Saturday, October 22, 2011

Patutlah UMNO Benci Dan Dengki Sangat Dengan Tok Guru Nik Abdul Aziz Nik Mat.

SATU HARI DI KBMALL, KELANTAN

Dalam hari raya baru-baru ini, aku pulang ke kampung isteriku di Jerteh. Sehari sebelum menyambut hari raya, aku bersiar-siar sekitar Kota Bharu.

Aku bercadang untuk berbuka puasa di medan selera KBMall yang berada di tingkat yang paling atas. Sementara hendak menunggu waktu berbuka, aku berjalan dan bersiar-siar dalam bangunan KBMall.

Aku berhenti berehat di salah satu sudut dalam bangunan tersebut. Disamping itu, aku melihat orang lalu lalang, dan memerhatikan gelagat manusia yang berbeli dan ada juga yang bersiar-siar sepertiku. Sedang asyik memerhatikan gelagat manusia, tiba-tiba datang seorang anak gadis cina menyapa, ”abang sudah pakai Celcom?”

”Oooo.. orang celcom rupanya” hatiku berkata.

Kelihatan seorang anak gadis berbangsa cina menegur untuk mencadangkan kepadaku agar menggunakan nombor telefon Celcom. Sambil tersenyum aku membalas, ”Saya sudah pakai nombor celcom maa!” jawabku dengan loghat selangor.

Kebiasaanku, apabila berjumpa dengan orang yang mampu berloghat kelantan, pasti aku berbicara dengannya dalam loghat kelantan juga. Tetapi, disebabkan terbiasa dengan loghat negeri Selangor, aku membalas pelawaan anak gadis cina itu dalam loghat selangor tanpa aku sengaja. Rupa-rupanya, apabila aku membalas pelawaan itu dengan loghat selangor, menyebabkan anak gadis itu berkata, ”Awak bukan orang kelate ker?”

”eh tak lah.. saya ore kelate, tapi tinggal di Selangor” jawabku

”Ooo. Awak balik kampung la ni?” tanyanya sambil melemparkan senyuman manis.

”ya..” jawabku ringkas, sambil membalas senyuman anak gadis cina itu.

sambil membetulkan buku yang dipegang, dia bertanya lagi, ”Oooo. Gitu ko.. Kampung mmano?”

”jerteh”

”jerteh bukan Kelate la, kan itu kat teganu” balasnya dengan loghat kelantan fasih. Jika tanpa melihat wajah, sudah pasti kita akan kata dia bukan anak cina.

”Saya kelahiran kelate, tapi mertua saya tinggal di Jerteh”

”Oooo..... awak kerja di selangor ko?”

”aah ah”

“awak kerja apa?”

Soalan ini agak susah untuk aku menjawabnya. Aku pun mengeluarkan kad business dan menghulurkan kepadanya.

”Editor Syariah itu apa?” soalnya sambil membaca kad businessku..

Aku tersenyum dengan soalanya itu. aku menjawab, ”editor syariah itu, kerjanya tulis buku-buku islam. kalau ada kesilapan pada terjemahan dan tulisan ayat al-Quran dan hadis yang tidak tepat, saya akan betulkan” jawabku panjang lebar.

“Oooo, gitu koo” katanya sambil dia tidak habis-habis memerhatikan baju T-Shirt yang aku pakai- yang terpampang gambar Tuan Guru Nik Abdul Aziz bin Nik Mat.

“saya mahu tanya sikit, tapi awak jangan marah” sambil dia berpaling tengok ke belakang. Mungkin dia sedang memerhatikan kawan-kawannya yang sedang perhatikan perbualan kami dari jauh.

Aku melihat ke arah mereka, sambil itu aku berkata, “awak nak tanya apa? Saya tak marah punya”

“awak orang PAS kan?” tanyanya sambil meleretkan pandangan matanya kepada gambar Tuan Guru Nik Abdul Aziz di baju T-Shirtku.

Aku ketawa kecil bila ditanya dengan soalan itu, ”ade ke orang UMNO pakai baju ada gambar Tuan Guru Nik Abdul Aziz?” tanyaku

”kami ore cina sayang sangat Tok Guru” cakapnya

Aku tergamam sekejap. Tidak semena-mena, aku merasa kagum kepada anak gadis cina itu. Dari wajahnya, aku beranggapan anak gadis cina ini baru berumur dalam awal 20 an. Selalunya, anak-anak muda seumur itu, tidak mengambil tahu sangat tentang tokoh-tokoh politik, terutama mereka yang berbangsa cina. Tiba-tiba, anak gadis semuda itu, boleh melemparkan ayat kekagumannya terhadap Tuan Guru Nik Abdul Aziz.

”berapa umur awak?” aku bertanya

”19 tahun” jawabnya.

”kenapa awak sayang sama Nik Aziz?” tanyaku

”bapa dan ibu saya selalu puji Tok Guru.. mereka cakap, Tok Guru orang baik.. dia macam dewa” jawabnya ringkas.

”emmm... saya kagumlah sama awak.. awak anak gadis muda, tapi awak tidak buta politik” kataku sambil tanganku memegang bajuku yang terpampang gambar Tuan guru Nik Abdul Aziz.

Dia tersenyum bila aku berkata begitu..

”erk... tak pe la..kawan-kawan sudah tengok pelik sama saya.. ok.., bye..bye” sambil dia melambaikan kepadaku.

Kebetulan itu, memang sudah tersimpan dalam begku sebuah buku yang bertajuk ”Bidadari dari timur” yang sedang elok menceritakan tentang perjalanan hidup Datin tuan Sabariah, Isteri Tuan Guru dengan Tuan Guru Nik Abdul Aziz.

”nanti jap.. sebab awak suka sama Tok Guru Nik Aziz, saya mahu kasi awak hadiah...” sambil aku buka begku yang berwarna askar, dan menghulurkan buku itu kepadanya.

Sambil tersenyum dia menerima..

”apa agama awak?” tanyaku

”Buddha” jawabnya ringkas...

”mudah-mudahan awak suka buku ini” aku mengakhiri pertemuan kami itu..

Aku pun berlalu pergi, sambil itu kelihatan dia melambai tangan sambil mulutnya menyebut, ”bye..bye”

Aku tidak membalas lambaian itu, Cuma sekadar mengangkat tangan sambil membalas senyumannya sahaja. Dalam hatiku berkata, "minta la budak cina ni masuk Islam"

Sekian

Wallahu ’Alam


Al-Bakistani
ustaz_bakistani@yahoo.com

N'N:Bila non-muslim dah nampak kebaikan Islam yang ditunjukkan TGNA puak yang paling dengki & iri hati ialah UMNO......

3 comments:

MOH KEMBARA said...

Salam,

sedap dengar kecek kelate!

Anonymous said...

Cina dan India serta orang mukmin nampak kebaikan dan keikhlasan TOK GURU.Tapi.......yang tak nampak hanyalah MELAYU UMNO yang gilakan kemewahan dunia.Hati ku terharu membaca tulisan di ats tadi.Terima kasih kepada penulis.

Penulis Rindu said...

tahniah ustaz..semoga ia memeluk Islam