Tuesday, May 10, 2011

Jawapan Untuk Penjimatan Petrol: Kereta Yang Dijana Menggunakan Kotoran Manusia(Najis)...

Sebuah kereta mampu berjalan dengan gas metana yang dihasilkan oleh kotoran manusia. Kotoran manusia yang dibuang di tandas di 70 rumah mampu menjadi sumber daya berkendara selama satu tahun.

Teknologi konversi ini telah digunakan di masa lalu, tetapi mobil Bio-Bugâ adalah kereta pertama asal Inggris yang berjalan dengan gas metana tanpa mengurangi kinerja. Teknologi ini dapat menjadi tenaga bagi kereta konvertibel VW Beetle ke 114mph.

Mohammed Saddiq dari perusahaan energi GENeco yang mengembangkan prototipe kereta ini mengatakan bahawa pengguna kereta tidak akan menemukan adanya perbezaan.

Sebelumnya, gas belum cukup bersih untuk menjadi bahan bakar kendaraan bermotor, tanpa mempengaruhi kinerja kata Saddiq.

Namun, melalui penggunaan teknologi terbaru Bio-Bug, pemandu mampu merasakan kereta konvensional apapun dan menggunakan bahan bakar yang boleh diperbarui.

Big-Bug merupakan kereta 2 liter VW Beetle yang telah dimodifikasi untuk berjalan dengan bahan bakar konvensional dan gas metana.

Kereta tetap boleh berjalan dengan bahan bakar biasa, namun secara automatik berpindah ke metana ketika mesin meningkatkan suhunya.

Sumber:http://www.borakkosong.com/

No comments: