Tuesday, May 10, 2011

Kelak Tiada Lagi Homoseksual Di Uganda.....

http://1.bp.blogspot.com/_sv6tn2wBXVU/TQdwwMp7qxI/AAAAAAAAACU/xQlUL_O00Oc/s1600/homoseksual.jpg
Gambar Hiasan

Uganda Akan Terapkan Hukuman Mati Bagi Homoseksual

KAMPALA - Sangat tidak beruntung Homoseksual hidup di Uganda.Negara di benua Afrika tersebut, kemungkinan akan menjalankan hukuman mati bagi homoseksual.

ParlImen Uganda akan mengambil keputusan dalam minggu ini. Organisasi-organisasi hak-hak asasi manusia menyuruh masyarakat antarabangsa supaya memprotes tindakan tersebut.

Sebelumnya Uganda pernah tidak meneruskan rancangan undang undang setelah menghadapi tekanan berat antara lain dari Amerika Syarikat dan Eropah.

Dalam pernyataan pers Cary Alan Johnson dari Komisi HAM Lesbian dan Gay Internasional IGLHRC berkata, "Sangat mengejutkan bahawa undang undang antihomo ini kemungkinan diterapkan, padahal kami sudah memeranginya selama dua tahun. Masyarakat internasional tidak boleh membiarkan ini terjadi."

Homoseksual memang sudah dilarang di Uganda. Tapi anggota parlimen David Bahati tahun 2009 mengajukan usulan untuk meningkatkan hukuman.

Ia antara lain menuntut hukuman mati bagi kaum homoseksual yang membawa Hiv, virus penyebab Aids. Juga orang-orang homoseksual yang seringkali berhubungan seks sesama jenis atau dengan anak di bawah umur atau penyandang cacat harus boleh dikenai hukuman mati.

Sumber

No comments: