Tuesday, October 19, 2010

BN umum calon Batu Sapi Ahad ini - Musa Aman

KOTA KINABALU 18 Okt. - Barisan Nasional (BN) akan mengumumkan calon bagi Pilihan Raya Kecil Parlimen Batu Sapi di Sandakan, Ahad ini.

Ketua Menteri, Datuk Seri Musa Aman berkata, pengumuman calon daripada Parti Bersatu Sabah (PBS) itu akan dibuat oleh beliau bersama Presiden PBS, Tan Sri Joseph Pairin Kitingan.

"Para pemimpin komponen BN telah mencapai kata sepakat dan menyerahkan kepada kepimpinan PBS untuk mengemukakan calon bagi mewakili BN pada pilihan raya kecil itu.

"Kita bercadang mengumumkannya pada 24 Oktober ini," katanya pada sidang akhbar selepas mempengerusikan mesyuarat bagi pilihan raya itu bersama pemimpin komponen BN di kediaman rasmi Ketua Menteri di Seri Gaya di sini hari ini.

Pilihan raya kecil itu perlu diadakan selepas kematian Ahli Parlimen Batu Sapi, Datuk Edmund Chong Ket Wah pada 12 Oktober lalu.

Edmund yang juga Bendahari Agung PBS terbunuh apabila motosikal berkuasa tinggi yang ditungganginya terlibat dalam kemalangan dengan sebuah kereta di Jalan Coastel Tanjung Aru-Kota Kinabalu di sini.

Pada Pilihan Raya Umum Ke-12, Edmund yang juga Ketua PBS Elopura, menang kerusi Parlimen tersebut setelah menewaskan calon Bebas, Chung Kwong Wing dengan majoriti 3,708 undi.

Beliau memperoleh 9,479 undi manakala Kwong Wing mendapat 5,771 undi.

Setakat ini Parti Maju Sabah (SAPP) telah mengumumkan akan meletakkan calon bagi pilihan raya berkenaan manakala, Parti Keadilan Rakyat (PKR) masih belum membuat keputusan.

Menurut Musa yang juga Pengarah Operasi Pilihan Raya BN Parlimen Batu Sapi, jentera pilihan raya BN telah digerakkan di Sandakan melibatkan semua parti komponen BN.

Dalam pada itu Musa berkata, berdasarkan khidmat yang diberi BN di kawasan itu, pihaknya yakin rakyat akan terus memberi sokongan kepada BN.

"Walaupun kita yakin dapat mengekalkan kerusi Parlimen Batu Sapi, ia bukan alasan untuk BN berasa selesa dan mengambil mudah," ujarnya.

Sumber:UM

No comments: