yang setia mengikuti blog ini dan ingin mengikuti

Firman Allah SWT:

Wahai umat manusia! Sesungguhnya Kami telah menciptakan kamu dari lelaki dan perempuan, dan Kami telah menjadikan kamu berbagai bangsa dan bersuku puak, supaya kamu berkenal-kenalan (dan beramah mesra antara satu dengan yang lain). Sesungguhnya semulia-mulia kamu di sisi Allah ialah orang yang lebih taqwanya di antara kamu, (bukan yang lebih keturunan atau bangsanya). Sesungguhnya Allah Maha Mengetahui, lagi Maha Mendalam PengetahuanNya (akan keadaan dan amalan kamu).
(Surah Al-Hujurat ayat 13)

Innity

Thursday, January 7, 2016

ORANG NI BOLEH DAPAT ANUGERAH KAKI BODEK NO 1.

Meh sini aku nak citer sikit kat korang, dulu 2006 hutang negara hanyalah 247 bilion lepas tu pada 2013 hutang negara telah meningkat kepada 546 bilion dengan peningkatan 299 bilion. Laporan terakhir 2015 pulak hutang negara telah menjangkau 847 bilion.

Meh perhatikan jadual Hutang Negara mengikut tahun:


1997 RM90 bilion

1998 RM103 bilion

1999 RM112 bilion

2000 RM125 bilion

2001 RM145 bilion

2002 RM164 bilion

2003 RM188 bilion

2004 RM216 bilion

2005 RM232 bilion

2006 RM247 bilion

2007 RM274 bilion

2008 RM317 bilion

2009 RM376 bilion

2010 RM405 bilion

2011 RM465 bilion

2012 RM501 bilion

2013 RM546 bilion

2014 RM677 bilion

2015 RM847 bilion

(Sumber International Monetary Fund & The Economist)


Bayangkan, hutang kerajaan pada 1997 hanyalah RM90 bilion tetapi selepas 17 tahun pada tahun 2014 telah menjadi RM677 bilion.


Pada 2003 ketika Tun Abdullah Badawi mengambil alih negara hutang negara ialah RM188 bilion.


Selepas 6 tahun pada 2009 ketika beliau melepaskan jawatan kepada Datuk Seri Najib ia meningkat sekali ganda sebanyak RM188 bilion kepada RM376 bilion.


Selepas 5 tahun Najib mengambil alih negara, hutang pada 2014 meningkat hampir sekali ganda sebanyak 301 bilion kepada RM677 bilion.


CUBA KITA KIRA - 847 BILION/30 JUTA RAKYAT MALAYSIA:


847000,000,000/30 JUTA=RM28,233.3

Korang faham tak setiap drpd kita berhutang RM28,233.3 kerana kegagalan UMNO/BN dan Najib. Adakah korang fikir BR1M selesaikan masalah org miskin? Rakyat perlukan peluang pekerjaan bg menjana ekonomi keluarga, rakyat terhimpit dgn kos sara hidup yng semakin tinggi tp apa yng rakyat dpt ialah rakyat perlu menanggung kerajaan yng korup ini dgn membayar GST...



6 comments:

Anonymous said...

Lembu merasa amat bangga kerana berjaya hidup sebagai lembu dan mengekalkan hidupnya sebagai lembu dan melakukan proses biologi lembu seperti mengawan, beranak, makan, minum dan tidur dari lahir hingga mati! Lembu tidak mempunyai wawasan masa depan dan aklhak!

Anonymous said...

lembu lagi cerdik .lembu tak makan tahi sendiri .lembu makan rumput.ini jenis makan tahi sendiri .dah otak tak bolih di ajar untuk berfikir.itulah sebab Malysia jadi seperti ini.ramai sangat manusia melayu seperti DUL ini.bodoh mengatasi bangang.

Li said...

Ada typo kat atas tu, saudara.
30 juta ada 6 angka kosong.

Anonymous said...

Lembu tau mkn ja...yg oentin perut berisi

Anonymous said...

Dul pagal hai..dul sewel hai..

Anonymous said...

lembu senang,panda senang, lanun dan kroni pun senang. rakyat tanggung hutang.. tahniah pakpd parti yg memerintah.

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

nuffnang

Bloglist 1

Apa Perkongsian Mereka (10 Paling Terkini)