Wednesday, May 25, 2011

Ini Dia Juara Tidur Siang Di Sepanyol

http://stat.k.kidsklik.com/data/photo/2010/10/25/1223245p.jpg

MADRID, KOMPAS.com — Seorang lelaki Ekuador telah memenangi pertandingan tidur siang yang julung kalinya di Sepanyol. Pertandingan selama sembilan hari yang diselenggarakan National Association of Friends of the Siesta itu merupakan sebahagian dari kempen mereka untuk menghidupkan kembali dan mempromosikan tradisi Sepanyol. Pertandingan itu berlangsung di sebuah pusat membeli belah yang sibuk di Madrid.

Pedro Soria Lopez, lelaki itu, menduduki tempat pertama pada hari Sabtu dan berhak ke atas hadiah yang bernilai 1.000 euro setelah dia tidur siang di sebuah sofa biru selama 17 minit. Dengkurannya yang tercatat mencapai 70 desibel atau sama dengan suara seseorang yang sedang berbicara keras membuatnya mendapat point tambahan. Lelaki 62 tahun itu mengatakan, makan siang yang banyak sebelumnya telah memungkinkannya untuk tidur siang.

Masing-masing dari 360 peserta diberi waktu 20 minit untuk berbaring, sementara seorang doktor memerhati mereka dengan perangkat pulsa-ukur untuk menentukan berapa lama mereka tertidur. Para juri memberi point untuk posisi tidur yang benar, kenyaringan dengkuran, dan pakaian yang paling eye-catching.

"Misi dari kejuaraan ini adalah untuk menyebarkan gagasan bahawa tidur merupakan sesuatu dari kita yang harus dipertahankan dan dipraktikkan kerana itu sihat dan baik untuk semua orang," kata Andres Lemes, juru cakap National Association of Friends of the Siesta sebagaimana dikutip Telegraph, Minggu (24/10/2010). "Pola kehidupn moden membuat kita sulit untuk mengambil tidur siang lagi," tambahnya. "Namun, kajian menunjukkan, itu adalah cara sihat yang dapat mengisi kembali bateri Anda."

sumber :http://internasional.kompas.com

No comments: