Sunday, May 22, 2011

Nama Nabi Muhammad di Stesyen Angkasa Lepas

DOHA- Kumpulan Ilmuwan Islam sedang merancang projek besar di luar angkasa. Mereka hendak meluncurkan stesyen angkasa bernama Muhammad I pada tahun 2013. Nama ini diambil bersempena nama Nabi Muhammad sallallahu ‘alaihi wasallam.

“Ini adalah jawapan sains untuk dunia agar lebih mengenali Nabi Muhammad,” ujar Radhouane Fakir yang merupakan seorang ilmuwan Kanada kelahiran Maghribi yang terbabit dalam projek tersebut, seperti yang dipaparkan oleh akhbar Gulf Daily News. Menurutnya lagi, projek ini tidak hanya dlancarkan sekali tetapi ia akan berterusan ke projek seterusnya.

Selepas berjaya melancarkan stesyen Muhammad I, kumpulan ilmuwan Muslim ingin melancarkan stesyen angkasa Muhammad II. “Muhammad II akan kami lancarkan tahun 2015,” ujar Fakir. Menurutnya lagi, projek ini juga bertujuan menunjukkan bahawa dengan mengikuti ajaran Nabi Muhammad sallallahu ‘alaihi wasallam, umat Islam akan lebih maju pencapaiannya.

Ia juga ingin ditujukan kepada dunia untuk mengingatkan betapa pentingnya peranan Nabi Muhammad dalam mengembangkan peradaban manusia. Pelancaran stesen Muhammad I bakal menelas perbelanjaan sebesar 100 juta dolar AS manakala perbelanjaan bagi pelancaran stesen Muhammad II dianggarkan sebanyak 1 bilion dolar AS.

Sumber

2 comments:

Unknown said...

Semoga misi berjaya,
takbir!!

Na'im Nikmat said...

Allahuakbar!!!