Nuffnang

Innity

Innity

Monday, November 18, 2019

NASIHAT UNTUK PENCINTA ANJING, " BODOH TU SIMPAN SIKIT".



Ringkasan report Polis :

Pada 15/11/2019 jam lebih kurang 1420hrs, pengadu telah dimaklumkan oleh guru Sekolah Agama Rakyat Haji Awaluddin Batu 7 Jln. Pantai Telok Kemang telah digigit oleh anjing liar semasa menunggu kelas dibuka.

UMUR : 6 TAHUN

Pelajar tersebut telah mendapat digigit di bahagian leher dan tangan serta telah dibawa ke Hospital Port Dickson untuk mendapatkan rawatan.

Tujuan pengadu buat laporan mahu pihak MPPD mengambil tindakan terhadap anjing-anjing liar yang selalu memasuki kawasan sekolah dan membahayakan keselamatan murid-murid.

Terima kasih tuan.

Sumber disini

Baru-baru ini viral video beberapa orang awam menghalang penguatkuasa menangkap anjing² liar.

Dalam video itu dia seolah-olah mengatakan perbuatan penguatkuasa kuasa itu kejam, kemudian berkata bahwa Islam tidak memusuhi anjing.

Sebenarnya orang awam itu jahil kononnya mereka ini mengaku sebagai pencinta haiwan tetapi kejahilan mereka jelas apabila tidak dapat membezakan haiwan liar dengan haiwan peliharaan.

Penguatkuasa menangkap haiwan liar kerana aduan orang ramai bukan sebab untuk menyakiti haiwan itu.

Mungkin "pencinta haiwan" ini akan sedar bila anak atau ahli keluarga mereka yang digigit oleh anjing liar.

Bak kata pepatah moden, "bodoh tu simpan sikit".

Sekian.

5 comments:

Lone ranger pomen said...

Aku tak Cinta anjing, Tapi Aku Bela anjing 2 ekor utk jaga bengkel aku. Pasal tempat aku ramai sgt Melayu Jadi Doktor peribadi... Aku tak Beli pun. Anjing liar aku bagi makan hari2, last Jinak. Sampai la ni. Siang aku kena ikat Pasal posmen pun Dia kejar. Org eksiden dpn bengkel aku pun Dia kata Salah anjing Aku. Siap PAU lagi 300 utk repair moto Dia. Melayu biase la. Dgn org cina Dia tak berani. Peniaga kecik mcm Aku ni Dia Suka la ambik kesempatan. Tapi rahmatnya. Sejak ari tu. Setiap Kali nak Raya dia tak dtg tempat aku minta sumbangan utk Buka puase anak2 yatim la, Beli baju Raya utk anak yatim la. Dah 8 tahun Aku Kat situ, dah 6 Kali aku kena bagi tiap Kali puase. Masuk puase lepas Dah 2 tahun tak dtg. Malu la tu kot. Aku bank in sendiri tiap Kali puase. Boleh nak tangkap. Cuma Pakai otak jugak la. Dia mahluk Allah jugak. Takde akal, Tapi ade perasaan. Tau sakit, Tau takut. Sedangkan gulai daging Lembu yg ade seketul babi pun Dah OK. Takkan la dgn anjing nak keras2 sgt. Anjing kalau kering Takpe terkena. Jho low, Eh silap. Babi Langsung tak bleh. Paris Hilton je bleh pegang.

I said...

Setuju dengan tuan... undang2 melindungi haiwan memang baik tapi kena tengok dulu apa situasinya... anjing ni binatang... mana dia tau nk fikir... yng penting bagi hawan2 ni kenyang dan menang... undang2 larang bunuh..tembak monyet dan makhluk perosak... entah sapa yang buat undang2 macam ini hinggakan orang kampung jadi mangsa... nak tembak tak boleh... senapang pulak tak semua ada... pendapatan orang kampung ni hasil pertanian dan buah2an.. kalau dah musuh tanaman dilindungi.. apa lagi yang tinggal.. buah2an tak larat nk dijaga... saya pernah lihat kumpulan kera.. beruk hampir 100 ekor menyetang dan memusnahkan taman.. haiwan ni tak takut dengan manusia.. kita takut tgk taring2 yang kuning dan panjang tu... haiwan membiak dengan cepat.. 3 atau 5 bulan dah lahir generasi baru... Manusia pula 9 bulan baru ada baby... manalah kita nk menang lawan haiwan2 ni... kesihan pada haiwan ni perlulah bertempat.

Anonymous said...

Inilah akibat dibiarkan anjing berkeliaran. Apabila pihak berkuasa tangkap, akan ada pula pihak tertentu yang menentang.

Sebahagian negara barat membuat peraturan bahawa semua anjing yang didapati tanpa tuan atau berjalan tanpa tali yg dipegang oleh tuannya akan ditangkap.

nan DGURUN said...

...itulah yang dikatakan bodoh sombong. Lebih menganjing dari anjing.

Anonymous said...

Bila anjing anjing mula berani bersuara..
Gitu ler bunyi nyer..
dap dap dap dap..

Innity