Friday, October 25, 2019

KETEPIKAN EGO, MAT SABU PERLU BERGURU DENGAN H20

MENHAN PERLU IMPROVE CEPAT TANPA ALASAN



Oleh: Dr Tanaka Mustafa

1) YB Mohamad Sabu, Menteri Pertahanan kena tegur dengan YB DS Hishamuddin Tun Hussin, bekas menteri Pertahanan, supaya jangan jadikan kurang pengalaman sebagai alasan untuk tidak mengemudi Kementerian dengan baik.

2) Kementerian Pertahanan memerlukan seorang menteri yang kemas menentukan polisi serta pantas membuat keputusan-keputusan penting. Di bawah menteri adalah para angkatan tentera yang berpengalaman lama. Sudah tentu mereka memerlukan professionalisme menteri untuk menguruskan kementerian.

3) Tapi ya lah, nak buat macamana, kelulusan menteri tak ada kaitan langsung dengan selok-belok pertahanan negara. Bahkan tak ada pun kelulusan dalam bidang pengurusan dan apa-apa profesionalisme. Nampaknya Tun Mahathir seorang yang zalim kerana meletakkan sesuatu pada bukan tempatnya.

4) DS Hishamuddin walaupun dulu orang kata dia "pondan siam" (Mahfuz Omar et al.), dari segi professionalisme, dia lebih jauh mantap berbanding Menhan hari ini. Jauh gila-gila punya. Setakat tuduhan rasuah dan salah guna peruntukan ke apabala ke atas beliau, itu perkara lain. Bab pengurusan kementerian, imej kementerian, ia satu isu lain.

5) At least, YB Menhan 'bergurulah' bab pengurusan kementerian dengan YB Hishamuddin bekas Menhan kalaupun geli geleman nak berurusan dengan DS Najib yang bekas Menhan juga. Ini hal pertahanan negara, jangan sampai orang pandang lekeh sangat. Ego letak tepi. Kita ego semula untuk kempen PRU15 nanti.

Sekian

No comments: