Thursday, August 20, 2009

Berkata benarlah kerana yang benar itu benar..




Umpatan yang di haruskan -Imam Al-Ghazali-
Imam Nawawi dan Al-Imam Al-Ghazali menceritakan enam keadaan mengumpat di haruskan.

1-Ketika dizalimi
Imam An nawawi berkata"Mereka yang dizalimi boleh mengadu kepada sultan,qadhi ataupun sesiapa yang mempunyai kemampuan untuk menghilangkan kezaliman itu.
Sabda Rasulullah SAW"Sesungguhnya orang yang mempunyai hak (yang di zalimi)mempunyai perkataan(berhak bercakap dan bersuara)"

2-Ketika meminta pertolongan untuk mengubah kemungkaran.
Maknanya menceritakan kemungkaran seseorang untuk mendapat bantuan adalah diizinkan.Pada zaman khalifah umar al-Khatab,satu laporan dari syiria berhubung seorang lelaki pembuat arak yang bernama Abu Jundul sampai kepada beliau.Omar terus menulis surat menegur dan akhirnya Abu Jundul bertaubat dan berhenti dari perbuatannya.Omar tidak mengangap laporan terhadap Abu Jundul tersebut sebagai satu umpatan.

3-Ketika meminta Fatwa

4-Ketika menyedarkan masyarakat Berhubung suatu Kemungkaran
Masyarakat perlu disedarkan tentang bahaya dan kesesatan disekeliling mereka.mereka juga perlu disedarkan tentang kezaliman dan kemungkaran yang sedang melanda.Rasulullah SAW pernah menceritakan tentang kejahilan orang-orang tertentu pada zaman baginda "Aku tidak yakin sifulan bin sifulan mengetahui agama sedikitpun"
(riwayat Bukhari)

Dalam hadith tersebut Nabi menceritakan tentang keadaan dua orang munafik yang berpura-pura memeluk Islam agar sahabat-sahabat berwaspada dengan mereka.
Imam Al-Ghazali berkata "Apabila kamu melihat seorang alim sering mengunjungi seorang pembuat bidaah atau fasik dan kamu khuatir bidaah itu menular kepadanya,kamu berhak menceritakan keburukan orang itu kepada si alim tadi".
Apabila berlaku penghinaan keatas syariat,penyalahgunaan kuasa dan penyelewengan hak rakyat secara terang dan nyata,syariat mengizinkan pendedahan kepada masyarakat supaya rakyat berhati-hati dengan pemimpin begini.

5-Mereka yang melakukan maksiat(dosa)secara terang tanpa sembunyi
Omar Al-khatab berkata "Tidak ada kehormatan terhadap orang-orang fajir"
Menurut imam Al-Ghazali kalimat "fajir" bermaksud ,mereka yang melakukan kefasikan secara terang tanpa berselindung

Kata imam Al-Ghazali lagi lelaki yang menampakkan dirinya seperti wanita,golongan yang mempunyai kedai minuman keras(atau zaman sekarang saham dalam syarikat arak),
mereka yang minim arak ditempat awam,orang yang mengambil harta manusia secara paksa,mereka ini lah yang dimaksudkan menzahirkan perbuatan keji tanpa rasa malu.
Apabila kamu menceritakan maksiat yang mereka lakukan,kamu tidak menanggung sebarang dosa.

Hasan Al-Basri berkata "Tiga golongan yang boleh di umpat iaitu,mereka yang mengikuti hawa nafsu,yang melakukan kefasikan secara terang-terangan,dan pemimpin yang zalim"

6-Memberi gelaran sebagai pengenalan bukan untuk menghina
Menghina seseorang dengan gelaran tertentu adalah di larang.Tetapi pengecualian diberikan jika untuk pengenalan diri.

3 comments:

CUPING MERAH said...

bergasak la korang sama sendiri..
yang untung nnti kita orang..

Na'im Nikmat said...

Pasti kan Permatang Pasir milik kita
Takbir!!!

Briged Akhdor LR2 said...

satu artikel yg dapat mmberi manfaat pada penentang kezaliman ..syabas naim ..mike mmg manthop..