Thursday, June 16, 2011

Blogger Yang Baru Berusia 12 tahun Ini Diancam Bunuh Kerana Kritik Pemerintah.

Seorang remaja berusia 12 tahun kini menjadi target pembunuhan akibat tulisan di blognya. Tanpa takut remaja bernama Pocesta Rastko itu menentang pemerintah Serbia, dengan menginginkan pengiktirafan negara Kosovo.

Kalau dilihat, seorang anak yang kelihatan dungu ini tidak mungkin menjadi sasaran pembunuhan. Namun kaum Nasionalis Serbia , menjadi marah dengan tulisannya.

Dalam blognya, dia menginginkan hubungan yang lebih baik antara Serbia dan Uni Eropa. Lantas dia pun meminta pengakuan atas negara Kosovo yang telah memisahkan diri, serta mengutuk pembunuhan yang dilakukan negaranya.

“Saya seorang Serbia, tapi mengakui Kosovo sebagai negara merdeka,” tulis Rastko dalam postingannya. Walau pemerintah Serbia tak mengakui Kosovo, tapi Rastko menjelaskan bahawa dia punya mempunyai pandangan berbeza dari negaranya. “Kerana itu adalah masa depan kita, kita tidak boleh lagi melihat masa lalu, ” tambahnya.

Kerana tak menerima penulisannya seorang kaum nasionalis Serbia mengancam dengan balasan diblog tersebut. “Aku akan menunggumu didepan sekolah kemudian membunuhmu, ” tulisnya. Ibu Rastko, Suzanna yang mengetahuinya, langsung menghubungi polis setempat untuk meminta perlindungan.

“Saya seorang aktivis hak asasi manusia yang independent. Saya tak takut untuk berbeza pendapat dan saya anti-kekerasan,” kata Rastko dalam sebuah wawancara dirumahnya yang sederhana di pusat kota Belgrade, Serbia. Dia berkata dengan nada suara yang bijaksana dan diplomatis jauh dari usianya.

“Aku memang sedikit khuatir. Tapi aku tak takut. Aku akan meneruskan apa yang aku lakukan. Mungkin ini sulit untuk ibuku kerana dia seorang yang apatis, kebanyakan dari kita memang tidak setuju dengan politik,” kata remaja ini tanpa ragu.

sumber : http://www.detikinet.com

N'N: Diugut bunuh kerena mengiktiraf negara Islam, aku salute blogger muda ni....

2 comments:

Mohamadazhan.com said...

salam sahabat, mohon kongsi...menarik sekali..luar biasa pemikirannya

Na'im Nikmat said...

Memang luar biasa...