Saturday, November 19, 2011

GAMBAR2 CARA MENGHADAPI BANJIR SECARA KREATIF.


Setiap tahun negara kita tak akan terlepas daripada menerima curahan air hujan yang lebat dan melimpahi sungai sehingga mengakibatkan banjir. Orang kita panggil "musim tengkujuh". Bagi kanak-kanak ia adalah pesta air, tak hairanlah jika setiap tahu ada saja mangsa korban mati lemas di musim tengkujuh. Untuk menghadapi musim banjir ini pelbagai persiapan harus dibuat agar tiada yang menjadi korban atau kehilanagn barangan berharga. Jom kita belajar daripada rakyat negara jiran kita Thailand, bagaimana mereka menghadapi musim banjir.


Sinki Bergerak - dalam musim banjir agak susah untuk mendapatkan bekalan air bersih jadi adaalah elok kita sediakan sinki bergerak macam nie..


Meja makan anda sudah hanyut?? tak perlu risau kita boleh carikan pintu peti ais yang hanyut semasa banjir untuk dijadikan meja makan terapung.


Risau anak-anak anda lemas. Mudah saja, sila pastikan botol air mineral tidak dibuang selepas isinya diminum kerana anda boleh jadikan ia pelampung yang amat seronok untuk anak-anak anda bermain.


Kepada JKKK yang xcukup bajet untuk menbeli bot untuk menbuat rondaan semasa banjir, bot yang diperbuatkan has daripada botol air minuman juga adalah salah satu cara yang berkesan.


Bak kata perpatah sediakan payung sebelum hujan amat sesuai dengan teknik ini. sebelum kereta anda tenggelam adalah lebih oleh disediakan pelampung seperti ini agar kereta anda tidak tenggelam.


Ini adalah perkara yang paling penting dimusim banjir. Agar kebersiahan sentiasa terjamin.


Takut kasut anda basah, tak perlu risau. Kini ada cara yang paling berkesan untuk atasi.

Selamatkan barang bernilai anda. Pastikan semua benda-benda penting anda dibungkus dan disimpan didalam plastik agar ia selamat dan tidak basah.

SUMBERPautan

No comments: