Friday, June 3, 2011

Syarat Untuk Dapat Lesen Memandu Di China Ialah Derma Organ.

Di China, masyarakat yang akan membuat lesen memandu harus mengisi borang yang menyatakan siap atau tidak menjadi penderma organ jika terjadi kemalangan maut.

Hal tersebut disampaikan Wakil Menteri Kementerian Kesihatan China, Huang Jiefu seperti dikutip dari Global Times, Jumat (29/4/2011).

"Pemohon diharapkan bersedia untuk menjadi penderma ketika mengisi surat permohonan," kata Huang Jiefu.

Peraturan tersebut terus fikaji. Adapun paling cepat peraturan itu bakal diterapkan pada September 2011 atau paling lambat akhir 2011.

Pemerintah China akan memiliki lembaga yang menampung organ-organ tersebut. Di mana lembaga tersebut akan mengurusi segala urusan penderma termasuk tempat mendaftar, jaringan distribusi, pelayanan klinik transplantasi organ dan transplantasi organ.

Peraturan tersebut tidak sembarangan mengambil organ manusia. Pemerintah hanya mengambil organ pemandu yang mengalami kecelakaan teruk yang membawa kematian.

Pemerintah juga akan memberikan kompensasi termasuk kos hospital dan kos pemakaman.

Di sisi lain, peraturan mengambil organ tubuh manusia ini sudah diberlakukan di negara barat seperti Australia dan Britain.

Huang menyatakan bahawa sekitar 80 peratus dari pemandu di Australia bersedia menyumbangkan organ, sementara jumlah di Britain sebesar 45 peratus

Langkah tersebut dinilai untuk mengantisipasi kelangkaan organ manusia di China. Data statistik terakhir yang dikeluarkan pemerintah China, hanya 10.000 pesakit dari 1,5 juta pesakit yang mendapatkan transplantasi organ.

Sumber:borakkosong

No comments: