Thursday, May 28, 2009

Apa misi Mak Minah siri2

Hari mengundi diPenanti hanya tinggal tiga ( 3 ) hari sahaja. Parti Barisan Nasional telah kalah awal-awal lagi. Setelah 50 tahun lebih tidak henti-henti menyertai setiap Pilihanraya tidak kira besar ataupun kecil, baru sekarang mereka faham bahawa ada satu-satu penyertaaan mereka itu hanya membuang duit sahaja.

Sememangnya Pilihanraya adalah medan rakyat. Bagi yang merasakan mereka mampu berkhidmat tidak salah jika menawarkan diri untuk dipilih sebagai Wakil Rakyat. Bagi rakyat setempat pula secara majoritinya mereka perlu memilih orang yang terbukti layak memperjuangkan nasib mereka. Dan yang paling penting orang yang akan kita pilih itu mempunyai hubungan baik dengan pentadbir ditempat itu.

Tegasnya DUN Pena nti adalah dibawah pentadbiran Kerajaan Pakatan Rakyat (Negeri Pulau Pinang). Dengan memilih Calun yang ditawarkan oleh Pakatan Rakyat segala urusan serta sebarang masaalah yang dihadapi oleh penduduk setempat dapat diselesaikan dengan mudah dan berkesan. Dalam apa keadaanpun mereka yang Bebas akan melakukan kerja secara bebas juga. Mereka tidak mempunyai platform untuk mengerakkan segala aktiviti untuk masyarakat.

Bagi Mak Minah yang pada pandangan saya tidak memberikan sepenuh tumpuan untuk mendekati pengundi, besar kemungkinan selepas PRK Penanti ini beliau terus mencebur diri dalam kerja-kerja “watchdog” bagi memastikan pemimpin- pemimpin PR terutama PKR yang dipilih oleh rakyat menjalankan tanggungjawab dengan berkesan. Dan beliau juga mahu melihat Wakil-Wakil Rakyat Pakatan Rakyat bersih dari rasuah dan penyalahgunaan kuasa.

Berpandu kepada segala apa yang telah Mak Minah lakukan seperti merakam perbualan, membuat laporan polis dan melaporkan kesalahan-kesalahan pilihanraya kepada SPR, Negeri Pulau Pinang akan menjadi negeri pertama dalam negara ini yang benar-benar memandang jijik kepada rasuah dan tidak akan memberi ruang kepada sebarang kegiatan menyalahguna kuasa. Adalah dijangkakan lebih ramai rakyat Pulau Pinang akan mengikut jejak Mak Minah. Untuk mencurah bakti tidak semestinya kita seorang Wakil Rakyat.


Diimport dari blog Abahku 'ahmadzawawi.wordpress.com'

No comments: