Sunday, June 5, 2011

Dilarang Naik Motor, Remaja Nekad Buat Sendiri Motor Chopper

Apa yang biasanya anak remaja lakukan jika dilarang menggunakan motor kerana masih di bawah umur? Daripada merajuk, remaja asal India ini membangun sendiri motor untuk nya.

Hasilnya , perjalanan dari rumah-sekolah-rumah tidak perlu naik bas sekolah atau bas awam.

Dia adalah Yash Gehi. Remaja berasal Rajkot, Gujarat India, berusia 17 tahun ini memberanikan diri membangun motor Chopper untuk keperluan seharinya. Biar aman menggunakan motor namun tanpa memiliki lesen, Yash sengaja menggunakan mesin kecil yakni 49 cc. Di India untuk menggunakan yang rmesin sekecil itu tak perlu ada lesen.

Untuk membangun motor Chopper impiannya, Yash saban hari mebuka internet untuk mendapatkan inspirasi.

Seperti dilapor automotto, Yash memanfaatkan komponen motor terbuang mula dari rangka, lampu, mesin, j tangki minyak hingga spare part lainnya demi satu tujuan. Cukup cerdik kerana dia tidak mendapat sokongan kewangan.

Untuk bahagian lampu dan mesin Yash mendapatkannya dari Luna, salah satu kedai di tempat ia tinggal. Selain itu ia juga membeli roda depan dari motor lain dan roda belakang milik Bajaj M80.

Sedangkan untuk tangki minyak, Yash mengaplikasikan tangki minyak miliki Yamaha RX100 yang tersemat dalam rangka model rigid (tidak menggunaka suspensi). Rangka rigid sengaja ia buat untuk memperkental aura Chopper.

Tidak sampai di situ cita-citanya. Hasrat memiliki roda dua membawanya kepada idea liar lainnya. Bagaimana tidak, motor Chopper milikinya menggunakan kick starter dan dan pedal starter.

Modelnya cukup unik. Namun Chopper yang ia bangun dinilai cukup canggihi. Setelah diuji coba, Chopper 49 cc boleh berjalan hingga kelajuan 60 km/jam. Hasil yang baik untuk permulaan.

Sumber:borakkosong

No comments: