Friday, February 26, 2010

Mengukur Tahap Kecintaan UMNO Kepada Rasulullah S.A.W

Diriwayatkan daripada Umar bin al-Khattab r.a bahawa beliau telah berkata kepada Rasulullah s.a.w: “Wahai Rasulullah! Engkau lebih aku cintai daripada segala sesuatu melainkan nyawa yang ada di dalam diriku. Lalu Rasulullah s.a.w berkata:” Tidak sempurna iman seseorang sehinggalah aku lebih dicintai daripada dirinya sendiri. Umar pun berkata:” Demi Tuhan yang telah menurunkan al-Kitab kepada engkau, sesungguhnya engkau lebih aku kasihi daripada diri aku. Baginda berkata kepada Umar:”Sekarang iman engkau telah sempurna wahai Umar!”

Huraian
1. Rasulullah s.a.w adalah orang yang paling berhak dicintai daripada sekelian makhluk di dunia ini.
2. Mencintai baginda tidak mencukupi hanya dengan menyatakan dengan lisan tetapi hendaklah dibuktikan dengan perbuatan dan amal seperti mempraktikkan sunnahnya dan melaksanakan segala ajarannya.
3. Orang yang sentiasa menjaga akhlaknya dan mencontohi peribadi Rasulullah s.a.w di hari akhirat kelak akan mendapat ganjaran syafaat daripada baginda.
4. Kita hendaklah berusaha untuk sentiasa menyuburkan iman di jiwa dan mempastikan bahawa setiap perbuatan yang dilakukan tidak bercanggah dengan syariat yang dibawa oleh baginda.

Sumber

Tapi bagaimana kita boleh mengatakan bahawa kita mencintai Rasulullah S.A.W jika kita terang-terang melakukan perkara yang Baginda tidak suka sehingga Baginda mengatakan 'Mereka Bukan Dari Ummatku':

Rasulullah S.A.W bersabda;
Bukan dari kalangan kami mereka yang kempen/menyeru kepada asobiyyah. Bukan dari kalangan kami mereka yang berperang atas dasar asobiyyah. Bukan dari kalangan kami mereka yang mati atas dasar Asobiyyah

Dalam menafsirkan maksud Asobiyyah, pengarang kitab 'aun mabud' menyebut:
"mereka yang menyeru manusia kepada perhimpunan atas asobiyyah adalah mereka yang memberi pertolongan kepada orang zalim"

"Asobiyyah adalah fikrah perkauman, kedaerahan, kenegerian, dan sebagainya sehingga sampai satu tahap menafikan kebenaran.Perangai asobiyyah ini wujud pada UMNO. Ekoran itulah, mereka sanggup menolak islam, manafikan agama, menafikan hak manusia, menangkap manusia yang menetang dan menyumbat mereka dalam tahanan ISA dan sebagainya, semata-mata kerana mahukan semangat kemelayuan mereka ini dibangunkan disamping menghaprakkan bangsa selain melayu.

Dimanakah tahap kecintaan UMNO kepada Rasulullah S.A.W jika mereka terang-terang melakukan apa yang Rasulullah S.A.W larang.Adakah dengan mengadakan Perarakan Maulid Nabi telah menambahkan kecintaan kepada Rasullullah sedangkan UMNO terang-terangan melakukan perbuatan yang telah Rasulullah S.A.W larang? Bagaimanakah UMNO sanggup mengatakan kecintaan terhadap Baginda S.A.W jika UMNO langsung tidak berminat memerintah negara ini dengan syariat Islam yang sebenar-benarnya?

Kami bukan hanya berkata tentang HUDUD tapi kami mahukan semuanya Islam tidak kira dari segi apapun.Kami mahukan Sistem Pendidikan berciri Islam,Ekonomi Islam,Pemerintahan Islam dan segala-galanya Islam, Kerana apa kami mahukan semua ini, kerana dengan inilah dapat kami buktikan kecintaan kami kepada Rasulullah S.A.W dengan memartabatkan syiar Islam sebagai Ad-Deen yang jelas kini penentang besar kami adalah UMNO sebuah parti politik yang berdasarkan Asobiyah Kebangsaan semata-mata. Mereka melahirkan Melayu-Melayu yang menjadi Perasuah,Pemfitnah,Penyangak Wang Rakyat,Penyalahguna Kuasa Demi Kepentingan Politik,Korupsi dalam segala sudut dan Penindas Rakyat Yang Mahukan Keadilan.Jadi dimanakah tahap kecintaan UMNO kepada Rasulullah S.A.W?

Rasulullah dalam mengenangmu
Kami susuli lembaran sirahmu
Pahit getir pengorbananmu
Membawa cahaya kebenaran

Engkau taburkan pengorbananmu
Untuk umatmu yang tercinta
Biar terpaksa tempuh derita
Cekalnya hatimu menempuh ranjaunya

Tak terjangkau tinggi pekertimu
Tidak tergambar indahnya akhlakmu
Tidak terbalas segala jasamu
Sesungguhnya engkau rasul mulia
Tabahnya hatimu menempuh dugaan
Mengajar erti kesabaran
Menjulang panji kemenangan
Terukir namamu di dalam Al-Quran

Rasulullah kami umatmu
Walau tak pernah melihat wajahmu
Kami cuba mengingatimu
Dan kami cuba mengamal sunnahmu

Kami sambung perjuanganmu
Walau kita tak pernah bersua
Tapi kami tak pernah kecewa
Allah dan rasul sebagai pembela

No comments: