Friday, October 18, 2019

AHLI PARLIMEN PONTENG: INILAH POLITIKUS YANG KALIAN SEMUA BANGGAKAN.

Foto hiasan- Astro Awani

Hari ini Timbalan Speaker Nga Kor Ming terpaksa mengarahkan loceng Dewan Rakyat dibunyikan selama seminit ekoran jumlah Ahli Parlimen tidak mencukupi sewaktu perbahasan Rang Undang-undang Pembekalan (Belanjawan) 2020.

Sementara itu, pada sidang akhbar, ketua pembangkang, Datuk Seri Ismail Sabri Yaakob menyifatkan insiden ini sebagai titik hitam dalam sejarah dewan rakyat apatah lagi baru-baru ini juga terdapat trend ahli parlimen ponteng ketika debat dijalankan.

“Jika kita melihat trend sejak Isnin 14 Okt, malah timbalan perdana menteri pun terpaksa melakukan ciapan apabila beliau menyedari kerusi kosong ketika mendengar debat.

Pada hari Rabu 16 O?kt, hanya timbalan menteri pendidikan hadir, malah menteri kewangan dan timbalannya turut tiada.

Hari ini,  ia telah mencapai tahap di mana mereka terpaksa menghentikan prosiding dan membunyikan loceng kerana kurang daripada 26 Ahli Parlimen di Dewan.

Nampaknya ahli parlimen dan menteri tidak berminat untuk berdebat.

Saya cadangkan Parlimen dibubarkan dan digantikan oleh anggota Parlimen baru yang lebih berminat mengambil bahagian dalam perdebatan,”– Datuk Ismail Sabri.

Inilah sikap politikus yang kalian bangga²kan. Ada yang sanggup bertegang leher, putus saudara dan putus sahabat demi mempertahankan ahli politik pujaan masing².

Hakikatnya mereka seperti memakan gaji buta. Sepatutnya mereka menunjukkan kesungguhan dalam perdebatan bajet 2020 tetapi lihatlah apa hadiah mereka kepada anda.

Sekalipun mereka ponteng gaji dan elaun yang tinggi tetap mereka terima dan adakah mereka peduli apa yang anda fikir.

Sudah tiba masanya rakyat menjadi matang dan bersatu. Ahli politik yang gagal berkhidmat dengan baik patut direhatkan dan ditukar dengan pemimpin yang mampu dan rajin berkerja.

No comments: