Friday, December 16, 2011

GAMBAR PENANGAN SAMSU DI INDIA.

https://lh5.googleusercontent.com/-_xoCGu0eNro/Tuqt4LbeK4I/AAAAAAAAQAc/sq236dueDpM/s0/HAHAHA_01.jpg
https://lh5.googleusercontent.com/-OLWA8NN8qJg/Tuqt8cPBs_I/AAAAAAAAQAk/PcBrCaAgf2c/s0/HAHAHA_03.jpg
https://lh6.googleusercontent.com/-fO8gYXiQ-IE/Tuqt7LJvuFI/AAAAAAAAQAg/tDMoEBjyz18/s0/HAHAHA_02.jpg




Di Kolkatta India, 143 orang maut manakali berpuluh-puluh lagi dimasukkan kedalam hospitaL setelah beryamseng dan cheers dengan samsu haram. Kejadian berlaku di Sangrampur, 30 kilometer diluar Kolkatta. Mereka yang mati dipercayai meminum samsu haram yang dicampur methanol bagi memberikan kemabukkan maksimum. Arak biasa mengandungi ethanol dan bukannya methanol. Methanol biasanya digunakan sebagai solvent! Mereka yang maut terdiri dari mereka yang berpendapatan rendah. Samsu haram menjadi minuman feel good time mereka kerana ianya murah dan dijual pada hara 10 Rupee (63 sen) setiap setengah liter. Ini adalah satu per tiga harga arak "halal" yang dibenarkan dijual oleh kerajaan India. Selepas kejadian Polis menahan 10 orang yang dipercayai menjuai samsu haram. Orang ramai dan sanak saudara peminum samsu haram pula menyalahkan pihak Polis kerana membenarkan aktiviti haram ini berlaku didepan mata mereka.

Di Gudjarat dimana penjualan alkohol diharamkan, mereka yang bersalah menjual samsu haram sehingga mengakibatkan kematian boleh dijatuhkan hukuman mati mandatori. Hukuman ini ditetapkan setelah lebih 120 orang maut selepas meminum samsu haram pada tahun 2009.

SUMBER:BLOGSERIUS

2 comments:

Mohamadazhan.com said...

macam2 juga di sana...Malaysia pun apa kurang

MOH KEMBARA said...

Salam,

Org kaya minum champagne, vodka, wine etc. nampak canggih dan sofisticated. Boleh minum bila2 dan setiap ketika tanpa gangguan. Org miskin minum samsu. Dua2 kategori sama 'haram'. Tapi yg mahal tu cam ok jer diiklankan merata-rata.