Monday, August 8, 2011

10 BENDA KOTOR TAPI KITA SELALU PAKAI, APAKAH BENDA ITU?

Tanpa disedari, banyak benda di sekitar kita yang berpotensi menjadi sarang bakteria dan tempat berpindahnya virus, bakteria dan penyakit. Diantara semua benda yang sering dipegang, ada 10 benda paling kotor yang cukup membahayakan kesihatan walaupun ia nampak bersih kepada kita .

Seperti dikutip dari Health, berikut adalah 10 benda paling kotor yang sering dijumpai dalam kehidupan seharian kita.

1. WANG KERTAS/SYILING


semua orang suka wang, tapi pastinya tidak akan ada yang suka dengan bakteria di dalamnya.
Menurut Dr Darlington dari the Health Commissioner of New York, sekitar 135.000 bakteri ada pada wang, terutama wang kertas.

2. Tombol lampu

Biasanya orang terakhir atau pertama masuk di ruangan adalah yang paling sering bersentuhan dengan tombol lampu. Bakteria sangat senang hidup di area yang banyak disentuh oleh banyak orang itu. Menurut ahli saintis, dalam setiap inci tombol lampu ada sekitar 217 bakteri yang boleh berpindah dari tangan ke tangan.

3. Keyboard komputer


Sebuah kajian di Inggeris pernah menyebutkan bahawa bakteria yang ada pada keyboard komputer lebih banyak daripada bakteria yang ada di toilet. Untuk itu sebaiknya bersihkan keyboard secara rutin dengan alat khusus pembersih keyboard atau boleh juga dengan menggunakan kain lap basah.

4. Handphone


Telefon mudah alih adalah barang yang tidak boleh lepas dari kehidupan sehari-hari. Akibat itulah , maka hp dijadikan tempat kegemaran bagi ribuan bakteria untuk menetap. Bakteria suka menempel pada hp kerana suhunya yang hangat dan sesuai untuk pertumbuhannya.
Untuk menghindarinya, saat ini sudah ada pelapis anti mikro untuk hp yang boleh melindungi hp dari bakteria dan mengurangi risiko bakteria menempel di wajah dan tangan Anda.

5. Tempat duduk toilet


Meski terlihat bersih dan licin, tapi permukaan tempat duduk toilet yang diperbuat daripada porselin sangat berpotensi sebagai tempat berpindahnya virus, bakteria dan penyakit-penyakit tertentu. Data statistik menunjukkan, terdapat 295 bakteria dalam setiap inci permukaan tempat duduk toilet.

6. Kereta sorong pusat membeli belah


Berbelanja menggunakan kereteasorong memang lebih mudah dan mengasyikkan, tapi menurut peneliti dari University of Arizona, kereta sorong mengandung bakteria, air liur, dan bahan-bahan menjijikkan lainnya yang lebih banyak daripada eskalator, telefon awam bahkan toilet awam.

7. Remote control


Seberapa kerap Anda menumpahkan makanan pada remote control dan tidak membersihkannya? Lewat remote control, bakteri MRSA, SARS dan bakteria lainnya boleh masuk ke dalam tubuh. Jangan biarkan remote control menjadi ancaman saat Anda sedang asyik menonton TV.

8. Kolah mandi


Kolah mandi adalah bahagian dalam rumah yang sering dilupakan. Ketika ada seseorang dalam keluarga yang terkena penyakit infeksi staphylococcus, infeksi saluran kemih, pneumonia, septicemia atau penyakit kulit, baru disedari bahawa kolah mandi adalah sarangnya bakteria. Percaya atau tidak, bakteria yang tergenang di dalam bak mandi lebih berbahaya daripada bakteria yang ada di dalam lubang toilet. Membersihkan kolah mandi seminggu sekali boleh mengurangkan risiko penyakit yang tidak diinginkan.

9. Wastafel dapur

Dapur adalah tempat paling kotor diantara semua bagian rumah lainnya, apalagi bahagian wastafelnya. Ada sekitar 500.000 bakteria yang terdapat pada setiap inci wastafel. Untuk mengatasinya, cubalah membersihkan wastafel dengan setengah cangkir baking soda dan setengah cangkir cuka. Setelah itu, jangan lupa siram dengan air untuk mendapatkan wastafel yang bersih dan bebas kuman.

10. Spongs untuk mencuci

Alat untuk mencuci piring ini adalah barang yang sangat nyaman dijadikan tempat berkembangnya bekteria kerana memiliki kelembaban yang tinggi dan pori-pori yang kecil.
Salah satu cara senang untuk menghilangkan bakteria dari barang ini adalah dengan memanaskannya dalam microwave selama 60 saat. Penemuan ini tentu saja bukan untuk menakut-nakuti orang, tapi sekadar mengingatkan pentingnya menjaga kebersihan termasuk benda-benda kecil yang kerap kita anggap remeh.

4 comments:

roslan rosli said...

selaku???

Na'im Nikmat said...

Biasalah khilaf he3....

Anonymous said...

Tukar Kerajaan sekarang kepada PAKATAN RAKYAT. SEMUA pekerja sekarang tidak mengira pangkat ( lebih diutamakn pangkat bos2) di PECAT serta merta & mengadakan temuduga baru Yg lebih telus. Orang yang betul berkelayakan saja harus dipilih. Permasalahan sekarang pekerja kerajaan byk lepak dari buat keja. rehat sampai 3 Kali. Masuk rehat lambat. Balik awal. Datang Opis buka facebook tutup facebook. Bila org awam berurusan diLAYAN MACAM TAIK. BILA PAKATAN RAKYAT BERKUASA "AKU CADANGKAN
1) PEKERJA KERAJAAN SEKARANG DIBERHENTIKAN (TANPA ALAUN BERSARA OR IMBUHAN GULA UMNO-BN).
2) BUAT INTERVIEW BARU (PEKERJA KERAJAAN YG DIBERHENTIKAN BOLEH APPLY). BERSAING DENGAN PEKERJA SWASTA YG LAIN (EKSEKUTIF DI SEKTOR SWASTA LEBIH EFEKTIF & TELUS).

Na'im Nikmat said...

Salam Anon 12:16 PM,
Walaupun komen hang xder kena mengena dengan post nie tapi cadangan hang kira boleh dipertimbangkan, tapi kalau pecat tak kejam sangat ker diorang pun ada tanggungngan apa kata gantung tugas mereka dan beri amaran untuk memberi pengajaran kepada kakitangan awam yng makan gaji buta tu...