Sunday, April 26, 2020

ULASAN: PATI DARI CHINA LEBIH BAHAYA BERBANDING ROHINGYA.


Fokus pd Pendatang CHINA, Kenapa Isu Rohingya yg panas?

Banyak video yg diviralkan berkenaan Rohingya dan rata-rata video tersebut adalah video lama terutama semasa solidariti utk Rohingya di Taman Tasik Titiwangsa pada tahun 2016. 

Isu Rohingya ini sebenarnya untuk membuat satu "diversion" akan isu pendatang China yg mendapat ic terutamanya apabila sudah mula beberapa individu dan ngo yang membuat laporan polis supaya warga cina diburu habis-habisan. 

Apabila ini bermula maka RBA terpaksa mencari jalan atau diversion agar pendatang China ini tidak digempur semasa PKP ini. 

Ada beberapa persoalan yg perlu dijawab oleh rakyat Malaysia iaitu mana lebih mudharat sama ada pelarian Rohingya atau pendatang China yg sudah dapat ic. Mari kite rungkai satu persatu. 

1. Pelarian Rohingya ini mudah dikenali dan mereka ramai menetap di kawasan tertentu sahaja seperti di Selayang dan Kuala Lumpur. 

Jumlah mereka sekitar 100,000 orang sahaja. Manakala pendatang China yg jumlahnya mungkin ratusan ribu orang sangat sukar dikenali kerana rupa mereka yg sama dengan cina tempatan kecuali apabila mereka bercakap dan dr sini kita mengenali mereka sebagai pendatang China. 

Manakala mereka bertebaran di serata tanahair selagi ada kawasan bandar yg majoriti masyarakat cina maka pendatang china boleh menyelinap bersama mereka. Terdapat berpuluh buah bandar yg ada ramai orang cina. 

Mana lebih mudarat dan berisiko antara orang Rohingya yg mudah dikenali dan hanya berada di Selayang dan Kuala Lumpur berbanding pendatang china yg bertebaran di serata bandar di Malaysia. 


2. Pendatang China mempunyai kekuatan ekonomi (duit) yg mana mereka mampu utk mendapatkan ic walaupun dgn kos yg tinggi. 

Manakala orang Rohingya adalah susah dan mereka tidak mampu utk mendapatkan ic dan hanya bergantung kpd kad UNHCR. 

Mana lebih mudarat dan berisiko Rohingya atau pendatang China yg mampu mendapatkan yg akhirnya boleh mengundi pada PRU berbanding orang Rohingya.  


3. Krisis di Laut China Selatan menunjukkan betapa hampirnya tentera China di Malaysia. Sekiranya AS menarik diri dan tidak campurtangan di Laut China Selatan, dan China boleh mempengaruhi geopolitik di Asia Tenggara. 

Seandainya kita mahu membuat tindakan ke atas pendatang China pada masa itu di masa China sudah kuat di Laut China Selatan maka kita bolehlah anggap bahawa pendatang China di Malaysia sudah selamat kerana pasti kerajaan yg memerintah Malaysia tidak berani mengganggu mereka. 

Berbanding Rohingya yg tidak mendatangkan sebarang ancaman pun jika kita membuat tindakan ke atas mereka kerana tiada negara yg "back up" mereka berbanding pendatang China. 

Banyak lagi hujah lain yg boleh rakyat Malaysia fikirkan dengan matang yg mana dengan menumpukan pada isu Rohingya secara tidak langsung terus terlupa pasal isu LTTE, perhimpunan komunis, penipuan Atok berkaitan isu 1mdb dan bnyk lagi. 

Pada hemat penulis isu Rohingya bukan satu isu pun sebab mereka tinggal setempat dan mudah diuruskan berbanding pendatang China, LTTE dan lain-lain. 

Terpulanglah kepada rakyat Malaysia. Jika anda mudah diumpan oleh RBA dan DAP maka silalah fokus kepada isu Rohingya. Ini negara demokrasi, tiada siapa boleh menghalang anda utk berhujah kecuali secara terang melanggar undang-undang sedia ada. 

Fuad Salleh

15 comments:

Mohd Rosdi Bin Che Long said...

Kalau dah nama PATI semua berbahaya kpd negara x perlu nk libat agama dan bangsa

cikminah said...

Kamu sayang sgt ROHINGYA. Apa kata, kamu ajak mereka berserta kambing dan lembunya tinggal di rumah kamu....?????

Maaf...saya takkan menyewakan mana-mana apartmen saya di Seri Murni untuk didiami oleh Rohingya dan kambingnya. Ya, saya memang kejam tak semulia kamu. Maaf, saya memang tak boleh terima orang mengaku Islam tak menunjukkan perangai keislamannya, menjaga kebersihan dan patuh pada undang-undang. Di mana bumi dipijak, di situ langit dijunjung. Buksn nak terus hidup ikut budaya sendiri.

Bila semua orang menyampah dan menolak Rohingya ni, mesti ada sebab yg tuntas.

Rakyat Malaysia terkenal baik hati. Kita terima pelarian BOSNIA, VIATNAM,PALESTIN, SYRIA dan juga Rohingya.

Cuba kamu tanya diri kamu, kenapa dpd ramai-ramai kaum pelarian ni, orang Malsysia benci sgt dgn ROHINGYA ni....????

Tak payah guna alasan pati Cina konon hilang lesap, rupanya dapat IC pelesu. Dah lama benda ni kamu semua mainkan untuk bsngkitkan kemarahan Melayu. Kami dah tolak pun Dap. Sekarang kamu nak kami terima pati baru - Rohingya di atas alasan Islam.Cina pun ramai Islam. Kita ada Ustaz Ebit tapi orang tak marah sgt mereka. KENAPA....???

Orang marah kat Rohingya. Mesti ada sebab yg tuntas. Jadi untuk cari jawapannya, kamu belalah beberapa pasangan Rohingya di rumah kamu. Cari jawapannya.

Oh ya...cuba kamu masuk blog 'Theunspinners'....lni blog umno/PAS taw, bukan DAP. Di situ kamu boleh dapat jawapannya. Tapi kamu mungkin tak percaya dan anggap semua orang jahat dan fitnah, jadi kamu belalah sendiri bangsa Rohingya ni.

Isaac said...

Jgn byk cakap ada bukti gempur...klau ada siapa Melayu yg beri IC tu...ini dari zaman BN lagi

cikminah said...

Hahahaha..... kosong, TAK BERANI NAK SIARKAN KOMEN-KOMEN KAMI!!!!

Nasib kamu berani siarkan berita pasal PEGAWAI TINGGI IMIGRESEN JUAL IC KAT PENDATANG, di entry terbaru kamu. At least, kamu sedar dah kena kelentong dgn geng Lobai yg nak halalkan kemasukan Rohingya beramai-ramai di negara kita.

Dengan ini, dosa memfitah berita kemasuksn 76,280 CINA PRC siap diberi IC hilang tak dapat dikesan, lebur. Sah ini berita pelesu untuk mengaboi dan menghalalkan kemasukan ROHINGYA.

Kenapalah lebai-lebai PAS ni menggila kat Rohingya. Mereka ni busuk dan pengotor. Just Islam by name tapi tak amalkannya. Saya berani cakp ni, based on kisah bela kambing dalam rumah di flat Sri Murni, Selayang. Tahinya bertaburan, jadi bagaimana nak solat dalsm najis ni....????

Ni baru Flat Seri Murni. Pasar Borong Selayang, kotor nacam di Cox-baza dan Rakhin. Pengotor macam ni Lebai sanggup pelok.....????
Eiiiii.....geli.

Anonymous said...

Laksanakan hudud sm ruu355 segera!! Dulu terpekik terlolong berwirid salahkan DAP. Sekarang dah pegang kuasa. Nak tangguh apa lagi? Takkan pak lebai nak menipu??

Anonymous said...

Dah pgg kuasa ni kan? Gempur jer la suma PATI. X payah nak pilih2 agama apa. menteri melayu ramai dalam PN. Xkann suma tak berguna??

Anonymous said...

Berdasarkan pengalaman saya, yang Komen berapi-rapi ni la geng RBA.

Azzamys said...

nasib kaulah minah berjiran dgn geng rohingya..mintaklah bantuan kt mp dap tu..tu kan kawasan dia.

Anonymous said...

Mmg..asal komen yg hina Pas, suma RbA. Asal komen hina ph, suma lebai..xkan lebai menipu??

hero malaya said...

Klu saudara luaskn minda, lapangkan hati, saudara akan faham mesej sebenarnya adalah jgn terlampau tertumpu akan isu rohingya ni sehinggakn lupa akan isu ic yg lebih besar yg mampu menggugat keselamatan dan keharmonian negara. Ya. X dinafikan isu rohingya, PATI ini juga penting namun jika nk dibandingkan dgn isu IC palsu,pelancung asing China, India yg ada laporan masuk negara namun tiada laporan keluar semula, maka isu rohingya PATI ini sebenarnya habyalh untuk distract pandangan rakyat Malaysia akan isu IC palsu.

cikminah said...

Dan kamu lebai kulup....kahkahkah.

Unknown said...

Ntah la cik minah ni...yg mcm nk marah sgt kt fuad tu knape??,ade pulok suruh org tu bawak kambing masuk rumah?ngko ni knape cik minah?puasa ke tak ni?org tu bagi pandangan je pun...cuba bawak2 bersabor...
Tak boleh jadi menteri ngko ni cik minah..

Unknown said...

Pebende la ngko ni cik minah

Dzu said...

Cikminah guna otak ye mana ko suka org islam atau kapiak cina komunis..

ninja biru said...

rohingya hanya ber iq 80.
buat anak banyak2. kalau jadi warga negara malaysia boleh merosakkan negara. myanmar benci rohingya di sebabkan banyak pengungsi dari bangladesh dan bila sudah banyak menindas warga tempatan.