Thursday, October 20, 2011

Biar Betul Ini Rupanya Kebenaran Di Sebalik Video Budak Digilis Di China

Aku yakin ramai rakyat Malaysia ingin tahu kenapa semua orang hanya mampu memandang dan langsung tidak berusaha membantu budak berumur 2 tahun yang dilanggar di China baru-baru ini.


"Okaylah, sejak petang semalam, memang kecoh pasal video budak 2 tahun kena langgar dengan van dan lori tapi malangnya takde seorang pon yang peduli.Budak malang tu dah terbaring berlumuran darah tapi orang yang lalu lalang tu buat dek jek... Video tu mmg tersebar dgn cepat dan ramai yang marah dengan kejadian ni... Kejadian ini berlaku di China dan bukan di Malaysia.

Pagi ini pon HOT fm buat topik pasal ni...

Sekarang aku nak cerita fakta sebenar dan boleh juga dikatakan peringatan pada korang yang nak pergi ke China... Kalau korang jumpa or ternampak orang lain dalam kesusahan seperti seorang makcik terjatuh basikal, atau budak kecik dipukul or dibuli ataupun ko nampak seorang tua yang tibe2 diserang sakit jantung,

sila jangan tolong..

Ye, benar2 kawan2. JANGAN TOLONG! Nak tahu kenapa? Sebabnya bila kau tolong, orang itu dah menjadi tanggungjawab engkau. Contohnya, kau nak tolong makcik yang jatuh basikal tu, katakan makcik tu patah kaki, maka ko yang kena tanggung sume kos perubatan die sbb ko yang tolong dia...

Ataupun ko akan disaman oleh anak makcik tu sbb ko lah penyebab mak die jatuh...Inilah faktanya di China. Nilai moral dah takde. Mereka akan pentingkan diri sendiri sbb kalau mereka tolongpun mungkin mereka yang akan tanggung akibatnya...

Serius wa cakap lu. Cerita ini diceritakan oleh ofismate aku yang membacanya dalam akhbar cina minggu lepas.

Dalam akhbar tu penulis bagitau ada seorang askar (kalau tak silap aku) menolong seorang tua yang terjatuh secara tiba2.. Kerana prihatin takde org lain nak tolong maka askar ni pon naklah bantu tapi anak org tua ni nampak die pegang mak die so die tuduh askar ni yang tolak mak dia. So askar ni kena saman dan terpaksa menanggung kos perubatan org tua tu..

Akibatnya die kena buang kerja. Jadi kes budak yang kena langgar ni pun sama.Baik biarkan jek budak tu sbb kalau tolong and jadi pape yang lebih teruk kat budak tu, diorang yang kena tanggung.

Nak tahu tak apa yang pemandu van tu cakap pasal die langgar budak perempuan tu? Mula2kan die dah terlanggar budak tu and die berhenti kejap sbb perasan die langgar budak. Masa tu budak tu berada di tgh2 antara tayar depan dan belakang. Die terfikir kalau budak tu mati, die cuma perlu bayar denda lebih kurang RMB10,000- RMB20,000 je tapi kalau budak tu hidup die kena tanggung akibatnya seumur hidup so die teruskan langgar budak tu dengan harapan budak tu akan mati. Itulah undang2 di China yang mana kalau langgar mati lebih senang nak kira drpd langgar hidup. So sekarang pemandu van tu sangat berharap yang budak kecik ni akan mati..

Terukkan? Ini bukan tipu tau tapi seperti yang tertulis dalam paper cina hari ni...

Jadinya kalau sampai di China ingatlah pesan aku ni...

JANGAN TOLONG kecuali family ko sendiri...

Kalau ofismate aku tu tipu maka tipulah aku...

Semoga perkara ini takkan terjadi di Malaysia tercinta ini...

Kesimpulannya, di mana saja, manusia semakin hilang pertimbangan diri.

kredit:prince91

N'N:Wallahua'lam.

6 comments:

Anonymous said...

Saya dah menjangka sebab musabab orang yang lalu lalang tidak mahu menolong. Secara nyata, kita tak boleh menghakimi mereka menggunakan nilai moral kita... namun dari sudut moral yang universal menunjukkan bahawa perkara sedemikian memang tak patut.

Samalah keadaan di Malaysia, saya terus terang takkan berani untuk menghentikan kenderaan bagi membantu orang yang mengalami kerosakan kenderaan di tepi jalan. Bukan tidak prihatin, tapi bimbang sama ada pertolongan kita itu ibarat 'melepaskan anjing tersepit' dengan kes perompakan dan pembunuhan yang berleluasa sekarang.

bunbinban said...

betul tu. Member gua tlg org tua kete rosak tepi jln on the ke tempat keje, ada kete terbabas langgar dia. kaki patah masuk besi. Bila nak claim socso, socso leh jawab dia tak layak sbb time dia tlg org tua tu dia bkn berada di atas laluan......hahaha...lu bayangkan, kete pakcik tu di bahu jln besar(laluan ke tempat keje)je bkn jln lain pun....sampai skang dia tak dpt apa2..naya je. Gua pesan kat lu org, kalau jumpa sesiapa dlm kesusahan, tanya dulu dia keje mana. Kalau dia keje socso, lu biar je dia mati tepi jln...hahaha

otaklunyai said...

socso pun bayar gaji staf dia dgn wang caruman kita... sebab tu dia nak jimat2... tapi ada jugak kes yg buat tuntutan tipu... rugi juga duit pencarum.. guna repot doktor palsu dan ada yg kautim dgn doktor 50-50...

Anonymous said...

betul tu ,kat MSIA ni pun dah jadi,
2-3 bulan lepas ,saya sedang memandu, tiba-tiba (melalui cermin pandang belakang)saya nampak ada motosikal jatuh ,lalu saya berhenti bertanya dan ingin menolong, tapi mat rempit tu kata saya yang menyebabkan dia jatuh , sedangkan dia terjatuh dan terlalu jauh dari saya ,lalu meminta ganti rugi kepada saya , pelik kan ,
selepas tu . semua kemalangan yang saya lihat ,maka saya buat tak tau je , lantak lah ko rang

Blogger said...

So,kalau berlaku depan mata kita jangan tolonglah,kalau kita orang islam kita kena yakin yg setiap kebaikkan yag kita lakukan dibalas dengan kebaikkan(syurga) kalau dah tak yakin maka......sendiri fikirlah,,

Na'im Nikmat said...

Salam buat semua,

Sebenarnya bagi pendapat saya ummat Islam adalah digalakkan untuk membantu sesama manusia, cuma ada segelintir manusia yang suka mengambil kesempatan atas kebaikan orang lain.

Manusia sebegini amatlah keji dan hina kerana keikhlasan kita menolong dibalas dengan sesuatu yang amat jahat.

Sebagai seorang Muslim harus yakin yang setiap kebaikan yang kita lakukan akan dibalas diakhirat kelak.

Tapi jika kita nampak seperti ada yang tidak kena dengan seseorang yng meminta pertolongan itu maka eloklah kita mengambil langkah seperti menelefon pihak berkuasa terus samada Polis@Ambulans.

Namun jika kita yakin dapat membantu niatkan dalam hati kita yang kita membantu semata-mata kerana Allah S.W.T insha Allah kita akan dilindungi.

Perbanyakkan doa perlindung diri seperti Ayatul Kursi & zikrullah.

Wallahua'lam.