Wednesday, March 11, 2020

DIPERTIKAI KERANA BELAJAR BAHASA MELAYU,ORANG KOREA INI SEKOLAHKAN ORANG CINA RASIS.

Foto-Facebook

Video adalah daripada YouTuber asal Jepun iChang RM yang membuat content bagaimana cara untuk order makanan dalam Bahasa Melayu.

Apa yang menariknya ialah terdapat Komen daripada warga Korea yang menetap di Malaysia yang mendedahkan sikap segelintir rakyat Malaysia yang tidak menganggap Bahasa Melayu sebagai bahasa yang penting untuk dipelajari.

Terjemahan (Ringkas)

Saya berasal dari Korea dan kini menetap di Malaysia.

Kini saya sedang mempelajari Bahasa Melayu tetapi terlalu ramai dikalangan masyarakat Cina Malaysia yang mempertikaikan dan bertanya mengapa saya tidak mempelajari Bahasa Cina?

Mereka berkata kamu perlu belajar Bahasa Cina!!!

Ramai juga daripada kalangan mereka berkata saya tidak sepatutnya menghabiskan masa belajar Bahasa Melayu sebaliknya lebih baik belajar Bahasa English dan Bahasa Cina.

Namun setiap kali saya dapat soalan seperti itu saya akan bertanya kembali kepada mereka

"Adakah saya tinggal di China?"

"Kenapa saya perlu belajar Bahasa Cina?"

Bahasa Kebangsaan Malaysia ialah Bahasa Melayu jadi saya perlu belajar Bahasa Melayu kerana saya berada di Malaysia dan ini cara saya menghormati Malaysia.






7 comments:

Anonymous said...

well some malaysia chinese citizen are just not repecting the country. let them be. remember respect is a two way street.

Anonymous said...

some chinese malaysian never show respect to national language. it is ok for older generation but for new generation it just no respect as they know bahasa. do that in uk or aust or us they will be shouted. IT is a matter of manner to talk in public that all peoples can understands to avoid misunderstandings. When i am in uk or us or aust as a matter of manners i talk in english to my kids or grand kids or at least talk softly so that it is not offending the public.


Anonymous said...

For future generation integration, there should be only one stream i.e singapore,thailand, .indonesia, philippine.

Faizal R said...

Sebenarnya tak kisahlah dia nak belajar bahasa apa pun, yang lebih penting dia belajar tentang Islam.

kingevans399 said...

mantul

Anon said...

Sebab itu la orang melayu pandang orang Cina sebangai anti melayu.

itsaisyah's blog said...

Yes, I agree with your opinion