Thursday, April 9, 2020

LELAKI INI HAIRAN MENGAPA KANADA KALAH DENGAN MALAYSIA DALAM MENANGANI COVID-19.



Apa Malaysia buat yang Kanada tidak buat sehingga keputusannya sangat berbeza?

Itulah persoalan yang menjadi tanda tanya kepada beliau.

Satu perkongsian daripada seorang individu yang menggunakan nama Zubayer M di Facebook miliknya membezakan jumlah kes di Kanada dan Malaysia yang lebih tinggi walaupun mempunyai saiz populasi yang lebih kurang sama.

Menurutnya,"Kanada dan Malaysia mempunyai saiz populasi yang sama. Jumlah kenaikan kes Covid-19 di negara kami naik mendadak. Apa yang Malaysia telah lakukan? Saya rasa Perintah Kawalan Pergerakan yang dilaksanakan pada 18 April lalu memberi kesan yang berbeza." - MHI ALL NEWS

Walaupun sebelum ini terdapat suara-suara yang mempertikaikan tindakan kerajaan Malaysia namun kini kita telah melihat hasil daripada tindakan Kerajaan Malaysia untuk melaksana PKP.

Sama-samalah kita rakyat Malaysia berdoa semoga kita dapat menghapuskan Covid-19 dari bumi Malaysia yang tercinta.

1 comment:

Anonymous said...

Beza nya culture, global travel, urbanization and size of economy. You cannot shut big ecomony like canada instantly. YOU have to throttle down slowly to balance that you can restart with hicup.It is like shutting the engine of big ship. You have to do it slowly so that you can restart on orderly manner. Small economy is like outboard engine. Just kill the switch. CHINA can do it because it has a lot of backup and central control economy.