Thursday, May 19, 2011

Inilah Padahnya Jika Mengendalikan KOMPUTER Dengan Cara Yang Salah

Carpal Tunnel Syndrome (CTS) iaitu dikaitkan dengan perjalanan urat saraf yang diganggu semasa menaip dan menyelenggarakan tetikus (mouse) pada pengguna tanpa kita sedari.CTS juga boleh menyebabkan jari-jari mudah berasa lenguh dan kebas.Jika penggunaan yang salah dalam tempoh masa yang lama boleh menyebabkan uraf saraf di bahagian pergelangan tangan ditumbuhi suatu tisu lantas menyebabkan otot-otot lain seperti bahu dan lengan pengguna juga akan mengalami kelenguhan..











BERIKUT ADALAH TATACARA PENGGUNAAN YANG BETUL:










N'N:Cegah sebelum parah...

3 comments:

Orked Desa said...

salam...mekasih sbb kuarkan topik mengenai CTS...

ramai yg x tau psl CTS ni..bkn org yg handle komputer jer yg akan kene CTS sebaliknya ; apa2 shj pergerakan tgn yg sama & berulang2 akan menyebabkan CTS...

pembedahan akan mengurangkan syndrome ni tp ia akan kembali penyerang pesakit di sebabkan gaya hidup/budaya kerja yg x berubah... so, sape2 yg mengadap komputer/menulis menggunakan tgn, memasak, dan sebagainya..rehatkan tgn setiap setengah jam utk kurangkan risiko terkena CTS... tima kasih..

Na'im Nikmat said...

Salam Orked Desa,
Betul tu ramai yang masih tidak tahu mengenai CTS, sejujurnya saya juga baru tahu saat terbaca artikel itu.

Aenu said...

SEKALI LG TQ DGN INFORMASI MCM NI.. MMG DAH PERNAH DGR PASAL NI.. TP X AMIK KISAH SBB MMG X ADA PENERANGAN YG SEMPURNA.. N MINTA DIPINJAMKAN UTK D4WARD KAN PD MEMBER2 LAIN.