Wednesday, May 27, 2009

Apa misi Mak Minah?

Kempen Pilihanraya Kecil Penanti telah bermula. Calun-calun yang menawarkan diri sedang bersungguh-sungguh menawan hati pengundi. Dengan ketiadaan Barisan Nasional menyertai saingan kali ini suasana kemeriahan sebenar Pilihanraya langsung tidak dirasakan. Boleh dikatakan tidak ada Isu yang hendak diperkatakan oleh mereka-mereka yang bertanding. Setiap calun nampaknya tidak mahu membuang masa dan jika berkesempatan setiap pengundi akan dijejaki. Mengikut laporan calun PKR Sdra Mansor Othman tidak ketinggalan menghadiri ceramah-ceramah yang diatur oleh Parti, disamping itu beliau juga pergi berjumpa dengan para pengundi dari rumah kerumah. Dikalangan calun- calun Bebas hanya Nai Khan Ari yang berlambangkan “Wau Bulan” yang dilaporkan ada kesungguhan dalam berkempen.

Bagi Mak Minah walaupun beliau merupakan orang yang pertama membuat pengumuman untuk bertanding diPenanti tetapi apa yang diperlihatkan sama sekali berlawanan dengan hasrat asal beliau. Siang-siang lagi beliau telah meminta supaya Barisan Nasional memberi laluan kepada beliau berhadapan dengan PKR kerana kononnya rakyat Penanti lebih yakin dengan kepimpinan beliau dari Parti Keadilan Rakyat. Semenjak hari penamaan calun aktiviti khusus Mak Minah hanyalah membuat laporan polis, memanggil sidang media dan bercadang mengedarkan CD kepada setiap pengundi. Beliau dilihat lebih berminat membantu Suruhanjaya Pilihanraya mengenalpasti orang-orang yang melakukan kesalahan-kesalahan pilihanraya dan membantu SPRM dalam menjejaki individu-individu perasuah.

Didalam setiap Pilihanraya ketentuan orang-orang yang bertanding hanya disahkan sebaik sahaja Pegawai Pengurus Pilihanraya disatu-satu kawasan itu mengumumkan calun secara resmi. Bagi PRK Penanti ianya bermula pada 23 Mei sahaja. Jadi inilah kali pertama yang saya dengar Parti sehebat PKR terlalu takut berdepan dengan seseorang individu. Pendek kata Barisan Nasionalpun PKR ta` takut. Jadi BN tidak jadi bertanding itupun saya fikir mungkin takut kalah pada Mak Minah.

Proses pilihanraya bermula pada menamakan calun. Seseorang itu hanya akan diistiharkan sebagai calun setelah semua peraturan-peraturan dipatuhi dan disahkan layak. Jadi dengan memukul gendang beberapa minggu sebelum hari penamaan calun sepatutnya dikelasifikasikan sebagai “syok sendiri” sahaja.

Dilihat pada praktikalnya calun-calun Bebas yang lain lebih menonjol walaupun mereka tidak pandai sangat mengolah “mood” pengundi. Mereka berada diPenanti untuk mencuba nasib. Mereka tidak ada masa untuk membantu SPR menjejaki orang-orang yang melakukan kesalahan pilihanraya atau membantu SPRM mengenalpasti perasuah diPenanti ini. Mereka juga tidak menghalang jika ada orang lain yang suka membuat kerja-kerja tersebut.

Apa misi Mak Minah diPenanti hanya Mak Minah sahaja yang boleh menjawabnya.


Diimport dari blog Abah ku 'ahmadzawawi.wordpress.com'

No comments: