan, makan siang atau makan malam. Tapi, pernahkah mencuba telur yang direbus dengan urin? Olahan makanan ekstrim ini hanya ada di Provinsi Zhejiang, China.

Makanan yang sudah ada sejak berabad lalu ini, dipercaya masyarakat setempat boleh meningkatkan stamina bagi siapa saja yang memakannya.

Untuk membuatnya ternyata tidak mudah. Air seni yang digunakan bukan sembarangan, tapi dari anak laki-laki yang berumur di bawah 10 tahun. Kerana itulah, setiap hari, para penjual telur rebus urin antre mengumpulkan air kencing dari sekolah-sekolah rendah.

“Jika mengambil makanan ini, anda tak akan pernah mengalami heat stroke. Telur ini dimasak dalam air seni yang harum,” kata Ge Yaohua, salah satu penjual telur rebus urin kepada Reuters.

Proses memasaknya pun perlu waktu hampir sehari penuh dan ketelitian ekstra. Pertama, telur dibersihkan lalu direbus dalam cairan urin hingga matang. Kemudian, cangkangnya dikupas, lalu telur kembali direbus dalam air seni dengan api kecil selama berjam-jam. Dalam proses itu, urin harus terus menerus dituang ke dalam panci dan api dijaga agar tidak terlalu panas agar hasil rebusan telur tak terlalu matang.

“Dengan memakan telur ini, anda tak akan merasakan nyeri pada pinggang, kaki, atau sendi. Tubuh juga akan terasa lebih bertenaga,” kata Li Yangzhen, salah satu pelanggan Yaohua.

SUMBER

No comments:

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

nuffnang

Bloglist 1

Apa Perkongsian Mereka (10 Paling Terkini)